13 - 11 - 2023
بار مالی جنگ غزه بر دوش ایرلاینهای دنیا
بلومبرگ- جنگ غزه بار مالی سنگینی را به بودجه شرکتهای هواپیمایی جهان تحمیل کرد و با گسترش دامنه آن ۳۰۰ پرواز اروپا به آسیا آسیب جدی خواهند دید. جنگی که به تازگی در غزه شکل گرفته بار بیشتری را بر بودجه شرکتهای هواپیمایی در جهان اضافه کرده و آنها را مجبور به لغو پروازها و استفاده از مسیرهای طولانیتر کرد. به خصوص که آنها از زمان جنگ اوکراین نیز با چالشهای متعددی روبهرو شدند.
خبرگزاری بلومبرگ در آمریکا در گزارشی با عنوان «شرکتهای هواپیمایی بهای جنگها را با لغو پروازها و طی کردن مسیرهای طولانیتر میدهند»، نوشت: خاورمیانه مدتهاست که یک چهارراه جهانی برای سفرهای هوایی بوده است و صدها هواپیما هر روز در مسافتهای طولانی بین ایالات متحده، اروپا و آسیا پرواز میکنند.
جنگ غزه در منطقهای که از قبل هم از جمله نقاط داغ و پرتنش بوده پیچیدگیهای هوانوردی بین شرق و غرب را افزایش داده است و با دشوارتر شدن مسیرهای پروازی، شرکتهای هواپیمایی را مجبور به کاهش خدمات خود به عنوان یک اقدام احتیاطی کرده است.
بلومبرگ افزود: به عنوان مثال شرکت هواپیمایی اسرائیلی « EL AL » پرواز بر فراز بیشتر مناطق شبه جزیره عربستان را به دلیل نگرانیهای امنیتی متوقف کرد و برای پروازهای خود از تلآویو به مقصد بانکوک مجبور است مسافتی را طی کند که چندین ساعت طولانیتر میشود. این شرکت همچنین خدمات خود به هند را به تعویق انداخت و پروازهای فصلی به توکیو را نیز لغو کرد.
بر اساس این گزارش، اکثر شرکتهای هواپیمایی دیگر در جهان نیز پروازهای خود را به تلآویو در نتیجه خشونتهای خصمانه متوقف کردند. شرکت هواپیمایی آلمانی Lufthansa AG نیز در حال حاضر بیروت را ترک کرده است، در حالی که شرکت ایرفرانس-KLM هم اعلام کرد کاهش جزئی در تقاضای مسافر برای پرواز به منطقه داشته است.
بلومبرگ با بیان اینکه جنگ غزه مشکلات بالقوهای را برای افرادی که با خطوط هوایی که هنوز بر فراز مناطق مورد مناقشه پرواز میکنند، ایجاد میکند، آورده است: براساس گزارش فوروارد کیز، یک شرکت تحلیلی صنعت سفر، تقاضا برای سفرهای بینالمللی در سطح جهانی از هفتم اکتبر پنج درصد کاهش یافته است.
این خبرگزاری با اشاره به اینکه درگیریها در در خاورمیانه مدتهاست که منجر به اعلام مناطق پرواز ممنوع در یمن، سوریه و سودان برای اکثر خطوط هوایی شده است، افزود: به گفته شرکت تحلیل هوایی سیریوم، اگر بسته شدن حریم هوایی در خاورمیانه گسترش یابد، حدود ۳۰۰ پرواز روزانه بین اروپا و مقاصدی در جنوب آسیا و جنوبشرق آسیا بیشترین آسیب را خواهند دید.
بلومبرگ تاکید کرد: اگرچه خطوط هوایی جایگزینهایی دارند، اما گران تمام میشود و کاملا بدون خطر نیستند، مانند حرکت به سمت جنوب بر فراز مصر، که زمان پرواز را چندین ساعت بیشتر میکند یا اینکه بخواهند از حریم هوایی مناطق درگیری اخیر مانند ارمنستان و آذربایجان در شمال و سپس از آسمان افغانستان استفاده کنند.
این در حالی است که خطوط هوایی در اتحادیه اروپا، بریتانیا، ایالات متحده و کانادا در حال حاضر به دلیل جنگ روسیه علیه اوکراین و مسدود شدن حریم هوایی روسیه در پروازهای خود به سمت آسیا به دلیل انحراف از مسیر اصلی، متحمل هزینههای بیشتری میشوند.
بلومبرگ افزود: برای مثال شرکت Finnair Oyj مجبور شده است تا در راهبرد خود برای پروازهای در مسافتهای طولانی بازنگری کند و هواپیماهایی را که دیگر برد کافی ندارند، کنار گذارد. همچنین شرکت ایرفرانس-کیالام هواپیماهای دوربرد A350 را سفارش داده است.
بر اساس برآورد اداره فدرال هوانوردی آمریکا (FAA) هر ساعت پرواز اضافی، ۷۲۲۷ دلار به هزینه متغیر یک پرواز معمولی هواپیمای پهنپیکر در سال ۲۰۲۱ اضافه کرده است.
بلومبرگ به نقل از جان گرادیک کارشناس هوانوردی و مدرس دانشگاه مکگیل در مونترال نوشت: طولانیتر شدن مسافتهای پروازها بر هزینههای سوخت و نیروی کار تاثیر گذاشته است.