5 - 08 - 2024
ایران برای تبلیغ سراغ هند میرود
ایسنا- تور تبلیغاتی گردشگری ایران از ۱۵ تا ۲۰شهریور در سهشهر هندوستان برقرار میشود و ایران در ادامه در نمایشگاه گردشگری بمبئی شرکت میکند.
ایران پس از لغو روادید با ۲۸کشور از جمله هند، به برگزاری Roadshow یا تورهای تبلیغاتی اقدام کرده است. این رویداد از سه کشور آسیای جنوب شرقی (مالزی، اندونزی و ویتنام) آغاز شده و حالا رودشو تبلیغات گردشگری ایران قرار است از ۱۵ تا ۲۰شهریورماه ۱۴۰۳ در سهشهر دهلی، بمبئی و حیدرآباد هندوستان برگزار شود. ایران تصمیم دارد این برنامه را در کشورهای عربی منطقه، اقلیم کردستان و روسیه ادامه دهد.
بودجه تبلیغات گردشگری ایران در تمام ادوار گذشته محدود و گاه ناچیز بوده است؛ اواخر دهه90 گفته میشد بودجه جذب هر گردشگر خارجی به ایران حدود یک سنت بوده است. با وجود این و در شرایطی که صنعت گردشگری ایران تحت تاثیر مستقیم وقایع سیاسی است، نیاز دارد ابزارهای متفاوتی را برای تبلیغ به کار گیرد، هرچند در گذشته تبلیغات گردشگری ایران به حضور در چند نمایشگاه معروف گردشگری بیشتر در اروپا و این اواخر به برخی کشورهای آسیایی محدود شده بود که براساس گزارشهای موجود نیز در برخی از آنها حضور چندان موفق و موثری نداشت.
دراین میان، برخی شرکتهای خصوصی گردشگری با دعوت از خبرنگاران رسانههای خارجی، ایران را از زبان روایان غیرایرانی در صفحههای روزنامهها، خبرگزاریها و شبکههای تلویزیونی به تصویر کشیدند که گفته میشود یکی از موثرترین شیوههای تبلیغاتی تاکنون بوده است. اگرچه بخش دولتی گردشگری معتقد است این شیوه تبلیغ از توان بودجه و اعتبار صنعت گردشگری ایران خارج است اما در سالهای اخیر با دعوت از بلاگرها و اینفلوئنسرهای سفر سعی شده این خلأ به شکلی پوشش داده شود، هرچند گزارشهای دقیقی از میزان اثرگذاری حضور آن بلاگرهای سفر در ایران در دسترس نیست.
مسوولان گردشگری اکنون شیوهای دیگر از تبلیغات را به آزمون گذاشتهاند، «Roadshow» یا در مفهومی سادهتر تورهای تبلیغاتی و نمایشی از ایران در مسیر کشورهایی که از زمستان ۱۴۰۲ یکطرفه لغو روادید شدهاند. ایران از نهم تا شانزدهم تیرماه ۱۴۰۳ در سهکشور ویتنام، مالزی و اندونزی و رودشو برگزار کرد و حالا قرار است از ۱۵ تا ۲۰شهریورماه در سهشهر دهلی، بمبئی و حیدرآباد هندوستان این رویداد را تکرار کند، آن هم در شرایطی که اوضاع در خاورمیانه با تحولاتی روبهرو شده است.
مسلم شجاعی، مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی درباره ضرورت تداوم برنامه تبلیغات گردشگری ایران و رودشوها میگوید: منطق و ذهن برنامهریز و همچنین تجربههای جهانی و کشورهایی با شرایط مشابه ایران میگوید که باید تمرکز روی تبلیغ و نشان دادن واقعیتهای روز کشور باشد. اتفاقا در چنین شرایطی است که نیاز داریم زندگی روزمره را به تصویر بکشیم، چون دنیا درحال انجام چنین کاری است و بررسیها نشان میدهد کشورهایی که دچار چالش شدهاند با تمرکز بیشتری روی گردشگری تبلیغ کردهاند. این روزها، راکت ماندن و ایستادن در یک نقطه دیگر معنی ندارد.
او با اشاره به برنامهریزی ایران برای حضور در نمایشگاههای گردشگری بمبئی و ایتالیا در ماههای شهریور و مهرماه ۱۴۰۳ در کنار برگزاری رودشوی هندوستان اظهار میکند: اگر از دنیای گردشگری دست بکشیم، شاید دولتمردان دیگر کشورها نتیجه بگیرند چون ما خودمان را حذف کردهایم آنها هم باید ایران را از فهرست مقاصد سفر حذف کنند. پس باید بنا به اقتضائات برنامهریزی کنیم.
مدیرکل توسعه گردشگری خارجی میگوید: مطالعات و بررسیها نشان میدهد رودشو یک رویداد هدفمند بهویژه از دیدگاه بخش خصوصی است، مخصوصا آنکه همراهی و حضور مقامات دولتی کشورها در این رویداد، به آن مشروعیت میدهد و برای شرکتهای گردشگری نیز انگیزهبخش خواهد بود.
شجاعی ادامه میدهد: برای انتخاب این گزاره، دو سیاست کلی مدنظر بود، نخست آنکه حضور در نمایشگاههای بینالمللی با توجه به افزایش نرخ ارز، گران شده است. دیگر آنکه ما با ۲۸کشور یکطرفه لغو روادید کردهایم باید اقدام مکملی انجام میدادیم تا فعالان گردشگری و مردم آن کشورها متوجه این اقدام شوند.
او اضافه میکند: پس از رودشو جنوبشرق آسیا که گزارشهای آن نشان میدهد تجربه موفقی بوده، برگزاری رودشوی هندوستان را در برنامه قرار دادیم، که در جریان آن بخش خصوصی دوکشور مذاکرات رودررو خواهند داشت، ویدئو و کلیپهایی از ایران نمایش داده میشود و مقامهای دولتی گردشگری حضور خواهند داشت و اسناد همکاری امضا میشود.
مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی میگوید: ما این کشورها را مطالعهشده انتخاب کردهایم و از ماهها پیش برای آن رایزنی کردهایم، اجرای آن نیز به جامعه تورگردانان سپردهایم و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی نیز به عنوان سیاستگذار و برنامهریز حضور دارد و حامی مالی بخشی از این رودشوها خواهد بود.
شجاعی اضافه میکند: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی برای رودشو جنوبشرق آسیا حدود یکونیممیلیارد تومان و برای رودشو هند حدود دومیلیارد تومان کمک مالی میکند که این هزینه صرف برگزاری جلسات و مهمانیهای رودشو و میزبانی از مهمانان خارجی آن خواهد بود و بخش خصوصی ایران با هزینه خود در این رودشو حضور خواهد داشت.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد