5 - 03 - 2025
بازار بزرگی که توسط 10 درصد ثروتمند کنترل میشود
اتاق ایران آنلاین- هند 4/1میلیارد جمعیت دارد، اما این جمعیت لزوما همگی مصرفکننده نیستند. در حقیقت نتیجه گزارشی جدید نشان میدهد تنها ۱۰درصد از جمعیت هند بازار مصرف این کشور را در دست دارند.
گزارش جدید Indus Valley Report ۲۰۲۵ نشان میدهد که اقتصاد هند بهشدت وابسته به مصرفکنندگان پردرآمد است اما تنها ۱۰درصد از جمعیت کشور یعنی حدود ۱۴۰میلیون نفر بخش اعظم این مصرف را تشکیل میدهند.
این قشر که «ایندیا ۱» نامیده میشوند، ۶۶درصد از هزینههای غیرضروری را به خود اختصاص داده است، درحالیکه ۹۰درصد باقیمانده توانایی افزایش قدرت خرید خود را ندارند.
باوجود اینکه هند پنجمین بازار بزرگ مصرف در جهان است، سرانهی مصرف در این کشور از چین و حتی اندونزی کمتر است که نشاندهنده نابرابری عمیق اقتصادی است. در حالی که مصرف کالاهای لوکس مانند خودروهای گرانقیمت، املاک لوکس و گوشیهای هوشمند افزایش یافته است، تعداد مصرفکنندگان در بخشهایی مانند سفرهای هوایی و سفارش غذای آنلاین تغییر چندانی نکرده است.
این گزارش همچنین به افزایش زندگی در مجتمعهای مسکونی بسته اشاره کرده و آنها را «مراکز تجمع ثروت» توصیف میکند. طبق این گزارش، ۴۰درصد از خانوارهای ۵۰شهر برتر هند در این نوع مناطق سکونت دارند و تاثیر زیادی بر بازار مصرف کشور دارند. اگر این گروه را یک اقتصاد مستقل در نظر بگیریم، از نظر درآمد سرانه ایندیا ۱ در رتبه ۶۳ جهان قرار میگیرد، درحالیکه کل هند در رتبه ۱۴۰ است.
این مطالعه همچنین بازار سرمایهگذاری خطرپذیر در هند را با آمریکا و چین مقایسه کرده و به رشد سریع تجارت فوری پرداخته است. در سه سال گذشته، ارزش کل سفارشها در پلتفرمهای تجارت فوری
(Quick Commerce) ۲۴ برابر شده و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۵تا ۲۰۲۶ تعداد کاربران ماهانه به ۲۶۰میلیون نفر برسد اما دستمزد پایین کارگران تحویلدهنده و کاهش فروش فروشگاههای محلی نشان میدهد که این رشد ممکن است با چالشهایی مواجه شود.
بااینکه انتظار میرود تجارت فوری در آینده بیشتر گسترش یابد اما گزارش هشدار میدهد که قدرت خرید در هند افزایش نیافته و این امر رشد این بازار را فراتر از ۱۰درصد ثروتمند جامعه دشوار میکند. این موضوع میتواند منجر بهشدت گرفتن بحثهای سیاستگذاری برای کنترل تجارت فوری شود زیرا تاثیر منفی آن بر فروشگاههای سنتی بیشتر نمایان میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد