7 - 08 - 2024
بهبود روابط بینالملل و توسعه حملونقل، کلید رونق گردشگری
سفر امروز- گردشگری ایران در سه سال اخیر روزهای پرفراز و نشیبی را پشتسر گذاشت. حالا با روی کار آمدن دولت چهاردهم و مطرح شدن نامهای جدید برای وزارت گردشگری، فعالان این حوزه دغدغهها و مطالبات خود از وزیر جدید را مطرح میکنند. آنطور که کریم بیگی، رییس جامعه هتلداران استان اصفهان گفته، گردشگری ایران در دو حوزه گردشگری داخلی و بینالمللی نیازمند توجه و رسیدگی است و از وزیر منتخب انتظار میرود به مشکلات این دو بخش رسیدگی کند. او معتقد است که قفل گردشگری ورودی با بهبود روابط با جامعه جهانی گشوده خواهد شد و برای رونق گردشگری داخلی هم لازم است صداوسیما با ایجاد شبکه اختصاصی به معرفی جاذبههای گردشگری ایران بپردازد و زمینه را برای پویایی سفر در داخل فراهم کند. این عضو جامعه هتلداران همچنین توسعه حملونقل هوایی و ریلی را از جمله مهمترین عوامل در مسیر رونق گردشگری کشور میداند.
نقش کلیدی بهبود روابط بینالملل بر رونق گردشگری
بیگی ضمن تفکیک دو حوزه گردشگری داخلی و ورودی و مشکلات آنها گفت: چنانچه بخواهیم یک دستهبندی مبتنی بر واقعیت داشته باشیم، میتوانیم بحث گردشگری را در دو بخش داخلی و بینالمللی ببینیم. خود این دو بخش شامل بخشهایی مثل گردشگری تجاری، ورزشی و بخشهای دیگر میشوند. توقع فعالان صنعت گردشگری این است که راهکارهای حل مشکلات گردشگری داخلی و بینالملل به صورت مجزا دیده شود. به نظرم راهکار اصلی برای رونق گردشگری ورودی این است که روابط بینالمللی و ارتباطات ایران با کشورهایی که امکان جذب بالای گردشگر از آنها وجود دارد، برقرار شده و حسن روابط با آنها ایجاد شود. زمانی که دیپلماسی مطلوبی در سطح بینالمللی داشته باشیم طبیعتا گردشگر تمایل بیشتری خواهد داشت که ایران را به عنوان مقصد سفر و گردشگری انتخاب کند. آنچه ذکر شد بخشی از آن مربوط به عملکرد وزیر گردشگری بوده و بخشی دیگر مربوط به سیاستهای کلی نظام است.
او افزود: با توجه به قولهایی که آقای پزشکیان دادهاند، چنانچه بتوانیم ارتباطات بینالمللی مطلوبی با دنیا داشته باشیم، میتوانیم از شرایط و ارتباطات خود استفاده بهینه کنیم. امیدواریم رییسجمهور بتواند این وعده را عملی کند چون این ارتباطات بینالمللی میتواند تاثیر بسزایی در رونق گردشگری کشور و رونق اقتصاد شهرهای با قابلیت بالای تاریخی- فرهنگی نظیر اصفهان داشته باشد.
الزامات توسعه گردشگری داخلی
عضو هیاتمدیره جامعه هتلداران ایران درخصوص اقداماتی که برای توسعه گردشگری داخلی باید انجام گیرد، ابراز کرد: در حال حاضر که روابط بینالملل کشور شرایطش چندان مطلوب نیست، میتوان از ظرفیتهای گردشگری داخلی استفاده کنیم. برای این امر باید بتوانیم توانمندیها و ظرفیتهای گردشگری هر شهر را معرفی کرده و درخصوص آنها اطلاعرسانی کنیم. در واقع باید جاذبههای تاریخی، طبیعی و مذهبی هر شهری به شکل مطلوب معرفی شود. توجه داشته باشید که معرفی شدن این جاذبهها خودش در اذهان عمومی این انگیزه را ایجاد میکند که اقدام به سفر کنند. او افزود: یکی از شیوههای موثر اطلاعرسانی میتواند از طریق صداوسیما باشد. به نظرم باید به صداوسیما تکلیف شود همانطور که شبکه سلامت، ورزش، اقتصاد و… دارد، شبکه گردشگری نیز ایجاد کرده و جاذبههای گردشگری ایران را در این شبکه معرفی کند. به هر روی وقتی مردم جاذبهها و فضاهای گردشگری کشور را میبینند، تحریک میشوند که سفر کنند. حتی میشود هتلها و اقامتگاههای سنتی در این شبکه معرفی شوند. هر استانی نیز میتواند مسوول تولید محتوا و معرفی جاذبههای خودش باشد، همچنین میتوان در قالب بحثهای مشارکتی از توان تولیدهای مردمی در این شبکه استفاده کرد. به نظرم این تولید محتوا میتواند در زمینه گردشگری داخلی بسیار اثرگذار باشد. در واقع توجه به صنعت گردشگری و معرفی جاذبههای کشور حکم یک رسالت اجتماعی را برای صداوسیما دارد که باید به آن بیشتر توجه داشته باشد.
چالشهای زیرساختی حوزه حملونقل
حملونقل بینشهری ایران با کم و کاستیهای فراوانی روبهرو بوده و همین امر امکان توسعه و رونق گردشگری را از کشور گرفته است.
بیگی درخصوص چالشهای حملونقل و لطمات آن بر گردشگری کشور گفت: یکی از موانعی که در عرصه گردشگری کشور وجود دارد بحث کمبود پرواز و وضعیت حملونقل بینشهری است.
به نظرم باید امکان سفر بین شهرهای مختلف کشور تسهیل شود و پروازها نیز به عنوان ابزار سفر باید تقویت شوند. سفرهای ریلی نیازمند توجه و تقویت هستند؛ فعالان گردشگری اصفهان چندین سال است که در حسرت ایجاد و راهاندازی قطار سریعالسیر تهران به اصفهان ماندهاند و این امر محقق نشده است. معتقدم که میتوان زیرساختهای توسعه حملونقل ریلی و بینشهری را با هماهنگی وزارتخانههای مربوطه ایجاد کرده و سفر کردن را برای مردم آسان کنند.
او افزود: در حوزه سرمایهگذاری نیز باید حمایتهای لازم صورت گیرد و تسهیلات کافی برای به وجود آمدن تاسیسات گردشگری ارائه شود. هر ساله برای بحث تبصره و یارانه رقمهای سنگینی در بودجه پیشبینی میشود اما متاسفانه وزارتخانههای مربوطه ادای وظیفه نمیکنند و آن بودجههایی که باید به وزارت میراث فرهنگی بدهند را نمیدهند.
این موضوع باید توسط وزیر میراث فرهنگی و در هیات دولت پیگیری شود تا مشخص شود که چرا بودجه پیشبینی شده برای تسهیلات گردشگری ارائه نشده است. در سالهای گذشته شخصا شاهد آن بودهایم که بودجه لازم وجود داشته اما وزارت اقتصاد این بودجه را در اختیار وزارت میراث فرهنگی قرار نداده است.
به نظرم وزیر گردشگری باید بتواند این بودجهها را بگیرد و به طرحهای نیمهتمام اختصاص دهد تا سرمایهگذاران تشویق شوند که سرمایهگذاریهای بعدی را انجام دهند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد