16 - 12 - 2019
بار روانی افزایش قیمت بنزین
مهدی پورقاضی
اینکه افزایش نرخ بنزین ناگزیر بر تولید نیز اثرگذار میشود اما مساله اصلی میزان اثرگذاری است. حقیقت آن است که هزینه حمل در قیمت تمامشده محصول بین یک تا چهار درصد بسته به ارزش کالا اثر خواهد داشت و این تنها یک بخش از اثرگذاری بنزین روی قیمت تمامشده محصول است مثلا در بخش صنعت، هزینههای حمل مواد اولیه به صورت تساعدی افزایش پیدا میکند یعنی ممکن است قیمت هزینه محصول کمتر از پنج درصد باشد اما مواد اولیهای که به کارخانه حمل میشود نیز دچار افزایش قیمت میشوند. همچنین در مورد خدماتی که واحدهای صنعتی از تامینکنندگان دیگر دریافت میکنند هم شاهد افزایش قیمت خواهیم بود و در مجموع هزینه حملونقل در حوزه تولید بیشتر میشود و در نتیجه تغییر نرخ پایه بنزین، بین ۱۵ تا ۲۰ درصد در قیمت نهایی محصول تولید شده اثر خواهد گذاشت و باعث گرانی کالا میشود.
برخی از کالاها که با کامیونهای بزرگ و تریلی حمل میشود و چون قیمت گازوییل که مورد استفاده این خودروهای سنگین است، تغییر نکرده است هزینه حمل نیز نباید تغییر کند اما عملا هزینههای حمل افزایش یافته است زیرا یک اثر روانی یا انتظار تورمی به واسطه افزایش قیمت بنزین ایجاد میشود که سبب افزایش قیمتها به طور کلی خواهد شد. اکنون آنچه با آن مواجه هستیم این حقیقت است که بین ۱۵ تا ۵۰ درصد قیمت کالاهای تولید شده تغییر کرده است که شاید با مرور زمان این افزایش قیمتها تعدیل شود اما در حال حاضر شرایط به این شکل ادامه خواهد داشت.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد