19 - 02 - 2020
اکران شانسی!
تدوین نظامنامه اکران سال ۹۸ با محوریت ایده «قرعهکشی فیلمها» بحث داغ این روزها در محافل سینمایی است؛ ایدهای که مخالفان و موفقان جدی دارد و معلوم نیست چگونه به سرانجام خواهد رسید. با انتشار متن پیشنویس نظامنامه اکران سال ۹۹ و جدی شدن نوبتبندی فیلمها برای اکران عمومی برمبنای قرعهکشی، موافقان و مخالفان این طرح به صف شدند و هر یک از منظر خود به اعلام نظر درباره ایده سازمان سینمایی برای ساماندهی فرآیند اکران فیلمها در سینماها، واکنش نشان دادند.
چرخه اکران عمومی سینماها معمولا سه ضلع تاثیرگذار و تاثیرپذیر دارد؛ تهیهکننده، پخشکننده و سینمادار. در گزارش حاضر سراغ نمایندگانی از این سه صنف رفتیم تا از منظر هر یک آسیبها و فرصتهای ایده «قرعهکشی برای اکران» را مرور کنیم.
در این گزارش به موفق نبودن طرح انتخاب سرگروههای سینمایی در سالهای گذشته و باگهایی که طرح قرعهکشی اکران میتواند داشته باشد اشاره شده است. همچنین به این مساله نیز اشاره شده که احتمالا طرح قرعهکشی اکران در حال حاضر بهترین گزینه برای اکران بیحاشیه فیلمهاست.
نگاه پخشکننده؛ باید نگران سینمای ایران در سال آینده باشیم
سعیدخانی مدیر دفتر پخش «خانه فیلم» درباره قرعهکشی فیلمها برای اکران عمومی گفت: پیش از این، طرح انتخاب هفت سرگروه سینمایی برای اکران فیلمها در سینمای ایران اجرایی شده بود که در هیچ کجای دنیا پیش از این اجرا نشده بود! حالا هم به طرح قرعهکشی فیلمها رسیدهایم که آن هم در کشورهای دارای صنعت سینما نمونه مشابهی ندارد!
وی تاکید کرد: طرح سرگروهی برای اکران فیلمها آسیبهایی را به همراه داشت به گونهای که در این طرح هفت سینما میتوانستند برای سال سینمای ایران تصمیم بگیرند و به نوعی یک انحصار در حوزه اکران ایجاد کرده بودند، حال طرح قرعهکشی برای اکران در سال ۹۹، به گونهای است که گویا میخواستهایم ابرو را درست کنیم، چشمش را کور کردهایم.
این تهیهکننده سینما بیان کرد: طرح قرعهکشی فیلمها در همین مرحله پیشنویس باگهایی دارد و این طرح در حالی اجرا میشود که بحث عرضه و تقاضا در آن دیده نشده است. نمیتوان از سرمایهگذاری که چهار میلیارد تومان هزینه تولید یک فیلم را پرداخت کرده، بخواهیم که فیلمش را برای اکران در یک گلدان قرار دهد تا به صورت شانسی انتخاب شود.
وی با بیان اینکه معتقد است طرح قرعهکشی بازگشت به عقب و مدل اکرانها در دهه ۶۰ است، توضیح داد: معتقدم این طرح از جمله طرحهایی است که باید اجرایی شود تا ببینیم چه پیامدهایی به همراه خواهد داشت.
باید دید از این گلدانها که قرار است فیلمها در آن به صورت تفکیک شده قرار گیرند، در مناسبتها و زمانهای مختلف چه فیلمهایی بیرون میآید.
تهیهکننده «دوزیست» اعلام کرد: به عنوان مثال برای نوبت اکرانهایی که در محرم و صفر قرار میگیرد، اگر نام یک فیلم کمدی از گلدانها خارج شود، چه اتفاقی رخ میدهد؟ آیا فیلم موردنظر اکران میشود یا حذف میشود؟
وی ادامه داد: با همه این موارد، باز هم امیدوارم طرح قرعهکشی فیلمها بازدهی خوبی داشته باشد، هرچند شخصا نسبت به این طرح چندان خوشبین نیستم. این را هم باید بگویم که در این طرح فیلمهایی که مخاطب چندانی ندارند امکان اکران پیدا میکنند؛ فیلمهایی که نهتنها فروش و مخاطب چندانی ندارند بلکه برای سینما نیز بازدهی اقتصادی ندارند.
تهیهکننده فیلم «لونه زنبور» تاکید کرد: در این میان امیدوارم یک راهکار مناسب برای اکران در نظر گرفته شود تا فیلمها براساس نظام عرضه و تقاضا اکران شود و دیگر نه سرگروهی و نه قرعهکشی برای اکران داشته باشیم.
وی ادامه داد: این را هم باید بگویم که با اجرایی شدن طرح قرعهکشی، تعداد بسیاری فیلم متقاضی اکران باشند که از این تعداد تنها درصد کمی از فیلمها میتوانند در جذب مخاطب موفق باشند. نباید فراموش کرد که حتما هر فیلمی که ساخته میشود نباید اکران شود؛ روندی که در همه کشورهای دارای صنعت سینما اجرا میشود.
خانی در پایان گفت: معتقدم برای اکران فیلمهای سینمایی پیش از هرچیز باید به مساله عرضه و تقاضا توجه کرد. با توجه به طرحی که قرار است اجرایی شود، سال آینده سینمای ایران با افت مخاطب همراه خواهد شد و باید نگران مخاطبان سینما باشیم و آنطور که مشخص است باید نگران سال آینده سینمای ایران باشیم.
نگاه تهیهکننده؛ کاهش خطای انسانی با قرعهکشی
ضیاء هاشمی، دبیر شورایعالی تهیهکنندگان اما نظری تقریبا متفاوت درباره نظامنامه جدید اکران دارد. هاشمی در این باره میگوید: پیش از این باید بگویم هر آنچه که به تقدیر بسپاریم غلط است، اما گاهی شرایطی پیش میآید که عرضه و تقاضا با یکدیگر مناسبتی ندارند و باید تصمیمگیریهای خاصی صورت گیرد، به عنوان مثال در حال حاضر در حوزه سینما شرایطی پیش آمده که باعث شده تصمیم گرفته شود اکران فیلمها در شرایط متفاوت و براساس تقسیمبندی درست مانند قرعهکشی انجام شود.
وی ادامه داد: در این شرایط تصمیمگیران اکران براساس منافع شخصی عمل نکرده و براساس قرعهکشی فیلمها را برای اکران انتخاب میکنند. تاکید میکنم که در شرایط فعلی قرعهکشی برای اکران فیلمها به نفع سینمای ایران است و تهیهکنندگان یا سینماداران با این روش ضرر نخواهند کرد، البته به شرطی که هیچ اعمال نفوذی در سینما نشود.
این تهیهکننده سینما بیان کرد: در مرحله قرعهکشی سه گلدان برای فیلمهای کمدی، عام و سایر در نظر گرفته شده و فیلمها بر این اساس انتخاب میشوند. چیدمان این طرح بسیار دقیق است و دیگر سینماداران بر اساس ملاحظات شخصی یا قدرتی که برخی از سینماگران دارند، فیلمها را برای اکران انتخاب نخواهند کرد. در واقع در قرعهکشی دیگر ملاحظات شخصی وجود ندارد و همه چیز براساس قرعهکشی صورت میگیرد.
وی تاکید کرد: این طرح زمانی به درستی اجرا میشود که هیچ اعمال نفوذی از سوی دولت یا سینماگران صورت نگیرد. در نوبت قرعهکشی اکران تصمیم گرفته میشود چند فیلم اجتماعی یا کمدی در پروسه اکران قرار بگیرند و براساس همین نیازسنجی نام فیلمها از گلدانهای موردنظر خارج میشود، برای مثال شاید در یک دوره اکران نیاز به دو فیلم اجتماعی باشد و برهمین اساس از گلدان فیلمهای عام که فیلمهای خوب اجتماعی را هم شامل میشود، دو فیلم برداشته میشود.
دبیر شورایعالی تهیهکنندگان توضیح داد: اگر آنچه برای اکران فیلمها براساس قرعهکشی نوشته شده است، اجرایی شود بهترین شرایط برای نمایش فیلمها به وجود میآید. با قرعهکشی فیلمها، خطای انسانی حذف و این انتخاب به شانس سپرده میشود.
هاشمی در پایان گفت: تاکید میکنم این شیوه اکران بسیار بهتر از آن است که سرنوشت سینمای ایران تنها به دست هفت نفر بیفتد که سرگروهی سینماها را برعهده دارند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد