13 - 08 - 2024
بیرغبتی حضور اعضای منتقد در جلسات هماندیشی
«جهانصنعت»- مدیران شهری و برخی اعضای مدافع عملکرد شهردار تهران میگویند برخی اعضای منتقد شورای شهر تهران دیگر در جلسات هماندیشی با علیرضا زاکانی شرکت نمیکنند و اگر شرکت میکردند، پاسخ ابهامها و سوالهای خود را میگرفتند و دیگر نیازی به تذکر و پرسش در صحن علنی نبود. روز گذشته جعفر تشکریهاشمی، رییس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران، دلیل بیرغبتی برخی اعضا برای حضور در جلسات خصوصی با شهردار را تشریح کرد. به گفته او، اینطور نبوده که اعضا از ابتدا نخواهند در جلسات هماندیشی شرکت کنند؛ هرچند حضور در این جلسات اختیاری است، گاهی موضوع جلسات به حوزه تخصصی اعضا مربوط نمیشود و شاید به همین دلیل در این هماندیشیها شرکت نمیکنند و غیبت هم محسوب نمیشود. تشکریهاشمی از تجربه حضور در یکی از جلسات هماندیشی میگوید که فضای جلسه به توهین و بیاحترامی کشیده شد و پاسخ سوال منتقدان هم داده نشد.
او در نشست صمیمی با رسانهها وقتی خبرنگاران به نقل از شهردار میگویند او پاسخ ابهامات اعضا را در جلسات هماندیشی داده اما آنها در این جلسات حضور ندارند که پاسخها را بشنوند، میگوید: بعضی اوقات موضوع به برخیها مربوط نیست و تمایلی ندارند شرکت کنند. تاکنون در چندجلسه هماندیشی شرکت کردم و در یکی از جلساتی که مطرح کردیم نهتنها پاسخ ندادند، بلکه به توهین و بیاحترامی به بعضی از اعضای شورا منتهی شد؛ کلماتی که شاید در کوچه و خیابان هم در برخوردشان به یکدیگر نگویند. حرفهای بسیار غیرمتعارف و خارج از شأن شورا توسط شهردار مطرح شد. پاسخ داده نشد و در راستای رفع این اشکالات عمل هم نشد و هرچه گفتیم، صرفا در همین حد با صحبتهای نامناسب پاسخ داده شد و نتیجهای هم از این کار دیده نشد.
این عضو شورای شهر تهران اضافه میکند: ما نهتنها مخالف صحبت نیستیم، بلکه از ابتدای این دوره شهرداری بارها صحبت کردیم و ضعفها و اشکالها را گفتیم و راهنمایی کردیم که چطور میتوانند از این اشکالات عبور کنند؛ ولی گوش شنوایی برای این مساله نبوده و پاسخ مثبتی ندیدیم. ما به دنبال این نیستیم که فقط جوابهای غیرقانعکننده، غیرمنطقی و غیرکارشناسی را بشنویم؛ جلسه میگذاریم که خروجی آن حل مساله مردم باشد. ما نه سیاسی هستیم و نه به دنبال تضعیف این مدیریت و تمام توان خود را در این سالها به کار گرفتیم تا مشکل مردم حل شود. اگر انتقاد کردیم، تذکر دادیم و به جلسه هماندیشی رفتیم و موضوعی را مطرح کردیم، فقط برای این بوده که گرهی از گرههای شهر باز شود.
او به سفری که با شهردار تهران به چین داشته اشاره میکند و میگوید: در سفری به اتفاق شهردار در اولین دور سفر به چین همراهشان بودم که فقط بازدیدها و یکسری جلسات تشریفاتی بود که لازم بود انجام شود. در این سفر با خودم و خدایم عهد کردم تا جایی که میتوانم از این فرصت خوب استفاده کنم تا شهردار تهران توجیه شود که کسی با ایشان مخالف نیست و دشمنی ندارد و برای خود دشمن فرضی نسازند و بدانند ما دلسوزانه میخواهیم مشکلات شهر حل شود. در تمام طول سفر و در هرجا که همراه ایشان بودم، یکبهیک مشکلات و راهحلها را میگفتم و سعی میکردم تا ایشان بداند این مسائل را از سر دلسوزی مطرح میکنیم. هرگز چیزی از ایشان نخواستیم و نخواهیم خواست. قرار نیست در اینجا معامله کنیم که چیزی خواستیم شد یا نشد و پاسخ این خواستن یا نخواستن چه بوده است. دغدغههای مردم را با زبان لیّن و در فضای صمیمی مطرح کردیم. روزی که آقای شهردار انتخاب شد، طی دوجلسه و در هر جلسه دوساعت برای ایشان جزئیات حل مسائل تهران را بیان کردم و ایشان نوشتند و ضبط هم شد و میتوانند بگویند کدام راهنمایی ما غلط بود و به کدامیک عمل کردند. در طول سفر که دهها ساعت کنار همدیگر بودیم، مرتب مشکلات و راهحلها را میگفتم و به ایشان اطمینان میدادم که از سر خیرخواهی این موضوعات را میگوییم و یکبدهبستان نیست و قرار بر این نیست که این شیوه کار شورا باشد و چنین شأنیتی برای شورا قائل نیستیم. تاکنون نتیجهای نگرفتیم، اما ناامید نیستیم. در آخرین جلسه هماندیشی به کسانی که میگفتند دیگر در جلسات شرکت نمیکنند گفتم یکسالونیم دیگر باقی نمانده و بیایید اختلافسلیقههای شخصی و توهم این را که دشمن فرضی داریم، کنار بگذاریم و روی راهحلها کار کنیم و گفتم متعهد میشوم مشکل حملونقل عمومی را با همین بودجه، اختیارات قانونی و سبکوسیاقی که در شورا ترسیم کردیم، به نتیجه میرسانم؛ اما دریغ از یک جلسه که بگویند راهنمایی عملی به ما بدهید و خودمان رفتیم و توضیح دادیم. ولی تصورمان بر این است که هیچ میلی به شنیدن و عملکردن نبوده و امیدوارم این رویه در 360روز باقیمانده تغییر کند.
تشکریهاشمی در این نشست به اهمیت موضوع حملونقل در تهران اشاره میکند و میگوید: با وجود اهمیت حوزه حملونقل، میبینیم با تغییراتی که صورت میگیرد، مدیران فرصت محدودی برای ارائه خدمات دارند؛ بهگونهای که در یک مدت چهارساله اگر تغییرات در بدنه شهرداری زیاد باشد، قاعدتا نمیتوان انتظاری برای اجرای کارهای بزرگ در شهر در حوزههای مختلف ازجمله حملونقل داشت.
رییس کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران با اشاره به درددلهای خودروسازان میگوید: باید پای صحبتهای آنها هم بنشینیم و گلایههای آنها را بشنویم؛ چراکه مثلا میگویند بهجای پول شهرداری میخواهد به ما ملک بدهد یا میگویند شهرداری هنوز پول را کامل پرداخت نکرده یا میروند با خودروسازی قرارداد میبندند که اصلا اینکاره نیست. انشاءالله در جلسات آتی شورا گزارشی را از این بخش به اطلاع رسانهها میرسانم.
او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا میتوان دوره چهارساله زاکانی را با دوره ۱۲ساله قالیباف مقایسه کرد نیز توضیح میدهد: قاعدتا این مقایسه عقلانی نیست و ما نمیتوانیم چهارسال این دوره را با ۱۲سال مقایسه کنیم و اجازه دهید این مقایسه را انجام ندهیم. اما به نظر من در این دوره حتما میتوانستند قویتر عمل کنند. البته با اینکه سهسال گذشته اما اگر شهرداری در یکسال آینده با قدرت عمل کند، تا حد زیادی نگرانیهای موجود از کارنامه فعلی را مرتفع میکند و معتقدم نگاه مدیران به مردم باید خدمتگزاری و نوکری مردم با عمل و نه در زبان باشد.
تشکریهاشمی در بخش دیگری از سخنان خود درباره قراردادهای خرید اتوبوس با بیان اینکه براساس اطلاعاتی که به ما داده شده، شهرداری قرارداد هزاردستگاه اتوبوس تککابین عقابافشان و قرارداد ۵۰۰اتوبوس دیزلی را با شرکت اسنا بسته است، ادامه میدهد: بخشی از این قرارداد در جریان است، اما باید مستنداتی را از خودروسازان اخذ کنیم که در جلسه شورای شهر آن را مطرح خواهیم کرد. او با بیان اینکه شهرداری قرارداد خرید اتوبوس برقی را با یک شرکت منعقد کرده که البته لغو شد و حتی دعوی حقوقی ایجاد شده است، میگوید: البته قیمت این اتوبوسها نامتعارف بود و شرکت مذکور نیز توانایی تولید نداشته است و همچنین شهرداری تهران قرارداد هزاردستگاه اتوبوس را با یک شرکت وابسته به مپنا منعقد کرده که تاکنون هیچ اتوبوسی تحویل داده نشده است و اگر این شرکت واردات انجام دهد، میتواند به تعهدات خود عمل کند که البته شنیده شده است که برای تامین بدنه اتوبوس با یک شرکت دیگر قرارداد بسته و تجهیزات برقی آن را نیز نصب خواهد کرد.
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه قرارداد هزار و ۵۰۰اتوبوسبرقی ۱۲متری چینی منعقد شده که گفتهاند ۱۵۰اتوبوس وارد کشور خواهد شد، میگوید: ما هم در همین حد اطلاع داریم و این وضعیت قراردادهاست و اینکه چه زمانی این تعهدات عملی میشود به دو مورد توانایی خودروساز و نحوه پرداخت شهرداری تهران بستگی دارد. تشکریهاشمی با بیان اینکه در حوزه ساختوساز ایستگاههای مترو کارهای خوبی در حال انجام بوده و وضعیت ساخت خوب است، میگوید: خط۱۰ مترو در دوره قبل کلنگزنی شده و دستگاه حفار مکانیزه تنها ۳۵۰متر حفاری کرده و احداث خطهای ۸، ۹ و ۱۱ مترو نیز در حد کلنگزنی است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد