19 - 05 - 2024
تجربه چینی تولید بنزین از متانول
گروه انرژی- رییس موسسه مطالعات بینالمللی انرژی میگوید: در مطالعات اولیهای که برای تبدیل متانول به بنزین صورت گرفت، این مساله مورد تایید واقع شد اما همچنان مطالعات ادامه دارد و برای این مساله از تجربیات چینیها استفاده شده است.محمدصادق جوکار در گفتوگو با ایسنا گفته است که برای تبدیل متانول به بنزین مطالعاتی توسط مرکز مطالعات صورت گرفته و مطالعات و لایسنسهای اولیهای که وجود دارند، نشان میدهد در این مرحله نتایج موفقیتآمیز بوده است. او در عین حال تاکید کرده که لازم است کارهای توسعهای دیگر اتفاق بیفتد.طرح تبدیل بنزین به متانول که از سوی وزیر نفت اعلام شد، طی یکماه گذشته بحثبرانگیز بوده است. به گفته جواد اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم تبدیل متانول به بنزین که قرار است حدود ۲۵ تا ۳۰درصد از تولیدکنندگان متانول اجرایی کنند،۵۰درصد از ظرفیت متانول کشور در این طرح تبدیل به بنزین خواهد شد.طرح تبدیل متانول به بنزین، پس از آن مطرح شد که دولت طی دوسال گذشته با ناترازی بنزین روبهروست. بنابه گفته نمایندگان مجلس، سال گذشته نزدیک به ۲میلیارد دلار بنزین وارد شده است و برای امسال هم پیشبینیها از ۳ تا ۵میلیارد دلار منابع برای واردات بنزین حکایت دارد.وزارت نفت برای جبران ناترازی بنزین در نظر دارد از ظرفیتهای تولید متانول در کشور برای تبدیل بنزین استفاده کند. ظرفیت تولید متانول در ایران ۱۴میلیون تن است اما در خوشبینانهترین حالت ۱۲میلیون تن تولید میشود. اگر بنا باشد ۵۰درصد از تولید متانول کشور تبدیل به بنزین شود، یعنی اینکه میزان صادرات متانولیها به ۶میلیون تن کاهش خواهد یافت. مهمترین بازار متانول ایران چین است.جوکار رییس موسسه مطالعات انرژی در تشریح این برنامه وزارت نفت میگوید: برنامهریزی خوبی در حال انجام بوده و در بحث فناوری داخلی و اخذ فناوری خارجی اقدامات خوبی در حال انجام است، شرکت صنایع ملی پتروشیمی نیز در این زمینه مشارکت دارد، باتوجه به مطالعات اولیهای که صورت گرفته است، دورنمایی روشنی را میتوانیم متصور باشیم.
تولید بنزین از پتروشیمیها از ابتدای دهه۹۰ چالشبرانگیز بوده است. برخی کارشناسان و فعالان محیطزیستی میگویند، بنزین تولیدی پتروشیمیها میزان آلایندگی بالایی دارد این در حالی است که مخالفان میگویند این موضوع به هیچ عنوان درست نیست. با مطرح شدن دوباره تولید بنزین از پتروشیمیها، موضوع آلایندگی یکبار دیگر بحث برانگیز شد. با این حال، رییس موسسه مطالعات بینالمللی انرژی درباره میزان آلایندگی که ممکن است از این طریق ایجاد شود، میگوید: یکی از مهمترین مولفههای مورد بحث همین موضوع بوده و قرار است این موضوع ابتدا از نظر چهار پارامتر به اثبات برسد، بحث آلایندگی باتوجه به خورندگیای که در برخی دماها میتواند وجود داشته باشد، موضوع اقتصادی بودن، در دسترس بودن و توانایی مصرف آن در خودروهای موجود مورد بررسی قرار گرفته و در تمام این ابعاد مطالعات همچنان در حال انجام است.
به گفته جوکار، نتیجه اولیه مطالعات مثبت بوده اما همچنان این موضوع در حال بحث و تحقیق است تا بعد از آن وارد مرحله تجاریسازی شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا مشاور خارجی برای این موضوع وجود داشته است، گفت: به نظر من مشارکت در این حوزه وجود داشته و با کشورهایی که عمدتا صاحب تجربه در این زمینه هستند، تبادلنظر صورت گرفته است.
رییس موسسه مطالعات بینالمللی انرژی افزود: چینیها در گذشته روی این موضوع تمرکز داشتند، اما اکنون به دلیل اینکه بخش خودرویی آنها تغییر ماهیت داده و به سمت برقی شدن رفته است دیگر بحث عرضه حاملهای سوختی مایع برای بخش خودرو از اولویت آنها خارج شده اما تجارب خوبی دارند.
به گفته وی، به دلیل اینکه چینیها برقی شدن سیستم حملونقل را دنبال میکنند، کمتر این موضوع را مورد توجه قرار میدهند اما تجارب خوبی در این حوزه دارند، بهطوری که چندین برنامه تدوین کردهاند که به نظر میرسد همکاریهایی با آنها صورت گرفته است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد