22 - 09 - 2024
تدوین استراتژی کلان بر پایه مدلهای روز دنیا
یک فعال و کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه محلی برای تخصیص بهینه منابع و بهبود دسترسی به منابع مالی جهت افزایش کارایی اقتصادی و ثبات و رشد است.
به گزارش اطلاعات بورس، مصطفی حسینزاده گفت: زمانی که بازار سرمایه نیازمند حمایت بانکها میشود، به این معناست که مشکلات جدی در بازار سرمایه وجود دارد که ناشی از سیاستهای کلان اقتصادی و غیراقتصادی است و بازگوکننده این است که خود بانکها نیز با مشکلاتی مواجه بوده و هستند.
او افزود: بنابراین ورود بانکها برای حمایت تنها ابعاد مشکلات اقتصادی را بزرگتر و نمایانتر میکند. یکی از عمده معضلاتی که در بازار سرمایه وجود دارد، پرداختن به موضوع سرمایهگذاری با نگاه کوتاهمدت و هیجانی است که میتوان آن را نشأت گرفته از عدم انتقال اطلاعات کافی و آگاهسازیهای موثر و تبیین توسعه ابزارهای مالی مانند اوراق قرضه، مشتقهها و صندوقهای سرمایهگذاری که خود منجر به افزایش عمق بازار سرمایه میشوند، دانست. این امر میتوانسته به واسطه بازاریابی فعال و بهکارگیری استراتژیهای مدون از جانب نهادهای مالی بازار شکل بهتری به خود گیرد که متاسفانه این اتفاق بهخوبی محقق نشد و طی سالهای اخیر آفتها و چالشهای آن را به وضوح شاهد بودیم.
حسینزاده گفت: از دیگر مشکلات عمده بازار سرمایه نیز تامین مالی صحیح برای بسیاری از شرکتها و پروژههای بزرگ در صنایع مختلف و همینطور بازاریابی اوراق است که با بهبود عملکرد بازاریابی در بازار سرمایه این امر میتواند صحیح و پربازده صورت گیرد چراکه بسیاری از مجموعههای صنعتی و وابسته به اتاقها هنوز با مفاهیم بسیاری از انواع اوراق بازار بدهی آشنایی ندارند بنابراین لزوم پرداختن به جهتدهی درست و برنامهریزی شده از طریق ارگان، نهادها و شرکتهای بورسی در زمینهسازی تدوین استراتژی کلان و به دنبال آن بازاریابی که مسیر را در بسیاری از ابعاد هموار میسازد، میتواند نقطه عطف موثری بر ایجاد همافزایی صحیح و کارآمد و ایجاد راهبردی بلندمدت را به دنبال داشته باشد.
او افزود: از این رو ضروری است تا در بنگاههای کسبوکار بهویژه نهادهای مالی و هلدینگها و شرکتهای خدماتی با برنامهریزی مدون و اثرگذار، زمینه پیادهسازی اهداف تعیینشده در قالب برنامهریزیهای استراتژی و سیاستهای قابل اجرا در دستور کار قرار گیرد. از طرفی با بهرهمندی از فرصتها و ظرفیتهای بالقوه داخلی و خارجی، تصمیمات اثرگذاری را میتوان در روند طرحریزی برنامههای سالانه کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت اتخاذ کرد. برنامهریزی استراتژیک بخشی حیاتی از هر کسبوکاری است که مستنداتی را برای پیگیری و استمرار مسیر رسیدن به اهداف فراهم میآورد.
این کارشناس بورس گفت: در واقع برنامهریزی استراتژیک یک فرآیند است که هدف آن بهبود یا تغییر شرکت در زمانی طولانی است؛ در نتیجه، این برنامه باید بهطور منظم اصلاح و بازبینی گردد. چراکه (با بهکارگیری ماتریسهای علمی بهروز دنیا در قالب صنعت سرمایهگذاری) پاسخگویی بهموقع به محیط ناشی از سه عامل شناخت تلاطم محیط، شناخت توانمندی مجموعه و تهاجمی بودن استراتژی را میسر میکند. با این اوصاف اهداف، مولفهها، رویهها، ریسکها، فرصتها و وقایع مالی و عملیاتی که روند مجموعه را منظم و سرعت میبخشد، شناسایی شده و شکاف بین وضعیت فعلی و مطلوب مشخص میشود. نکته دیگر تحلیل فرآیند تغییر است. از آنجا که محیط به طور دائم در حال تغییر و تحول است، مجموعه نیز برای بقا و حیات خود باید توانمندی خود را افزایش دهد تا بتواند با تغییرات محیطی به شکل تهاجمی برخورد کند. این امر از طریق اتخاذ استراتژی امکانپذیر است که با شرایط و مقتضیات مجموعه و محیط آن سازگار باشد.
او ادامه داد: اما نکته مهم دیگر اینکه برنامهریزان و مدیران باید دارای دید استراتژیک باشند. دائما شرایط و مقتضیات محیطی و تحولات آن را زیر نظر داشته و جهت موفقیت با رویکرد تهاجمی برخورد کنند و با تعیین اهداف غایی و با دید آیندهنگری، سیاستها و ابزار مناسب با توانمندیهای داخلی را در راستای اهداف تدوین کنند و همه این اقدامات در سایه انتخاب یک مدل برنامهریزی استراتژیک مناسب امکانپذیر است، بنابراین رویکرد تدوین مدل برنامهریزی استراتژیک برای هر مجموعه و سازمانی یک ضرورت حیاتی محسوب میشود که از جمله پیامدهای مثبتی که میتوان اشاره داشت فراهم شدن زیرساختهای لازم و معرفی ابزارها، کارکردها و خدمات در بازار، بسترسازی و توسعه مناسب در جهت بهکارگیری ابزارهای بازاریابی دیجیتال، ایجاد رقابتهای فراگیر، بستر افزایش آگاهی اثرگذار برای صنایع و اتاقهای استانی، آنالیز و تحلیل بازار و امکان تحلیل دقیق رفتار مشتری و سهامداران، قابلیت ارائه خدمات در مقیاسی بسیار بزرگتر، ایجاد شبکههای ارتباطی با کاربران و معرفی نهادهای مالی خدماتی و انواع ابزارهای مالی و اوراق خواهند بود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد