10 - 04 - 2023
بازتعریف راههای جدید برای تجارت دوجانبه
طبق اعلام رییس اتاق بازرگانی ایران و چین، راههای جدید تجارت بین دو کشور تعریف شده که ما را امیدوار به افزایش حجم تجارت کرده است.
مجیدرضا حریری در خصوص اینکه به نظر میرسد مدل جدید روابط سیاسی ایران و چین گرمتر از گذشته شده و باعث افزایش حجم تجاری دو کشور میشود، گفت: پاسخ به این پرسش مثبت است اما نباید انتظار داشت که نتایج آن در این مدت کوتاه یعنی پس از سفر رییس جمهور کشور به چین قابل مشاهده باشد. راههای جدید تجارت بین دو کشور تعریف شده که ما را امیدوار به افزایش حجم تجارت کرده است.
وی با بیان اینکه توافق ایران با عربستان و سایر کشورهای منطقه تاثیر مستقیمی بر روابط اقتصادی و سیاسی ایران و چین نمیگذارد، افزود: توافق ایران و عربستان میتواند زمینهساز رفع بسیاری از مشکلات ما در سطح بینالمللی باشد و در نهایت گشایشهای سیاسی منطقهای میتواند در سطح بینالمللی نیز تعمیم پیدا کند و امکان بازگشایی بازارهای جدید را برای ما فراهم میکند، به عبارت دیگر توافقهای سیاسی ثمره اقتصادی نیز خواهند داشت. به گفته حریری، کم بودن حجم روابط تجاری ایران و چین را باید به اعمال تحریمها و اختلال در روند مراودات بانکی نسبت داد.
صادرات ۱۰ تن پرتقال به چین
رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به صادرات ۱۰ تن پرتقال در ابتدای سال جاری به چین، تصریح کرد: ارسال محموله پرتقال به چین با هدف چک کردن پروسه صادرات به این کشور اتفاق افتاد و اگر مرکبات ایران در این کشور از آزمایشها و شرایط قرنطینهای را احصا کنند این بازار ظرفیت پذیرش یک میلیون تن مرکبات ایران را دارد.
این فعال اقتصادی با تاکید بر این موضوع که در تولید محصولات باغی در ایران کمتر به استانداردهای جهانی توجه میشود، افزود: استانداردهای قرنطینهای در چین استثناء ندارد و نمیتوان انتظار داشت بدون رعایت این استانداردها وارد این بازار شویم. مهمترین اصل استاندارد این کشور شناسنامهدار بودن محصول از بدو تولید تا آخرین مرحله صادرات است.
وی با بیان اینکه پیش از شیوع بیماری کرونا بیش از ۹۰ درصد میگوی صادراتی ایران به چین صادر میشد، افزود: عدم صدور مجوز برای محصولات یخزده به چین در دوره شیوع بیماری کرونا مانع صادرات میگو به این کشور شد اما هماکنون این ممنوعیتها دیگر وجود ندارد و امکان صادرات میگو به این کشور وجود دارد. از آنجایی که در مراحل پرورش و توزیع میگو روالها مشخص است، از این رو مانعی برای صادرات میگو به این کشور وجود ندارد و مقدار قابل توجهی میگو به چین در ۲ ماه گذشته ارسال شد.
حریری با طرح این پرسش که چگونه میتوانیم در چین بازاریابی کنیم، گفت: حجم محصولات غیرنفتی که به دست مصرفکننده میرسد قابل توجه نیست و بخش قابل توجهی از این محصولات به بازار عراق و افغانستان میرود. تجار ایرانی به صورت مطلوب روند صادرات در بازارهای بینالمللی را فرا نگرفتهاند و باید در این موضوع کار شود، از این رو اتاق بازرگانی ایران و چین زمینه آموزش، ایجاد مراکز تجاری و برگزاری نمایشگاههای دائمی کالاهای ایرانی را فراهم کرده و تلاش دارد در مورد بازاریابی به چین مشکلات را حل کند.
گرفتن سهم از بازار چین زمانبر است
حریری با بیان اینکه گرفتن سهم از بازار چین نیازمند برنامهریزی و صرف زمان است، بیان کرد: صادرات به بازار عراق و افغانستان تجار ایرانی را بدعادت و این ذهنیت را در آنها تقویت کرده که باید بعد از بارگیری سر مرز پول حاصل از فروش محصول صادراتی را دریافت کنند، اما این صادرات نیست، چراکه صادرات واقعی نیازمند سرمایهگذاری در بازار هدف است. تجار برای گرفتن سهم در بازارهای بزرگی مانند چین حداقل باید یک سال از جیب خرج کنند و اگر ضرر هم کردند اهمیت ندهند و تلاش کنند که کالاهایشان را در این بازار نشان بدهند.
رییس اتاق بازرگانی با اشاره به فراموش کردن قواعد تجارت و بازرگانی در سالهای تحریم، گفت: در ۱۵ سال اخیر به دلیل اعمال تحریمها، سازوکار تجارت بینالمللی به شیوه درست را فراموش کردیم و این وظیفه اتاق بازرگانی و تشکلهاست که بر این موضوع تمرکز کنند که تجارت خارجی نیاز به دانش سرمایهگذاری برای بازاریابی و صبر دارد.
بازتعریف توسعه صادرات غیرنفتی به چین
حریری بیان کرد: «پروژه توسعه صادرات غیرنفتی به چین» را در اتاق مشترک ایران و چین تعریف کردیم. قرار بود از سال ۹۹ این پروژه را پیش ببریم که مصادف با شیوع بیماری کرونا شد و اجرای آن به تاخیر افتاد. امیدواریم از اوایل بهار پروسه را آغاز و دفتر اتاق را در چین فعال کنیم همچنین ۴ مرکز تجاری در ۴ نقطه چین تا پایان سال افتتاح میشود و نمایشگاههای دائمی کالاهای ایرانی را در چین برگزار خواهیم کرد و تلاش داریم به تجار کوچک و متوسط خدمات ارائه بدهیم.
این فعال اقتصادی مشکلات بازگشت ارز را برای صادرکنندگان به شوخی تشبیه کرد و افزود: زمانی که بازرگانان با بانک کار کنند هزینه مبادله کمتر خواهد شد، اما اعمال تحریمها روند واردات را دشوارتر از صادرات کرده، چراکه از هر بندری کالا به ایران نمیآید و برخی از کشورها کالا به ایران نمیفروشند و ریسک ارسال پول برای طرف تجاری سخت است. نمیتوان این ادعا را طرح کرد که صادرکنندگان هیچ مشکلی در بازگشت ارز ندارند اما هیچ صادرکنندهای بعد از صادرات محصول برای بازگشت ارز با چالش مواجه نشده و بیش از یک دهه است که از کانال صرافیها ارز وارد کشور میشود. شخصی که صادر کرده میداند چگونه پول آن را بازگرداند.
بانک مرکزی حواله یوآن صادر میکند
حریری در پاسخ به این پرسش که آیا امکان تجارت با ارزهای محلی برای تجار ایران و چین وجود دارد، گفت: این اتفاق چند سال است که رخ میدهد و بانک مرکزی نیز حواله یوآن برای تجار صادر میکند اما پرسش این است که اگر صد درصد رابطه تجاری بر پایه یوآن باشد، آیا به نفع ما تمام خواهد شد؟ بدون تردید به نفع چین است، اما آیا به نفع ما هم هست؟ این موضوعی است که باید متخصصان حوزه ارز خارجی بانک مرکزی در این باره اظهارنظر کنند. این مهم وظیفه تاجر نیست که درباره سیاستهای ارزی نظر بدهد. منافع ملی ما اگر در این باشد که تمام تجارت ما با چین بر پایه یوآن باشد این امکان وجود دارد، اما این سیاست باید با توجه به دسترسی و سبد ارزی کشور اخذ شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد