9 - 09 - 2024
افت تولید خودرو با کمبود ارز و خاموشی برق
ایلنا- به گفته دبیر انجمن خودروسازان ایران، وزیر پیشین صمت رقم ارز اختصاص یافته به صنعت خودرو را به میزان قابلتوجهی کاهش داد و خودروسازان را ملزم به تولید قطعاتی کرد که پیش از این از طریق واردات تامین میشد.
احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران دلایل تداوم کاهش تولید خودرو در پنجماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته را تشریح کرد و گفت: در سال جاری تخصیص ارز به خودروسازان توسط وزارت صمت از ۱۷تیر ماه آغاز شد و اگر پیش از این تاریخ بانک مرکزی ارزی برای خودروسازان تامین کرده بود مربوط به تخصیصهای سال گذشته بود و تخصیصهای پس از ۱۷تیر هم هنوز تامین ارز نشدهاند و خودروسازان همچنان با مشکل تامین ارز دستبهگریبان هستند.
وی افزود: وزارت صمت در زمان وزارت علیآبادی، دستورالعملی برای تامین ارز به ادارات کل استانها ابلاغ کرد اما این دستورالعمل پر از ایراد بود، از جمله ایرادات وارد بر این بخشنامه این بود که ارزبری خودروهای سواری بهطور متوسط ۱۵۰۰۰دلار است اما وزارت صمت برای CKD این خودروها حداکثر ۹۵۰۰دلار ارز اختصاص داده و برایCKD کامیونتها با برندهای چینی و کرهای حداکثر ۱۶۰۰۰دلار ارز اختصاص داده و اظهار کرده که بقیه کالاهایی که قرار است از مسیر واردات تامین شود را خودروسازان با ساخت داخل تامین کنند و ایشان به این موضوع توجه نداشتند که شرکتهای خودروساز نمیتوانند یکساله تبدیل به تولیدکننده قطعات آن به ارزش ۵۵۰۰دلار در خودروهای
سواری شوند.
نعمتبخش تصریح کرد: انجمن در نامههای متعددی که به علیآبادی، وزیر وقت صمت ارسال کرده این ایرادات را تشریح کرد و نسبت به تداوم کاهش تولید خودرو در کشور هشدار داد اما ایشان گوش ندادند تا در نهایت دولت هم عوض شد و تولید پنجماهه امسال نیز همچون تولید سهماهه نسبت به مدتهای مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرد.
انجمن همچنین در نامهای خطاب به سازمان بازرسی کل کشور از این سازمان تقاضا کرده به این امر ورود کند؛ در نامه انجمن به صراحت اعلام شده که دستورالعمل نحوه انجام و تایید ثبتسفارشهای ارزی واحدهای تولیدی عملا موجب متوقف شدن کارها در اداره خودرو و نیرو محرکه شده و تولید پنج ماهه امسال را نسبت به سال گذشته کاهش داده است.
وی خاطرنشان کرد: امروز موضوع تخصیص ارز تبدیل به اصلیترین چالش خودروسازان کشور شده چه آنهایی که دولتی هستند و چه شرکتهایی که در بخش خصوصی فعالیت دارند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: وزارت صمت در تدوین این دستورالعمل هیچ مشورتی از انجمنهای مرتبط نگرفته و این در حالی است که براساس قانون این مشورتگیری برای کارگزاران دولت
الزامی است.
نعمتبخش اضافه کرد: عملکرد وزیر صمت پیشین در صنعت خودرو موفق نبود با این حال امیدواریم ایشان در وزارت نیرو موفق باشند و فعالان صنعت خودرو هم امیدوارند وزیر جدید صمت با توجه به اینکه خودشان در تولید دستی بر آتش دارند و با چالشهای آن آشنا هستند، از بار مشکلات
صنایع بکاهند.
وی همچنین اظهار کرد: مشکل دیگری که در سال جاری علاوهبر تامین ارز گریبانگیر صنعت خودرو شد، قطعی برق همزمان با اوجگیری گرمای تابستانی بود؛ واحدهای صنعتی از جمله خودروسازان در سراسر کشور دوروز در هفته قطعی حتمی برق را داشتند و با احتساب تعطیلی جمعه تولید سهروز در هفته
متوقف بود.
البته قطعی برق تنها به این دو روز محدود نمیشد و در روزهای دیگر نیز گاه قطعیهای چندساعته از پیش اعلامنشده هم اتفاق میافتاد که علاوهبر توقف تولید تلف شدن سرمایهها را هم در پی داشت.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد