20 - 08 - 2023
تحقق یک هدف ملی با راهاندازی پنجره خدمات دولت هوشمند
«جهانصنعت»- دولت الکترونیکی به عنوان یکی از مهمترین بسترهای ارائه خدمات دولت به مردم، شفافیت فرآیندها و نظارت کارآمد میتواند فساد را به طور جدی ریشهکن و توسعه پایدار جامعه را تسهیل کند، این موضوع از اصلیترین مباحثی بوده که وزارت ارتباطات از نخستین روزهای دولت سیزدهم به پیگیری و اجرای آن توجه نشان داده است. دولت الکترونیکی به معنای مکانیزاسیون اقدامات داخلی سازمانها، اتوماسیون اداری، ایجاد وبسایت اطلاعرسانی، احداث مرکز داده یا خرید تجهیزات گرانقیمت سختافزاری بدون توجیه اقتصادی نیست، بلکه تعاملپذیری دستگاهها شامل اتصال و تبادل را معنا میدهد، بنابراین دولت سیزدهم در راستای ارائه خدمات دولت به صورت هوشمند گامهای بلندی برداشته و آن را به یک تکلیف قانونی برای همه دستگاهها تبدیل کرده است.
در واقع دولت هوشمند از مهمترین اهداف دولت سیزدهم محسوب شده و به خدمتی هوشمند گفته میشود که بدون مراجعه حضوری، به صورت برخط و بدون ارسال هرگونه مدرکی قابل دریافت باشد. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات چند ماه زودتر از مهلت قانونی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را راهاندازی کرد و با آغاز پاییز سال ۱۴۰۱ دستگاهها و سازمانهای زیادی به این پنجره متصل و خدمات خود را از این طریق ارائه کردند، به گونهای که طبق آخرین آمار به دست آمده ۱۸۵۰ خدمت و ۲۰۰۰ مجوز از طریق این پنجره به آحاد جامعه ارائه شده است. به طور مثال سازمان تامین اجتماعی یکی از دستگاههایی بود که زودتر از مهلت قانونی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شد. این سازمان با اتصال و اشتراک بانکهای اطلاعاتی خود در پنجره ملی، موفق به ارائه ۴۲ خدمت برخط به میلیونها بیمهگزار شد که در گذشته مجبور بودند با صرف وقت، هزینه و انرژی قابلتوجهی خود را برای دریافت خدمات مورد نیاز به مراکز تامین اجتماعی برسانند. سازمان بهزیستی کشور، نهادی دولتی است که مسوولیت تامین سلامت اجتماعی جامعه را به عهده دارد و اصلیترین دستگاه ارائهدهنده خدمات به نیازمندان در سراسر ایران است. بسیاری از گیرندگان خدمات بهزیستی به طور خاص نیازمند دریافت خدمات به صورت غیرحضوری و الکترونیکی هستند.پیشخوان مجازی سازمان بهزیستی با ۱۰ خدمت در حال حاضر روی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند قرار دارد و متقاضیان به صورت یکپارچه و با یک بار احراز هویت میتوانند از آن بهرهمند شوند. برخی از پرکاربردترین خدمات پیشخوان بهزیستی را میتوان فرزندخواندگی، خدمات مشاوره، صدور، تمدید و ابطال پروانه و پاسخگویی به شکایات مردمی نام برد، بنابراین به دلیل اهمیت این موضوع در پیشنویس لایحه برنامه هفتم توسعه تاکید شده است دستگاههای اجرایی خدمات خود را تا پایان سال اول برنامه به صورت برخط، امن و حداقل سالانه ۲۰ درصد از خدمات الکترونیکی خود را برای ۵۰ درصد جمعیت مشمول و ۱۰۰درصد اشخاص حقوقی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به صورت هوشمند و بدون مراجعه حضوری ارائه کنند.در همین رابطه خردادماه سال جاری طبق آخرین اعلام مسوولان بیش از ۹۵ درصد دستگاهها متصل و قریب به ۵۰ درصد خدمات خودشان را از این طریق ارائه میکنند و با وجود اینکه بیش از ۱۸ ماه از آغاز به کار پنجره ملی خدمات دولت هوشمند میگذرد، این سامانه توانست ارائه خدمات الکترونیکی پرکاربرد سازمانهای دولتی و دستگاههای اجرایی را با یک بار احراز هویت برای اقشار مختلف مردم فراهم کند، به طوری که آمارهای واصله تا پایان تیر نشان میدهد، تعداد کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، بیش از ۲۲ میلیون نفر است. گفتنی است تعداد روند اتصال دانشگاههای ذیل وزارت علوم به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند با توجه به اینکه گفته شده نسبت به مدت قبل میزان مطلوبی نبود، سرعت گرفته است و تاکنون حدود ۱۴۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی دولتی و غیردولتی و سازمانهای تابعه ذیل وزارت علوم، ۱۳۵ دستگاه، ۳۷ شهرداری و ۱۰ بانک به این پنجره متصل شدهاند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد