20 - 01 - 2025
ترامپ عامل نگرانی صنعت خودروسازی جهان شد
ایسنا- طرحهای تعرفهای ترامپ برای خودروهای برقی، عدم اطمینان بیشتری را به صنعت خودروسازی وارد میکند.
بخش خودروی ایالاتمتحده هنوز پس از رونق دوران همهگیری در حال یافتن جایگاه خود است و دولت آینده ترامپ ممکن است به این عدم اطمینان بیفزاید.
خودروسازان بزرگ ایالاتمتحده مانند جنرال موتورز و فورد، سال۲۰۲۴ را صرف کاهش برنامههای رشد خودروهای برقی خود کردند زیرا تقاضای پیشبینیشده برای خودروهای برقی کاهش یافت.
ترامپ سال گذشته در مصاحبهای با سیانبیسی گفت: من طرفدار خودروهای الکتریکی هستم اما شما باید همه گزینهها را نیز در نظر داشته باشید. اول از همه، آنها راه دوری نمیروند، هزینه زیادی دارند و همه آنها در چین ساخته میشوند.
با این حال، بهنظر میرسد ترامپ واقعا تلاش خواهد کرد تا الزامات بایدن مبنیبر دستیابی خودروسازان به اهداف سخت آلایندگی (که بهنفع خودروهای برقی باشد) و همچنین اعتبار مالیاتی ۷۵۰۰دلاری فدرال خودروهای برقی را لغو کند.
ماسک گفت: حذف اعتبار مالیاتی برای رقبای ما و برای تسلا اندکی ویرانگر خواهد بود اما در درازمدت احتمالا کمک میکند. خودروسازان قدیمی مانند فورد و جنرالموتورز بیشتر از تسلا به اعتبار مالیاتی وابسته هستند تا قیمتهای خردهفروشی خود را پایین بیاورند، بدون اینکه به حاشیهها آسیبی وارد شود.
کارشناسان به یاهو فایننس اعلام کردند: خودروهای الکتریکی بازاری بهسرعت در حال رشد و فناوری نسبتا جدید هستند اما از دست دادن اعتبار مالیات خودروهای الکتریکی پیش پا افتاده نیست. علاوه بر این، خودروسازانی که توسعه خودروهای الکتریکی را برای تسلیم شدن در برابر هوسهای ترامپ محدود میکنند، ممکن است در طولانیمدت آسیب ببینند.
اگر خودروسازان از انتقال خودروهای برقی منحرف شوند، خطر عقب ماندن از فناوری را از دست خواهند داد زیرا خودروسازان جهانی بهسمت نسل بعدی پیشرفتهای موتور و باتری حرکت میکنند.
بلومبرگ گزارش کرد: رونق فروش در دوران همهگیری در سالهای۲۰۲۰تا ۲۰۲۱ باعث شده است که برخی خودروسازان برای مدیریت سطح موجودی خود با مشکل مواجه شوند، درحالیکه نرخهای بهره بالا و افزایش قیمت برچسبها نیز بر فروشندگان فشار آورده است.
براساس گزارش بلومبرگ، فروش خودروهای سواری تمام الکتریکی و پلاگین هیبریدی که میتوانند با بنزین نیز حرکت کنند تا ۲۴درصد در سال۲۰۲۴ افزایش یافته است و این در مقایسه با افزایش ۳۳درصدی در سال گذشته و بیش از دو برابر شدن فروش در سال۲۰۲۱ است.
با این حال، رشد کندتر به معنای عدم رشد نیست. فروش کلی خودروهای برقی به بالاترین حد سالانه خود ادامه داده است که توسط چین پیش میرود. نتایج نشان داده که چین تقریبا دوسوم از 2/17میلیون خودروی برقی فروختهشده در سراسر جهان در سال گذشته را به خود اختصاص داده است.
طبق آخرین آمار، ایالاتمتحده شاهد افزایش فروش خودروهای برقی ۷درصدی در سال۲۰۲۴ بود که با افزایش ۱۵درصدی در سهماهه چهارم افزایش یافت. این امر ناشی از تهدید رییسجمهور منتخب دونالد ترامپ مبنیبر پایان دادن به اعتبارات مالیاتی برای خودروهای الکتریکی بود که مصرفکنندگان را ترغیب کرد تا قبل از اینکه تغییرات بالقوه سیاست، گزینههای برقی را گرانتر کند، خرید را انجام دهند.
تغییر بهسمت خودروهای الکتریکی در اروپا، در بیشتر سال گذشته معکوس شد زیرا خودروهای با اگزوز سهم خود را از فروش کلی افزایش دادند. براساس دادههای انجمن خودروسازان اروپا، از ژانویه تا نوامبر، فروش خودروهای الکتریکی با باتری و پلاگین هیبریدیها نسبتبه سال گذشته اندکی کاهش یافته است، بهطوریکه آلمان، بزرگترین بازار قاره اروپا، شاهد کاهش ۱۷درصدی بوده است.
فروش ضعیفتر در اروپا، همزمان با حذف یارانههای دولتی بود. خودروهای برقی بدون این مشوقها، در مقایسه با خودروهای سوختی معادل بسیار گران هستند. بهطور متوسط، خودروهای تمام الکتریکی در اروپا ۳۰درصد و در ایالاتمتحده ۲۷درصد گرانتر هستند.
خودروهای برقی ارزانتری در آنجا یعنی در چین وجود دارد اما دولتهای اروپایی و ایالات متحده از خودروسازان داخلی خود با تعرفهها و موانع دیگر محافظت میکنند تا سازندگان چینی خودروهای برقی مانند بیوایدی را از خود دور نگه دارند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد