29 - 11 - 2021
احتمال افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو
مهر- سهشنبه ۱۸ آبان سال جاری دو خودروساز بزرگ کشور- ایرانخودرو و سایپا- بنا به تصویب شورای هماهنگی سران قوا در ۲۸ مهر و تصمیم وزارت صمت به عنوان متولی جدید قیمتگذاری خودرو، برای خروج از قیمتگذاری دستوری اقدام به افزایش قیمت برخی از محصولات خود کردند. در همین رابطه محصولات ایرانخودرو بین ۱۵ تا ۱۹ درصد و قیمت محصولات سایپا در حدود ۱۵ تا ۱۷ درصد افزایش پیدا کرد.
در ادامه نیز مدیران عامل این دو شرکت خبر از برگزاری هفتگی فروش فوقالعاده جهت ساماندهی بازار خودرو و فکرهن خودروهای فروختهشده دادند (پیش از این خودروی فروختهشده به مدت یک سال فکرهن نمیشد) و تاکید کردند که با توجه به اصلاح قیمت، محدودیت مربوط به فکرهن دیگر در طرحهای فروش فوقالعاده خودروسازان لحاظ نخواهد شد و عرضه خودرو افزایش خواهد یافت، بنابراین مردم منتظر تغییرات باشند.
با این حال پنجشنبه ۲۰ آبان، رییسجمهوری به موضوع افزایش قیمت خودروها ورود کرد و در همین رابطه نیز وزیر صمت به خودروسازان دستور بازگشت به قیمتهای قبلی را داد و اعلام شد که پس از بررسیهای همهجانبه، قیمتهای جدید خودروها اعلام خواهد شد.
همین مساله موجب شد تا نه تنها وعده خودروسازان مبنی بر فروش فوقالعاده هفتگی اجرا نشود بلکه بازار خودرو بیش از پیش در اغما فرو برود؛ به گونهای که اگرچه همواره تغییرات نرخ دلار موجب نوسانی شدن قیمتها در بازار خودرو میشد، اما طی دو هفته گذشته بازار خودرو به حالت استپ داره و هیچ واکنشی به اخبار مختلف نداشته است.
احتمال اعلام قیمتهای جدید طی هفته جاری
از سوی دیگر به دلیل عدم شفافیت در این حوزه، طی دو هفته گذشته اخبار ضد و نقیض بسیاری در خصوص سیاستگذاری در صنعت خودرو و نحوه تعیین قیمتها اعلام شد که در نهایت با اعلام وزیر صمت مبنی بر واگذاری تعیین قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار، مشخص شد این ستاد که در دولت جدید به ریاست معاون اول رییسجمهوری تشکیل جلسه میدهد، جایگزین شورای رقابت در قیمتگذاری خودرو شده است.
این بلاتکلیفی در حالی است که مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ۲۳ آبان اعلام کرد با پیگیریهای سازمان بورس و وزیر اقتصاد و در جلساتی که با حضور وزیر صمت و رییسجمهور برگزار شد، مقرر شد اصلاح قیمت خودرو مجدد در ستاد تنظیم بازار بررسی شود که به زودی نتیجه آن اعلام میشود.
در همین رابطه اگرچه انتظار میرفت در یک آذر ماه قیمتهای جدید اعلام و تکلیف صنعت و بازار خودرو تعیین شود اما طی روزهای گذشته جلسات ستاد خروجی خاصی در مورد خودرو نداشت و فقط وزیر صمت طی دو جلسه گزارشی در مورد بازار و تولید خودرو ارائه داده است.
با این حال پیگیریها نشان میدهد که به احتمال زیاد در جلسه روز چهارشنبه هفته جاری ستاد تنظیم بازار، موضوع قیمتگذاری خودروهای داخلی بررسی و این ستاد نظر نهایی خود را نسبت به اصلاح قیمتها اعلام خواهد کرد.
به گزارش مهر، همچنین اخبار منتشر شده بیانگر این است که ستاد تنظیم بازار مخالف افزایش قیمتهای قبلی بوده و به دنبال افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو است.
در واقع بررسی وضعیت بازار خودرو در پاییز سال جاری نشان میدهد که در این فصل بازار با حواشی زیادی مواجه شده است در مهر ماه بازار خودرو متاثر از بازتابهای مربوط به مصوبه مجلس مبنی بر آزادسازی واردات خودرو قرار گرفت و قیمتها به سمت نزولی شدن و یا ثبات حرکت کردند؛ اما با ورود به آبان بازار خودرو تحت تاثیر احتمال افزایش قیمت کارخانهای خودرو، نوسانات نرخ ارز و اخبار بینالمللی سیگنالهایی در مورد افزایش قیمت دریافت کرد که در نهایت منجر به نوسان شدید قیمت شد؛ تا جایی که برای محصولات پرتیراژ خودروسازان در کف بازار افزایش قیمت غالبا بین ۵ تا ۲۵ میلیون تومان رقم خورد.
در اواخر آبان ماه و پس از رفت و برگشت افزایش قیمت، آشفته بازار خودرو در یک شوک فرو رفت؛ همزمانی این اتفاق با نزدیک شدن به مذاکرات برجام، دایره این شوک را گستردهتر کرد و بازار بیش از پیش قفل شد؛ به گونهای که طی دو هفته گذشته نهتنها تعداد فروشندگان کاهش یافته بلکه خریداران نیز کاملا از بازار خارج شدهاند.
از سوی دیگر به دلیل عدم تعیین تکلیف قیمت خودرو، دلالان نیز انگیزهای برای جولان در بازار نداشته و تزریق سرمایه و تقاضای کاذبی در بازار خودرو مشاهده نمیشود.
بازار خودرو قفل است
در این رابطه سعید موتمنی رییس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاهداران خودرو میگوید: از ابتدای سال جاری، بازار خودرو درگیر اخبار زیادی شده که مهمترین آن تعیین تکلیف مذاکرات هستهای است. مصرفکنندگان میگویند با توجه به مذاکرات، همچنان برای خرید صبر کرده و منتظر کاهشی شدن قیمتها خواهند ماند.
وی افزود: در مقابل وقتی قیمت ارز بالا میرود، تعداد فروشندگان نیز کاهش پیدا میکند و بازار اصطلاحا قفل میشود.
موتمنی گفت: دو موضوع مذاکرات برجام و تصمیم نهایی ستاد تنظیم بازار در مورد قیمت خودرو، منجر به قفل شدن بازار شده است و دو طرف خریدار و فروشنده منتظر اعلام نهایی اخبار این دو حوزه هستند.
وی با بیان اینکه با توجه به عدم مشخص بودن آینده بازار خودرو، تقاضای کاذب در بازار کاهش یافته است، افزود: خروج تقاضای کاذب از بازار باعث شده با تلاطمهای کوتاهمدت، میزان تغییر قیمت خودرو نسبت به گذشته کاهش پیدا کند. البته باید توجه داشت که قیمت خودروهایی مانند پراید که دیگر تولید نمیشوند و خودروهایی مانند پژو ۲۰۷ که عرضه محدودی دارند تغییرات زیادی میکند.
محمد قاسمی یک فعال بازار خودرو نیز معتقد است: بازار خودرو مثل ماههای گذشته در حالت انتظار است؛ هم خریدار و هم فروشنده منتظر تغییرات چه از جانب اخبار سیاسی و چه از جانب اخبار اقتصادی و تعیین تکلیف قیمت خودرو هستند.
وی افزود: خریداران واقعی که قیمتهای فعلی بازار نیز برایشان گران است، به امید کاهش قیمت دست از خرید کشیدهاند و فقط برای کسب اطلاع از آخرین قیمتها، در بازار حضور مییابند. قاسمی گفت: در حال حاضر خرید و فروش خاصی در بازار وجود ندارد و قیمتها نیز با اختیار فروشنده تغییر میکند در حالی که خریداری وجود ندارد. البته نکته مهم این است که قیمتها در فضای مجازی با بازار تفاوت دارد. این فعال بازار خودرو تصریح کرد: در فضای مجازی قیمتها عمدتا بالاتر از سطح بازار ثبت میشود.
نکته قابل توجه در مورد قیمت خودرو آن است که تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار رانتی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومانی نصیب دلالان میکند و خودروسازان هیچ بهرهای از این مبالغ نمیبرند و هر روز بر زیان انباشته آنها افزوده میشود.
با این حال بررسیها نشان میدهد که از اواخر آبان تا روز گذشته، اگرچه قیمتها خارج از محدوده قدرت خرید اغلب مصرفکنندگان است اما برخلاف انتظارات با افزایش قابلتوجهی همراه نبوده است.