13 - 02 - 2025
اتصال ویتنام به چین با راهآهن جدید تا ۲۰۳۰
ویتنام اکسپرس- پروژه راهآهن «لائو کایهانویهای فونگ» که شمال ویتنام را به چین متصل میکند، با سرمایهگذاری 7/7میلیارد دلاری از سال ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰ میلادی اجرا خواهد شد.
پروژه راهآهن «لائو کایهانویهای فونگ» که شمال ویتنام را به چین متصل میکند، پیشبینی میشود بازاری به ارزش چهارمیلیارد و ۴۰۰میلیون دلار ایجاد کند. براساس گزارش پیش، امکانسنجی وزارت حملونقل ویتنام که به دولت این کشور ارائه شده، توسعه این خط آهن در کنار شبکههای ریلی ملی و مترو، ارزش کل بازار ریلی این کشور را به 2/98میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار خواهد رساند.
طرح احداث این راهآهن بین سالهای ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰ (۱۴۰۵ تا ۱۴۰۹ شمسی) اجرا خواهد شد و هزینه آن حدود هفتمیلیارد و ۷۰۰میلیون دلار برآورد شده است.
این مسیر 1/403 کیلومتری از مرز هاخائو لائو کای تا بندرهای فونگ امتداد دارد و با عبور از ۹ منطقه از جمله هانوی، پایتخت ویتنام ۲۰درصد از جمعیت کشور و ۲۵درصد از مراکز صنعتی را پوشش میدهد.
طبق برنامههای ویتنام این خط آهن پس از کریدور شرقی شمال- جنوب، دومین مسیر پرتردد این کشور برای حمل کالا و مسافر خواهد بود.
برآوردها نشان میدهد که تا سال ۲۰۵۰ میلادی (۱۴۲۹شمسی) تقاضای حملونقل در این مسیر به ۳۹۷میلیون تن کالا و ۳۳۴میلیون مسافر خواهد رسید. برای کاهش هزینههای لجستیکی، این راهآهن باید سالانه 6/25میلیون تن کالا و 6/18میلیون مسافر را جابهجا کند.
راهآهن فعلی که در دوران استعمار فرانسه ساخته شده، تنها ظرفیت حمل 1/4میلیون تن کالا و 8/3میلیون مسافر را دارد اما راهآهن برنامهریزی شده علاوه بر افزایش ایمنی و کاهش فضای اشغال شده، از نظر زیستمحیطی نیز مقرونبهصرفهتر خواهد بود.
با استفاده از این خط آهن، کالاها از طریق قطارهای چندوجهی به اروپا صادر خواهند شد که به کاهش هزینههای حملونقل و لجستیک کمک میکند. همچنین سرمایهگذاری در این پروژه، به توسعه اقتصادی ویتنام کمک خواهد کرد.
وزارت حملونقل ویتنام اعلام کرد: برای ایجاد بازاری پایدار و درازمدت، لازم است ۱۹۵۳کیلومتر مسیر ریلی استاندارد دیگر نیز احداث شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد