16 - 10 - 2024
بالگرد ارتش آمریکا بدون خلبان و با مغز رباتیک پرواز کرد
ایسنا- نسل بعدی بالگرد مشهور «بلکهاوک» متعلق به ارتش ایالاتمتحده بدون خلبان و با یک مغز رباتیک پرواز میکند. این پیشرفت به این بالگرد اجازه میدهد تا بدون توجه به حضور انسان بهطور مستقل عمل کند. «مغز رباتیک» در حال تعبیه در بالگرد آزمایشی UH-60M ارتش ایالاتمتحده است. این پیشرفت به این بالگردها اجازه میدهد تا بدون توجه به حضور انسان در بالگرد بهطور مستقل و خودران عمل کند. شرکت «سیکورسکی» زیرمجموعه شرکت «لاکهید مارتین» اعتبار ۶میلیون دلاری را از آژانس پروژههای تحقیقاتی پیشرفته دفاعی ایالاتمتحده (دارپا) برای نصب سیستم پرواز خودمختار ALIAS/MATRIX روی بالگرد آزمایشی بلکهاوک ارتش ایالاتمتحده دریافت کرده است. این بالگرد ارتقایافته با پسوند MX، فرماندهی توسعه قابلیتهای رزمی ارتش ایالاتمتحده(DEVCOM) را قادر میسازد تا طیف گستردهای از قابلیتهای خودمختاری و بدون خلبان را آزمایش و ارزیابی کند.
«ریچ بنتون» معاون رییس و مدیرکل شرکت سیکورسکی میگوید: یک بالگرد خودران، بار کاری خلبان را کاهش میدهد، ایمنی پرواز را بهطور چشمگیری بهبود میبخشد و به فرماندهان نبرد، برای انجام ماموریتهای پیچیده در فضای جنگی پرازدحام در روز یا شب و در هر شرایط آبوهوایی انعطافپذیری قابلتوجهی میدهد. او افزود: ارتش تا دهه ۲۰۷۰ به بالگردهای بلکهاوک متکی خواهد بود و مدرنسازی آنها برای چندین دهه سودبخش خواهد بود. سیستم خودران «ماتریکس» هسته برنامه «سامانه اتوماسیون کار در کابین خلبان» دارپا را تشکیل میدهد. سیکورسکی به عنوان بخشی از ALIAS در سال ۲۰۲۰، پشتیبانی سختافزاری و مهندسی را برای افزودن کنترلهای پرواز با سیم به بالگرد MX ارائه کرد و هنگامی که با سیستم خودران ماتریکس ترکیب شود، بالگرد MX یک نمونه تقریبا دقیق از بالگرد UH-60A سیکورسکی خواهد بود که به صورت خودران هدایت میشود.
از طرفی سیکورسکی سیستم ماتریکس را در سال ۲۰۲۵ در بالگرد MX ادغام خواهد کرد. این هواپیما DEVCOM را قادر میسازد تا کاربردهای عملی و مفاهیم عملیاتی بالقوه یک سامانه استقلال مقیاسپذیر را بررسی کند و به بلوغ برساند. این ارزیابی شامل ارزیابی مجموعههای حسگر مختلف برای درک و اجتناب از تهدیدها، موانع و توسعه استانداردها و مشخصات مرتبط با سیستم ماتریکس و یک سیستم کنترل پرواز با سیم است. سیکورسکی و دارپا در ژوئیه ۲۰۲۴ به پرسنل ارتش ایالاتمتحده و مقامات ارشد وزارت دفاع نشان دادند که چگونه بالگرد بلکهاوک با خلبان اختیاری میتواند به راحتی توسط یک اپراتور در کابین یا روی زمین با یک تبلت کنترل شود و به اهداف ماموریتی سطح بالا برسد. این نمایشهای اخیر از پروازهای خودمختار در «پروژه همگرایی ۲۰۲۲» معرفی شد، زمانی که سیکورسکی و دارپا با موفقیت به ارتش ایالاتمتحده نشان دادند که چگونه بالگرد بلکهاوک با خلبان اختیاری و بدون حضور انسان در کابین عمل میکند و میتواند بهطور ایمن و قابل اعتماد ماموریتهای تامین مجدد محمولههای داخلی و خارجی را انجام دهد. قابلیتهای خودمختار مانند فناوری ماتریکس بخش کلیدی چشمانداز «امنیت قرن۲۱» شرکت لاکهید مارتین است که شامل مدرنسازی بالگرد بلکهاوک برای جلوتر بودن از تهدیدات جدید و نوظهور است. بالگردهای بلکهاوک ارتش ایالاتمتحده علاوه بر خودمختاری میتوانند به موتورهای نسل جدید برنامهریزیشده برای عرضه در سال ۲۰۲۵ مجهز شوند. این موتور که تحت برنامه موتور توربین بهبود یافته(ITEP) طراحی شده است، عملکرد، برد و طول عمر بهتری را نسبت به موتورهای موجود نوید میدهد. با این حال، این موتور به دلیل مشکلات فنی و زنجیره تامین، تاخیرهای زیادی را تجربه کرده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد