1 - 09 - 2024
افزوده شدن بخش جَز و راک به جشنواره موسیقی فجر
رضا مهدوی موسیقیدان، منتقد هنری و دبیر چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر درخصوص برگزاری این دوره از جشنواره، حضور پررنگتر زنان، نبود دبیرخانهای در جشنواره و… گفتوگویی داشته که حاوی نکات جالبی است.
او گفته: « بارها به دوستان گفتم که باید درخصوص جشنواره موسیقی فجر صحبت کنیم. آنها در جواب میگفتند حکم شما آماده است و فقط بله را از شما میخواهیم تا اینکه آن حادثه ناگوار اتفاق افتاد و رییسجمهور و همراهانش به شهادت رسیدند. طبیعتا تا دو سه هفته همهچیز برهم ریخت و همه سوگوار بودیم. پس از آن دفتر موسیقی به من گفت که این حکم را بپذیر. من قول داده بودم که هر سال جشنواره را 20درصد ارتقا بدهم و آنها با تاکید بر این حرف من گفتند که بنا این است که چند سال دبیر باشید تا با روش شما جشنواره به 100درصد ارتقا برسد و دیگر انتقادی درخصوص عوض شدن مدام دبیر و شلختگیهای جشنواره وجود نداشته باشد. من را متقاعد کردند و پذیرفتم. فقط گفتم نکتههایی در رابطه با اختیارات مدیر جشنواره و تغییر دولت وجود دارد و با این تغییرات شاید چون من با دولت قبل کار کردهام دولت جدید علاقهای به همکاری با من نداشته باشند. البته نباید در کلان، به موسیقی دولتی و سیاسی نگاه کنیم؛ همه ما آمدهایم به موسیقی خدمت کنیم. جشنواره بینالملل موسیقی فجر جشن انقلاب است و همه در آن سهیم هستند.
دوستان در جواب گفتند نگران نباشید، چه ما برویم چه بمانیم معمولا دبیران جشنواره تغییر نمیکنند. همین شد که با ریسک حکم مدیریت را پذیرفتم. اصولا مرد میدان هستم و کار دیگری جز موسیقی و خدمت به موسیقی ندارم. مدیران ما بیشتر دنبال ستارهها میگردند. میگویند آقای فلانی را بیاورید. میگویم آقای فلانی آدم محترمی است اما ایده ندارد ما به جوانان نیازمندیم. امسال هم مانند سال گذشته به طور قطع از چند بانوی متخصص موسیقی در شورای سیاستگذاری جشنواره بهره خواهیم گرفت. موسیقی بانوان باید با قوت هرچه بیشتر در جشنواره حضور داشته باشد. از مدیران خواهش کردم نوازندگان و خوانندگان موسیقی پاپ را که بعد از دهه ۷۰ شاخص شدند به جشنواره دعوت کنند. فواد حجازی، خشایار اعتمادی، عصار، کهن دیری، اصفهانی و… کجا هستند؟ ما تنها کاری که کردیم این بود که در لحظه آخر به مدد مدیر دفتر موسیقی، فرهنگسرای بهمن را برای کنسرتهای موسیقی پاپ در نظر گرفتیم اما این کافی نبود.»
وی معتقد است: «برای اولینبار دو بانو را برای بخش هیات انتخاب جشنواره داشتیم که در ۳۸سال گذشته این مساله سابقه نداشت. با وجود همه شعارهایی که در حمایت بانوان میشنویم کمترین حضورشان را در صنوف شاهدیم. در خانه موسیقی، در هیات مدیره حتی یک بانو هم نمیبینید بنابراین ما اثبات کردیم که میتوان حرکتهای پیشرو کرد. یکی از مشکلات دیگر ضعف در اطلاعرسانی بود که باید امسال ستاد خبری خوبی داشته باشیم. پوستر، تیزر و بیلبوردهای شهری جشنواره همیشه دارای اشکال است. درخواست بیلبورد در سطح شهر داشتیم اما شهرداری تا دقیقه 90 این کار را نکرد و تئاتر و فیلم فجر بهانه همیشگی است. مثلا سال گذشته اولین سالی بود که شبکه ۴ جشنواره موسیقی را پوشش نداد درصورتی که همه باید پای کار باشند. تلاشم را کردم که عنوان بینالمللی را به جشنواره برگرداندم. در کل باید نگاه کج برخی از مسوولانی که با موسیقی زاویه دارند، اصلاح شود.
میخواهیم شاخصگذاری کنیم و موسیقی مدرن مانند موسیقی فوزیه مجد، نادر مشایخی، علیرضا مشایخی و… را به جشنواره اضافه کنیم. لازم است موسیقی جَز و راک را در جشنواره امسال داشته باشیم. سال گذشته نمونهای از موسیقی جز را به اسم تریو جز به جشنواره آوردیم. موسیقی عالمانه و اندیشمندانهای بود اما در جدول بدون اطلاع من واژه جَز را حذف کردند و نوشتند تریو! دوست دارم در جلسهای من را تفهیم کنند که اشکال برخی واژهها چیست. گونههای مختلف موسیقی که مشکلی ندارد. چرا از موسیقی پاپ نمیترسیم؟ شتر سواری که دولا دولا نمیشود. ما باید این بخشها را پررنگ کنیم همینجا از هنرمندان مخصوصا عزیزانی که جشنواره را بایکوت کردهاند دعوت میکنم تا در چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر شرکت کنند. موسیقی فجر ضمانت اجرایی تولید و اجراهای آینده موسیقی کشور است. خدای ناکرده موسیقی فجر به هر دلیلی برگزار نشود شریانهای حرکتی موسیقی دچار لکنت و سکته میشود. به واسطه موسیقی فجر اتفاقات نوینی در حوزه موسیقی رخ میدهد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد