20 - 09 - 2024
به مافیا در سینما اعتقادی ندارم
مدیر جامعه صنفی تهیهکنندگان گفت: اختلافات جایی وسیعتر شد که سینمادار و پخشکننده توافق کردند تا یک درصد از رقم فروش را به عنوان انعام بردارند؛ بیتوجه به آنکه کارگردان و تهیهکننده میلیاردها تومان هزینه تولید و تبلیغات میکنند اما با این توافق، بیشترین نفع را سینمادارانی میبرند که یک ریال برای این تبلیغات پرداخت نمیکنند. سیدضیا هاشمی، مدیر جامعه صنفی تهیهکنندگان درباره سازوکار اکران توضیح داد: شورای صنفی نمایش متشکل از سینمادار، پخشکننده و دولت است. مدیر کل این بخش در سازمان سینمایی نیز کمک شایانی کردند تا از اتهامزدن به فیلمها جلوگیری شود، سینما رونق بگیرد و بتواند روی پای خود بایستد.
هاشمی ادامه داد: توقع همه فیلمها بر اکران گسترده است، از اینرو مافیای پخش در سینما شکل میگیرد. هرچند من به مافیا اعتقادی ندارم چراکه مجموعه درآمدهای سینمای ما آن اندازه نیست که مافیا داشته باشد اما ذینفعان زیادهخواهی دارد. این ذینفعان همواره تلاش داشتند در بخشهای مختلف، هم تولید و هم انتخاب بازیگران، حضور داشته و تاثیر بگذارند.
مدیر جامعه صنفی تهیهکنندگان با اشاره به حضور ذینفعان در میان تهیهکنندگان سینما توضیح داد: میان تهیهکنندگان نیز دلالان و ذینفعان زیادی داریم به طوری که آسیبهای جدی به سینما زده شده است. هدف ما این است برخوردی با آنها داشته باشیم تا کمتر در سینما دخالت کنند. در حال حاضر ذینفعان همیشه در سینما هستند و پخشکننده ذینفعی داریم که تلاش میکند بیشترین امکان را برای خود بگیرد. هاشمی که با حضور در برنامه رادیویی «سینما زاویه» سخن میگفت، درباره رقمی که بابت مالیات از روی قیمت بلیت کسر میشود، افزود: سالهاست سازمان سینمایی رقم یکسانی برای مالیات در نظر گرفته است؛ فرقی هم نمیکند بلیت ۶۰ یا ۸۰هزارتومان باشد. این ۱۰درصد ثابت است. موقع خرید آنلاین، خود سایت کارمزد دریافت میکند که این به ارزش افزوده ربطی ندارد. ارزشافزوده ۱۰درصدی که مورد اختلاف است از مجموع رقم بلیت کسر میشود.
این مدیر سینمایی در ادامه با تاکید بر زیادهخواهی برخی سینماداران گفت: اختلافات جایی وسیعتر شد که سینمادار و پخشکننده توافق کردند تا یکدرصد از رقم فروش را به عنوان انعام بردارند. بیتوجه به آنکه کارگردان و تهیهکننده میلیاردها تومان هزینه تولید و تبلیغات میکنند اما با این توافق، بیشترین نفع را سینمادارانی میبرند که جزو ذینفعان هستند و یک ریال برای این تبلیغات پرداخت نمیکنند. هاشمی افزود: هرچند ما شک داریم این انعام به کارکنان سینما داده شود؛ این انعام باید با طیبخاطر توسط صاحب فیلم پرداخت شود نه آنکه تحت عنوان انعام از او کسر شود. مدیر جامعه صنفی تهیهکنندگان با تاکید بر اینکه این یک درصد موجب اختلاف است، گفت: با فروش یک بلیت ۸۰هزار تومانی، ۸هزار تومان از این رقم برای مالیات برداشته میشود. از عددی که باقی میماند، ۵۰درصد متعلق به سینمادار و ۵۰درصد متعلق به تهیهکننده است. تهیهکننده از عددی که برایش باقی میماند، باید ۱۰درصد را نیز به پخشکننده واگذار کند. علاوه بر این یک درصد هم اضافهتر از این سینمادار با توافقی که ذکر شد، دریافت میکند که همین محل اختلاف است. هاشمی چرخه اقتصادی سینما را دچار مشکل دانست و توضیح داد: بخش زیادی از ذینفعان سود خود را در تولید دریافت میکنند؛ عدهای بازیگر و اسپانسر معرفی میکنند و درآمدهای زیادی در این معرفی وجود دارد. وی ادامه داد: عدهای به امید فروش، فیلم میسازند، عدهای نیز به کمک ارگانهای مختلف فیلمهایی میسازند و فروش آن ذرهای برایشان مهم نیست، فیلمهایی که ساخته میشود و گاهی اکران هم نمیشود و تنها در تلویزیون پخش میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد