22 - 02 - 2024
از جواد عزتی تا الناز شاکردوست در اکران عید
گروه فرهنگوهنر- اکران فیلمهای ویژه نوروز ۱۴۰۳ در حالی در هفتههای پیشرو آغاز خواهد شد که به نظر میرسد امسال فیلمهای رونماییشده در جشنواره فجر، سهم ویژهتری از این ترکیب خواهند داشت.
اکران نوروزی همیشه از فصلهای مطلوب سینماگران برای نمایش آثارشان است؛ فصلی که به دلیل فراغت مخاطبان از یکسو و فراهم بودن فرصتی برای خانوادهها برای تماشای گروهی فیلمها سبب شده است تا اکران نوروزی یکی از بازههای محبوب برای صاحبان فیلمها باشد، تا آنجا که برای راهیابی فیلمهایشان به سبد نوروزی، از یکدیگر سبقت میگیرند و گاه با بازماندن از آن، انتقاداتی به شورای صنفی نمایش به عنوان متولی چیدمان آثار روا میدارند.
در نقطه مقابل، اما اکران ماه رمضان قرار دارد که به دلیل تداخل فیلمهای سینمایی و پخش سریالهای مختلف و البته روزهداری مخاطبان غالبا از بازههایی است که سینماگران کمتر تن به نمایش آثارشان در این بازه میدهند، اما حالا معادلات آن دو سالی است که تغییر کرده است. برخلاف تصورات رایج مبنی بر کمبازده و کمفروش بودن این فصل از نمایش، اما در سال جاری تقارن اکران نوروزی با ماه رمضان فرصتی ویژه را رقم زد تا سبد نوروزی فروشی ۶۰ میلیاردی را تجربه کند که این رقم در قیاس با گیشه ۳۳ میلیارد تومانی سینماها در نوروز ۱۴۰۱، افزایشی نزدیک به ۱۰۰درصد را نشان میداد.
در این گزارش بهمرور فیلمهایی میپردازیم که برای حضور در اکران نوروز ۱۴۰۳ معرفی شدهاند.
پرویزخان
این اولین فیلم بلند علی ثقفی است؛ کارگردان با استعدادی که در اولین گام ورودش به عرصه فیلمسازی ترجیح داد سراغ ژانر ورزشی برود. گونهای که چند سالی میشد به دست فراموشی سپرده شده بود، اما حالا «پرویزخان» بازگشتی به روزهای اوج ژانر ورزشی در سینمای ایران است. علی ثقفی سوژهای از دهه ۶۰ ورزش ایران را دستمایه ساخت اثر کرده است؛ همان زمانی که وقوع جنگ تحمیلی همه ابعاد زندگی را تحت تاثیر قرار داده بود، اما در همان کوران و در مقطعی این فوتبال بود که بخشی از مناسبات جنگ را تغییر میداد. «پرویزخان» روایت زندگی پرویز دهداری است؛ مربیای که برایش اخلاق بر ورزش تقدم داشت و همین موضوع سبب شد تا بازیکنان فوتبال در سال ۶۵ در اعتراض به عملکرد او اقدام به استعفای دستهجمعی کنند؛ موضوعی که در پی آن پرویز دهداری نسل تازهای از فوتبالیستهای ایرانی را کشف و به جامعه ورزش معرفی کرد.
با آنکه برگ برنده این فیلم حضور سعید پورصمیمی در قامت پرویز دهداری است و در ایام رونمایی این فیلم در جشنواره فیلم فجر بسیاری او را شانس اصلی دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد میدانستند، اما در نهایت این جایزه به بازیگر دیگری رسید تا موجی از افسوس را روانه هیات داوران کند و یک علامت سوال بزرگ پیش روی عملکرد این هیات قرار دهد! «پرویزخان» در نهایت موفق به کسب سیمرغ بهترین فیلم اول و بهترین تدوین شد و البته دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه را هم از آن خود کرد.
تمساح خونی
«در این چند سال اخیر زندگی پدرم، هر کاری کردم تا این لحظه را ببیند اما نشد»؛ این سخنان جواد عزتی در اختتامیه جشنواره فیلم فجر در هنگام دریافت جایزه بهترین کارگردان اول است. برای معرفی او نیاز به مقدمه و موخرهای طولانی نیست، حضورهای متعددش در نقشهای مختلف آنقدر برای سینمادوستان آشناست که نخستین قدمش در عرصه کارگردانی هر فیلمدوستی را کنجکاو میکند تا حتی پیش از نمایش فیلمش در بستر جشنواره فیلم فجر، او را بخت اول دریافت آرای مردمی بخوانند.
جواد عزتی گرچه در این سالها از ایفای نقشهای کمدی فرمان چرخانده و به سمت نقشهای جدی متمایل شده بود، اما در این بازار داغ فیلمهای کمدی که حالا یکهتاز گیشه هستند و مدیران هر بار در ارائه آمار به فروششان استناد میکنند و در این روزهایی که کارشناسان سینما از به شماره افتادن نفسهای سینمای اجتماعی سخن میگویند، او هم ترجیح داد فیلمی طنز بسازد.
«تمساح خونی» حالا از گزینههایی است که احتمال حضورش در ترکیب نوروز به دلیل حال و هوای متفاوت آن وجود دارد.
آسمان غرب
محمد عسگری سال گذشته با فیلم سینمایی «اتاقک گلی» در جشنواره فیلم فجر حاضر شد تا کیفیت این فیلم باعث شود این بار سراغ سوژهای دیگر از جنگ برود. زندگی پرفرازونشیب شهید شیرودی موضوعی است که سالهاست سینماگران را بر آن داشته تا به سمتش خیز بردارند که این بار قرعه به نام محمد عسگری افتاد تا در «آسمان غرب» روایتگر مقطعی از مجاهدت این شهید باشد.
«آسمان غرب» محصولی از سازمان سینمایی سوره است؛ فیلمی که در گونه دفاع مقدس تعریف میشود و تجربه اکران نوروزی در چند سال اخیر ثابت کرده که هر سال در صورت وجود فیلمی در همین ژانر برای حفظ تنوع، در ترکیب فیلمهای نوروزی گنجانده میشود و بعید نیست در نوروز ۱۴۰۳ شاهد همین فرمول باشیم.
«آسمان غرب» در جشنواره فیلم فجر سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی را آن خود کرد که عدمحضور کارگردانش در اختتامیه سبب شد این شائبه مطرح باشد که محمد عسگری به نشانه اعتراض به سهم اندکش از فصل جوایز در این مراسم حضور پیدا نکرده است. حبیب والینژاد تهیهکننده این اثر، اما در همان شب اعلام کرد دلیل نبودن عسگری کسالت اوست.
آپاراتچی
علی طاهرفر برای آن دسته از مخاطبانی که سینمای مستند را پیگیری میکنند با مستند «به نام پدر» شناخته شده است؛ فیلمسازی برخاسته از جشنواره فیلم «عمار» که حالا توانسته راهی به سمت سینمای بلند پیدا کند. او هم از جرگه سینماگرانی است که با فیلم اولش یعنی همین آپاراتچی توانست دامنه توجهها را به سمت خود جلب کند تا بار دیگر تقابل بخش نگاه نو و سودای سیمرغ پررنگ شود و این گزاره مطرح شود که باز هم این نسل نوی فیلمسازی هستند که میتوانند در این رویداد بهتر میدانداری کنند.
در این فیلم سینما سوژه سینماست؛ فیلمی که علاقه یک نقاش ساختمانی به فیلمسازی را روایت میکند و رگههایی از طنز دارد تا توامان هم به عنوان یک فیلم اجتماعی و هم یک فیلم طنز معرفی شود. علی طاهرفر فیلمسازی از منطقه تبریز است و در گفتوگوهایش بر موضوع تمرکز امکانات در تهران تاکید میکند تا راه دشوار هنرمندان استانی را منعکس کند.
نوروز
فروش فیلمهای کودک در چند سال اخیر گواهی بر ظرفیت ویژه آنها بر جذب مخاطب بوده است. این را آمار و ارقام فیلمهای انیمیشنی و البته رئال عروسکی میگوید. همین هم باعث شده است تا سینماداران در سانسهای ویژه خود توجهی به این آثار داشته باشند. سهیل موفق از جمله کارگردانانی است که علاقهای به این حوزه دارد. فیلم قبلی او با عنوان «پاستاریونی» هنوز در ذهن مخاطبان مانده است. او این بار «نوروز» را با ترکیب متنوعی از بازیگران مقابل دوربین برد تا حالا به عنوان یکی از گزینههای اکران نوروزی محسوب شود؛ فیلمی که بر ارائه تصویری از آیینهای باستانی همچون نوروز تکیه و سعی دارد آن را به کودکان منتقل کند. علی نصیریان که از بازیگران استخوانخردکرده سینما بهشمار میرود در نوروز حضور دارد تا تصویر تازهای از بازیگری خود را به نمایش بگذارد. در کنار «نوروز» اما «ببعی قهرمان» به کارگردانی حسین صفارزادگان و میثم حسینی از جمله انیمیشنهایی است که در جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و دیپلم افتخار این بخش را از آن خود کرد تا حالا از این دو فیلم به عنوان نمایندگان احتمالی سینمای کودک در ترکیب نوروز یاد شود.
بیبدن
عنوان پرحاشیهترین فیلم جشنواره فجر را میتوان به همین فیلم اعطا کرد؛ همه چیز اما از آنجایی آغاز شد که «بیبدن» نتوانست در بخش سودای سیمرغ حضور پیدا کند. همین امر هم باعث شد تا عدهای ماجرای اختصاص دیرهنگام برج میلاد به این رویداد بهعنوان خانه جشنواره را به چالش دوطرف این موضوع یعنی متولیان جشنواره فیلم فجر بهعنوان تصمیمگیر و شهرداری بهعنوان حامی مالی «بیبدن» نسبت دهند.
خیلی زود اما با ورود وزیر ارشاد به این ماجرا و نشست دوجانبه او با علیرضا زاکانی شهردار تهران این شائبه پایان پیدا کرد، اما حاشیهها همچنان پابرجاست. «بیبدن» به عنوان اولین تجربه کارگردانی مرتضی علیزاده را میتوان شبیهترین فیلم به پرونده واقعی و معروف «غزاله و آرمان» دانست؛ موضوعی که البته کاظم دانشی نویسنده این اثر هر بار در مصاحبهها و نشست خبری این فیلم در فجر هرگونه انتسابش به این پرونده را رد و عنوان کرده است که این فیلم تلفیقی از پروندههای مختلف است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد