7 - 01 - 2021
تاثیر آلودگی هوا بر افزایش مرگ و میر ناشی از سرطان
آلودگی هوا معضلی است که هر سال بهویژه در فصول سرد سال با آن مواجه هستیم و امسال با تداوم پایداری جوی و مصرف مازوت در برخی نیروگاهها و صنایع همراه و درباره آن اظهارنظرهای زیادی از سوی مسوولان دستگاههایی مانند سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو، وزارت نفت، شورای شهر تهران … مطرح شده و جالب اینجاست که برخی از این اظهارنظرها در تناقض با یکدیگر هستند.
آلودگی هوا در حالی بغرنج شده که سال ۹۶ قانون هوای پاک با در نظر گرفتن ۲۰ دستگاه متولی تصویب شد اما با گذشت سه سال هنوز برخی از آییننامههای اجرایی آن مورد بیتوجهی قرار گرفتند و به مرحله اجرا نرسیدهاند. شینا انصاری مدیرکل اداره محیطزیست و توسعه پایدار شهرداری تهران هم اخیرا بر مغفول واقع شدن قانون هوای پاک تاکید کرده و گفته لازم است اجرای بندبند مصوبات قانون هوای پاک در اولویت دستگاهها قرار گیرد.
باید این را در نظر داشته باشیم که آلودگی هوا تنها مربوط به فصول سرد سال نیست و در فصلهای گرم سال نیز با افزایش غلظت آلاینده «ازن» با آلودگی هوا روبهرو میشویم اما آنچه مساله آلودگی هوا در فصول سرد سال را پررنگتر میکند همزمانی آن با وارونگی دما و پایداری جوی است که باعث تشدید آلودگی و غبارآلود شدن آسمان شهرها میشود.
افزایش سرطان سینه و پانکراس
در همین رابطه دبیر علمی پنجمین کنگره بینالمللی کلینیکال انکولوژی با بیان اینکه بر اساس تحقیقات جدید، مشخص شده آلودگی هوا، مرگ و میر ناشی از انواع سرطان به ویژه سرطان سینه و پانکراس را افزایش میدهد، گفت: آلودگی هوا با ابتلا به سرطان ریه و مثانه ارتباط مستقیم دارد.
افشین رخشا، اظهار داشت: این همایش به مدت چهار روز در تاریخ دوم، سوم، نهم و دهم بهمن سال جاری با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته داخل و خارج از کشور برگزار میشود.
وی با اشاره به اینکه این همایش به صورت وبینار برگزار خواهد شد، گفت: علاوه بر پانلها، ۱۵ سخنرانی توسط اساتید بینالمللی و متخصصان برتر رشته کلینیکال انکولوژی در این همایش خواهیم داشت و موضوعات و محورهای اصلی همایش در مورد سرطان سینه، پروستات، دستگاه گوارش، سرطان اعصاب مرکزی، سرطان غدد لنفاوی و دستگاه تناسلی زنان و ریه و همچنین اخلاق حرفهای و پزشکی است. البته یک هفته قبل از شروع کنگره اصلی، کنگره اقماری انکولوژیستهای جوان را برگزار خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه شعار همایش امسال توسط انجمن کلینیکال انکولوژی «درمان سرطان ورای محدودیتها» در نظر گرفته شده است، یادآور شد: امسال نخستین بار است که این همایش به صورت وبینار برگزار میشود و با تلاشهای زیاد صورت گرفته توسط تیم اجرایی جوان امید به برگزاری مجازی موفق و موثر این همایش داریم.
دبیر علمی پنجمین کنگره بینالمللی کلینیکال انکولوژی در ادامه درباره تاثیر کرونا در تاخیر شناسایی و درمان به موقع سرطان گفت: همزمان با شیوع کرونا بسیاری از بیماران از ترس ابتلا به کرونا از مراجعه به موقع به پزشک خودداری یا اگر بیماری آنها قبل از کرونا شناسایی شده بود از درمان به موقع خودداری یا درمانشان را قطع کردند و هر دو موضوع سبب پیشرفت بیماری سرطان در افراد شد.
دکتر رخشا گفت: البته این موضوع برای بیماریهای مختلف دیگر مانند بیماریهای قلبی، عروقی، دیابت و… نیز صدق میکند.
دبیر علمی پنجمین کنگره بینالمللی کلینیکال انکولوژی و پانزدهمین همایش سالانه کلینیکال انکولوژی همچنین به موضوع ارتباط آلودگی هوا و ابتلا به سرطان اشاره و بیان کرد: آلودگی هوا سبب تشدید بیماریهای زمینهای و مشکلات قلبی و عروقی میشود و بر اساس بررسی و تحقیقات به عمل آمده در جهان آلودگی هوا با ابتلا به سرطان ریه و مثانه ارتباط مستقیم دارد.
وی تصریح کرد: همچنین بر اساس تحقیقات جدید مشخص شده آلودگی هوا مرگ و میر ناشی از انواع سرطان به ویژه سرطان سینه و پانکراس را افزایش میدهد.
وقوع ۱۱ مرگ زودرس روزانه به دلیل آلودگی هوا
همچنین مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به وقوع ۱۱ مرگ زودرس روزانه در تهران به دلیل آلودگی هوا گفت: خسارت هر روز آلودگی هوا در پایتخت هفت میلیون دلار است.
حسین شهیدزاده درباره آلودگی هوا در تهران اظهار کرد: آلودگی هوا، مسألهای بینبخشی است و آنطور نیست که یک بخش بگوید من حلش خواهم کرد و حتی سازمان حفاظت محیطزیست که بر اساس قانون، مسوولیت محیطزیست کشور را بر عهده دارد نیز به تنهایی نمیتواند مشکل آلودگی هوا را حل کند.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر اینکه این مجموعه، شرکتی چابک، علمی و تخصصی است که سعی کرده مشاوری امین برای سایر مجموعهها باشد، افزود: از ابتدای تشکیل شرکت کنترل کیفیت هوا، گرایشها و جهتگیریهای مختلف، باعث نشده سمت و سوی حرکت این شرکت به جهتی تمایل پیدا کند که به خاطر آن بخواهد در بحث آلودگی هوا حرف غیرکارشناسی بزند.
وی با اشاره به اینکه این شرکت به عنوان مجموعهای تخصصی در مورد اطلاعات آلودگی هوای تهران که با سلامتی شهروندان سر و کار دارد، «خودسانسوری» نمیکند، اظهار کرد: البته شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بر خلاف اسمش، هیچگونه ابزار کنترلی در اختیار ندارد و از این رو، کار این مجموعه معطوف به پایش، تحقیقات و مشاوره با محوریت اندازهگیری آلایندههای هوا، ارائه راهکارهای کنترل آنها و اطلاعرسانی و آموزش عمومی در این ارتباط است.
شهیدزاده با بیان اینکه «قانون هوای پاک»، مرجع مهمی است که در صورت عمل به آن از سوی همه دستگاههای دستاندرکار میتواند در کنترل و کاهش آلودگی هوای تهران موثر باشد، تصریح کرد: طبق گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۸، خسارات ناشی از آلودگی هوا در تهران سالانه دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برآورد شده بود، یعنی روزانه ۷ میلیون دلار و از سوی دیگر، تعداد فوتیهای منتسب به آلودگی هوا در ایران سالانه ۱۲ هزار نفر برآورد میشود که ۴ هزار نفر از این تعداد مربوط به تهران است و به عبارتی، به طور متوسط در تهران به دلیل آلودگی هوا روزی ۱۱ مرگ زودرس اتفاق میافتد.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در مورد رابطه بین آلودگی هوا و فوتیهای ناشی از کرونا، خاطرنشان کرد: اکنون مشخص شده است که ویروس کرونا میتواند از طریق هوا هم منتقل شود و شهروندانی که در شهرهای بزرگ آلوده مانند تهران زندگی میکنند، به دلیل صدمات ناشی از آلودگی هوا، احتمال فوتشان بر اثر کرونا افزایش مییابد.
مازوت در اراک، قزوین، اهواز و مشهد مصرف میشود اما در تهران و اصفهان نه!
ماجرای مصرف سوخت مازوت توسط نیروگاههای شهرهایی مانند تهران و اصفهان هنوز محل ابهام و بحث است در حالی که مصرف این سوخت خطرناک و سمی در نیروگاههای شهرهای اراک، قزوین، اهواز و مشهد توسط داریوش گل علیزاده – معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست- صراحتا تایید شده است. حالا عیسی کلانتری – رییس سازمان حفاظت محیطزیست- که هفته گذشته گفته بوده «نمیتوانیم به صرف اینکه میخواهیم برق تولید کنیم و گاز نداریم، مازوت دهیم و هوای شهر را به این روز بیندازیم»، حالا میگوید «خانوادهها باید گاز کمتری مصرف کنند چراکه برخی نیروگاهها با کمبود سوخت مواجه هستند. از این رو مردم یا باید نبود برق را بپذیرند یا استفاده از سوخت مازوت اجتنابناپذیر خواهد بود.»
در نهایت وزارت نفت نیز مازوتسوزی در برخی نیروگاهها را تایید کرد و بیژن زنگنه – وزیر نفت- نیز با اشاره به اینکه بالاترین مصرف سوخت کشور در منازل است و لازم است مصرف سوخت مدیریت شود عنوان کرده است که «تمایل نداریم که از سوخت مازوت استفاده کنیم اما در نقاطی مجبور به این کار هستیم.»
نیروگاه مازوتسوز در تهران ۱۲۰ برابر حد مجاز آلایندگی تولید میکند
ازطرفی دیروز رییس فراکسیون محیطزیست مجلس شورای اسلامی، جزئیات جدیدی از سوخت مورد استفاده در یک نیروگاه مازوتسوز در اطراف تهران منتشر کرد که این سوخت ۱۲۰ برابر بیشتر از حد مجاز، مواد آلاینده تولید میکند!
سمیه رفیعی، رییس فراکسیون محیطزیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیاتی از بازدیدش از یک نیروگاه مازوتسوز در اطراف تهران اظهار کرد: این نیروگاه از گازوییلی استفاده میکرد که ۱۲۰ برابر بیشتر از حد مجاز، مواد آلاینده تولید میکند!
رفیعی ضمن انتشار چند ویدئو درباره بازدید سرزده خود از یک نیروگاه مازوتسوز اطراف تهران نوشت: به جهت عمل به وظایف نظارتی مجلس و در راستای رسیدگی به علل آلودگی هوای شهر تهران، روز دوشنبه، ۱۵ دی از یک منبع آلودهکننده هوای تهران بازدید کردم؛ استفاده از سوخت بدون استاندارد در این نیروگاه قابل مشاهده بود؛ نمیتوانم به صورت صددرصدی بگویم که این نیروگاه از سوخت مازوت استفاده نمیکرد.
رییس فراکسیون محیطزیست مجلس اضافه کرد: سوخت گازوییل نیروگاه فوق غیراستاندارد بود و ۱۲۰ برابر از حد مجاز، آلایندگی بیشتری تولید میکرد! هجوم این آلایندههای سمی به سمت شهر تهران از علل آلودگی هوا است.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه آمارها و اظهارنظرها درباره منابع آلاینده متفاوت است، افزود: با وجود آنکه سالیان سال آلودگی هوا را تجربه میکنیم اما آمار مشخصی در مورد سهم منابع آلاینده نداریم. همچنین اظهارنظرها درباره علل آلودگی هوا مختلف است؛ همین امر بررسی نظارتی مجلس را سخت میکند؛ ما در فراکسیون محیطزیست مجلس به جد پیگیر این مساله هستیم.
رییس فراکسیون محیطزیست مجلس خاطرنشان کرد: برخورداری از هوای سالم حق همه مردم است و مردم باید بدانند که کدام دستگاه متولی در کاهش منابع آلاینده هوا قصور یا تخلف کردهاند.
به اعتقاد برخی مسوولان، یکی از مهمترین علتهای آلودگی هوا، استفاده نیروگاهها از سوخت مازوت است؛ مازوت یا نفت سنگین برشی از برج تقطیر نفتخام است که این ماده، ارزانترین سوخت برای کورهها، حمامها، تنورهای نانوایی، موتورهای دیزلی و برخی نیروگاهها نیز محسوب میشود.
در این میان نباید فراموش کرد که آلودگی هوا تا ۱۵ درصد منجر به افزایش ابتلا و مرگ ناشی از کووید۱۹ میشود. در شرایطی که مردم برای حفظ جان خود با آلودگی هوا و کووید ۱۹ دست و پنجه نرم میکنند لازم است که مسوولان و متولیان امر به فکر چارهاندیشی برای حل معضل آلودگی هوا باشند و به وظایف قانونی خود در این زمینه بیش از پیش عمل کنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد