8 - 08 - 2024
المپیک 2024؛ موتور محرکه اقتصاد فرانسه
رشد اقتصادی 5 /0 درصدی در سه ماهه سوم
المپیک 2024 پاریس از پنجم مردادماه آغاز شده و تا 21 مرداد ادامه دارد. انتقادات بسیاری به مسوولان ورزش فرانسه در برگزاری این رویداد وارد است؛ برخی از این انتقادات به ضعف زیرساختها، ضعف در برگزاری افتتاحیه و ترویج مفاهیم غیراخلاقی بازمیگردد اما از همه این انتقادات بگذریم، نمیتوان از منافع اقتصادی و درآمدهای المپیک 2024 پاریس برای فرانسه گذشت. براساس گزارش مرکز حقوق و اقتصاد ورزش فرانسه (CDES) انتظار میرود بازیهای المپیک 2024 پاریس تا 5/11میلیارد یورو ارزشافزوده برای این کشور ایجاد کند. المپیک 2024 تحت شرایطی در پاریس برگزار میشود که فرانسه با مشکلات اقتصادی از قبیل رکود اقتصادی، رکود در
کسب وکار، رشد اقتصادی اندک و افزایش تورم مواجه است و به همین دلیل برگزاری این بازیها میتواند تا حدودی جانی دوباره به اقتصاد فرانسه دهد.
نخستین تاثیر المپیک 2024 پاریس بر اقتصاد فرانسه را میتوان مربوط به درآمدهایی دانست که از قبال فروش بلیت هواپیما، خرید حق پخش تلویزیونی و استفاده از حمل و نقل شهری و بینشهری دانست. به طور کلی پیشبینی میشود که 30درصد درآمدهای حاصل از برگزاری این بازیها مربوط به بخش گردشگری، 28درصد در حوزه ساختوساز و 42درصد هم در حوزه ساماندهی بازیها باشند.
المپیک پاریس و فرصتی برای رفع محرومیتها
دولت فرانسه از فرصت میزبانی بازیهای المپیک در راستای رفع محرومیت در برخی محلات پاریس هم استفاده کرده مثلا در یکی از مناطق پاریس به نام Seine-St-Denis که دهکده المپیک در آن بنا شده، قرار است حدود 2800واحد مسکونی و دو مدرسه توسط دولت فرانسه ساخته شود تا مورد استفاده 6هزار ساکن این منطقه محروم پاریس قرار گیرد، 80درصد این هزینه از سوی دولت فرانسه و بودجه عمومی تامین شده است.
بازیهای المپیک، تاثیر بسزایی بر اشتغال فرانسه خواهد داشت و میتوان انتظار داشت در طول این بازیها مشاغل خرد و محلی رشد قابلتوجهی پیدا کنند طوری که حدود 1600شغل در طول برگزاری این بازیها ایجاد شده یا شوند. البته باید اشاره کرد که از سال 2020 تا 2023 در جریان ساختوسازهای مرتبط با المپیک حدود 4300شغل هم ایجاد شده که این را هم باید جزء تاثیرات برگزاری این رویداد در پاریس به حساب آورد.
وقتی چنین رویداد بزرگی در کشوری مانند فرانسه که درآمدهای دولتش به شدت به مالیات وابسته است برگزار میشود، میتواند درآمدهای مالیاتی دولت و شهرداریها را افزایش دهد. البته آمار قابل استنادی در این باره در دست نیست و باید منتظر ماند تا این رویداد تمام شود و سپس به آمارهای رسمی نهادهای رسمی این کشور استناد کرد.
رشد اقتصادی 5/0 درصدی در سه ماهه سوم
بازیهای المپیک 2024 پاریس، علاوه بر شور و هیجان ورزشی به اقتصاد فرانسه نیز رونق چشمگیری بخشیده است. براساس گزارشهای رسمی، این رویداد باعث رشد 5/0درصدی تولید ناخالص داخلی فرانسه در سه ماهه سوم شده و انتظار میرود تا سال 2034، میلیاردها یورو به اقتصاد این کشور تزریق کند.
براساس گزارش موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی فرانسه (INSEE) انتظار میرود بازیهای المپیک 2024 پاریس تولید ناخالص داخلی فرانسه را در سه ماهه سوم 3/0درصد و نرخ رشد را در این دوره تا 5/0درصد افزایش دهد.
فروش بلیت و درآمد حاصل از پخش تلویزیونی تاثیر مثبت مستقیمی بر فعالیتهای اقتصادی فرانسه در سه ماهه سوم و 25/0درصد سهم دارد. از طرفی گردشگران به عنوان عامل نامشخص «اثر المپیک» نیز به رشد تولید ناخالص داخلی در این دوره کمک خواهند کرد. سازمانهای تحقیقاتی فرانسوی خاطرنشان کردند که انتظار میرود بازیهای المپیک پاریس در کوتاهمدت اقتصاد فرانسه را تقویت کند.
افزایش تعداد گردشگران منجر به افزایش استفاده از حمل و نقل و رونق بخش هتل و پذیرایی خواهد شد. دوریان روچر اقتصاددان INSEE گفت که این وضعیت با رونق اقتصادی بریتانیا در بازیهای المپیک 2012 لندن قابل مقایسه است.
مرکز حقوق و اقتصاد ورزش (CDES) در دانشگاه لیموژ تخمین میزند که بین سالهای 2018 زمانی که مقدمات المپیک پاریس آغاز شد تا سال 2034، یک دهه پس از این رویداد، تاثیر اقتصادی المپیک برای ایل دو منطقه فرانسه بین 7/6 (1/6دلار آمریکا) تا 1/11میلیارد یورو با میانگین حدود 9میلیارد یورو خواهد بود. از این مبلغ 70درصد مربوط به ساختوساز و برگزاری رویدادها و 30درصد مربوط به گردشگری است.
پاریس بین 24 تا 27 جولای پذیرای 650هزار گردشگر بوده است. در آستانه مراسم افتتاحیه، تعداد گردشگران پاریس نسبت به سال گذشته 6/34درصد افزایش یافت.
افزایش سفر گردشگران چینی به اروپا
برگزاری بازیهای المپیک 2024 علاوه بر افزایش قابل توجه سفر گردشگران چینی به فرانسه، رونق اقتصاد ورزش در چین را به همراه داشته است. آمارهای پلتفرمهای گردشگری آنلاین چین، اخیرا افزایش قابلتوجهی در رزرو سفرهای خارجی نشان میدهد و بازیهای المپیک پاریس باعث افزایش سفر گردشگران چینی به فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی شده است.
دادههای Ctrip، آژانس مسافرتی آنلاین چین، نشان میدهد که رزرو توریستهای چینی که در طول بازیهای المپیک (۲۶ ژوئیه تا ۱۱ اوت) به پاریس سفر میکنند، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱۴درصد افزایش داشته است.
پلتفرم سفر Tongcheng نیز افزایش قابلتوجهی را از سفر گردشگران چینی به فرانسه گزارش کرد. در اولین هفته پس از شروع المپیک، رزرو پرواز از شهرهای بزرگ چین به پاریس بیش از 150درصد افزایش یافت و رزرو هتل در مرکز شهر پاریس بیش از چهار برابر سال گذشته افزایش یافت.
در طول این رویداد، Ctrip به افزایش 143درصدی رزرو هتل در سراسر اروپا توسط گردشگران چینی اشاره کرد. رزرو سفرهای چارتر به اروپا هم با مقاصد محبوب از جمله فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا 68درصد افزایش پیدا کرده است.سفر به انگلیس و شهرهایی مانند بوداپست، کاتالونیا و لاتزیو در بین بازدیدکنندگان چینی محبوبتر بوده است.
برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد سفر چینیها، چندین شرکت هواپیمایی مسیرهای پروازی جدیدی به اروپا راهاندازی کردهاند.
خطوط هوایی چین شرقی، 16سفر رفت و برگشت بین شانگهای و پاریس اضافه کرد. خطوط هوایی Junyao و China Eastern Airlines نیز پروازهای مستقیم از شانگهای به بروکسل، منچستر و مارسی را اضافه کردند.
براساس آمار پلتفرم Umetrip در چین، رزرو پرواز به فرانسه از 24 ژوئیه تا 11 اوت حدود 1/1برابر سال نسبت به سال قبل افزایش یافته است، در حالی که رزرو پرواز به اروپا از مقصد چین حدود 89درصد افزایش یافته است. Qunar، یک ارائهدهنده خدمات مسافرتی آنلاین، از افزایش 4/2برابری رزرو پروازهای بینالمللی به پاریس در طول المپیک در مقایسه با سال قبل خبر داد.
یک گزارش تحقیقاتی توسط Minsheng Securities، بهبود سریع پروازهای بینالمللی و دامنه وسیعتر کشورهای بدون ویزا را بهعنوان عوامل کلیدی در شعاع سفر گسترده شهروندان چینی در تابستان امسال میداند. رونق گردشگری متقابل است و گردشگران فرانسوی نیز بیشترین بازدید را در این ایام از چین داشتهاند. دادههای Ctrip نشاندهنده افزایش ۷۲درصدی ورود توریستهای فرانسوی به چین در طول بازیهای المپیک نسبت به سال گذشته است.
از مقاصد محبوب چینی برای گردشگران فرانسوی میتوان به شانگهای، پکن، گوانگژو، شیامن، چنگدو، ونژو، ووهان، نانجینگ، شنژن و کونمینگ اشاره کرد.
همچنین اقتصاد المپیک توجه به ورزش را در چین افزایش داده است. پلتفرم تجارت آنلاین VIPSshop گزارش داد که کلمات کلیدی مانند Olympics و «Olympic style» در حال ترند هستند. غولهای تجارت الکترونیک چینی مانند علیبابا نیز با تبلیغات ویژه برای کمک به فروشندگان چینی در بازار اروپا، از فرصت المپیک سود میبرند.
فروش کفشهای مخصوص دویدن آفرود، تیشرتهای خشکشونده سریع، پیراهنهای چوگان ورزشی و ضد آفتابهای کودکان در چین دو برابر شده است. برندهایی مانند New Balance شاهد افزایش فروش بیش از 200 درصدی نسبت به سال گذشته بودند و برندهای Xtep، Under Armour، FILA و Anta نیز رشد قابلتوجهی را تجربه کردند.
موسسه Yongxing بیان میکند که بازیهای المپیک باعث فروش و استفاده بیشتر لباسهای ورزشی میشود. در این راستا، کمیتههای بینالمللی المپیک کشورهای مختلف با برندهای چینی، همکاریهای جدیدی را شروع کردهاند و انتظار میرود اثر المپیک مزایای پایداری را به همراه داشته باشد. در مجموع پیشبینی میشود رویدادهای ورزشی بزرگ جهان در سال 2024 به رشد باکیفیت برندهای لباس ورزشی بینجامد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد