11 - 06 - 2023
آینده مبهم تولید خودرو
گروه صنعت- در حالی که مدتهاست خودروسازان و قطعهسازان خودرو نسبت به عدم تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه هشدار میدهند و اعلام میکنند ادامه این رویه منجر به تعطیلی خودروسازان خواهد شد، این چالش هنوز رفع نشده است. در همین خصوص عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص کمبود ارز صنایع خودروسازی اعلام کرد: کمبود ارز به عنوان چالش جدید صنایع خودروسازی، برنامه تولید را با افت مواجه کرده است. بنابراین در روزهای آتی جلساتی با حضور مدیران ارشد بانک مرکزی جهت رفع چالش مذکور در کمیسیون صنایع برگزار خواهد شد.
سیدجواد حسینیکیا گفت: تلاش خودروسازان و وزارت صمت باید معطوف به تحقق برنامه تولید سال جاری شود، ولی جهت نیل به این هدف نیاز به تغییر رویه در بدنه صنایع خودروسازی و وزارت صمت است، چراکه وزارت صمت باید سیاستگذاری در راستای افزایش رضایتمندی مشتریان و حل چالش خودروسازان و قطعهسازان داشته باشد.
حسینیکیا همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر تعیینتکلیف مسدودی متقاضیان سامانه یکپارچه بیان کرد: مسدودی ۱۰۰ میلیون تومانی متقاضیان سامانه یکپارچه تا پیش از انجام قرعهکشی در وجه امانت است، بنابراین خودروسازان به آن دسترسی ندارند. افرادی که در قرعهکشی مذکور برنده شوند، مسدودی حساب آنها در اختیار خودروسازان جهت تامین نقدینگی قرار میگیرد.
برنامههای شکستخورده وزارت صمت
احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران، در خصوص سرنوشت مسدودی
۱۰۰ میلیون تومانی متقاضیان طرح یکپارچه فروش خودرو گفت: برنامهای در خصوص تحویل ۱۰۰ میلیون تومان مسدودی حساب متقاضیان به خودروسازان توسط وزارت صمت اعلام نشده است، چرا که وزارت صمت بدون مشورت با خودروسازان یا انجمن آنها اقدام به تعریف و تدوین برنامه میکند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران ضمن اشاره به برنامههای شکستخورده وزارت صمت در زمینه فروش خودرو بیان کرد: علیرغم اینکه مُرّ قانون دولت را مکلف به مشورت با انجمنها و شوراها کرده است، انجمن خودروسازان از برنامههای وزارت صمت در خصوص تولید یا فروش خودرو بیاطلاع است.
وی افزود: البته پس از انجام قرعهکشی و تعیین مشتریان خودروسازان، قطعا باید حساب مسدودی متقاضیان طرح یکپارچه فروش خودرو در اختیار خودروسازان قرار گیرد. پس از این موضوع، برنامه تکمیل وجه توسط خودروسازان به مشتریان ابلاغ میشود.
نعمتبخش با گلایه از دخالت وزارت صمت در امر فروش خودروسازان، اظهار کرد: انجمن خودروسازان معتقد است که شیوه فروش خودرو در سامانه یکپارچه صحیح نیست، چراکه براساس قانون تجارت باید هیاتمدیره یک شرکت برنامه تولید و فروش را مشخص کند.
تولید با مسدودی حساب متقاضیان انجام نمیشود
همچنین سعید مدنی مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا در خصوص تولید روزانه خودروسازان گفت: باتوجه به اینکه روند تولید خودرو در هفته جاری نسبت به روزهای گذشته وضعیت بهتری داشته، ولی اگر تامین ارز صنایع خودروسازی در زمان مناسب انجام نشود، برنامه تولید ۷/۱ میلیون دستگاهی وزارت صمت تعلیق به محال است.
مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا با اشاره به برنامه تولید سال گذشته، اظهار داشت: نقدینگی خودروسازان در سال جاری با چالش مواجه است، این موضوع سال گذشته منجربه عدم تحقق برنامه تولید خودرو شد. به بیانی بهتر، سال گذشته ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو کمتر از برنامه، تولید شد. بخش خصوصی سهم قابلتوجهی از بازار خودرو را در دست ندارد، لذا با در نظر داشتن لیدری ایرانخودرو و سایپا در بازار، میتوان انتظار ایجاد تعهد معوق خودروها را داشت. مدنی با اشاره به بحث فراموشی خصوصیسازی ایرانخودرو و سایپا بیان کرد: دستهای پشتپرده اجازه توسعه بخش خصوصی در صنعت خودرو را نمیدهند، در دولتهای گذشته شعار خصوصیسازی ایرانخودرو و سایپا مطرح شد، اما طی دو سال گذشته، دولت با فراموشی این موضوع پا را فراتر گذاشته و به تدریج دایره دخالت خود را در جاده مخصوص افزایش داده است. بنابراین بدون بررسی طرح یکپارچه عرضه خودرو را اجرایی کرد. مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا با اشاره به مسدودسازی ۱۰۰ میلیون تومانی متقاضیان طرح یکپارچه توضیح داد: با ایجاد نظام قیمتگذاری دستوری برای خودروسازان بخش خصوصی چالش در بازار ایجاد شده است. از همین رو میتوان انتظار داشت که حساب مسدودی متقاضیان منجربه افزایش تولید یا عرضه محصول به مشتریان نشود.
براساس اولویت ارز تامین میشود
چالش دخالت بیش از اندازه دولت در صنعت خودروسازی و نگرانی تولیدکنندگان از کمبود ارز در حالی همچنان ادامه دارد که برخی مسوولان از توافقات جدید برای حل مشکلات ارزی سخن میگویند. در همین خصوص منطقی معاون حملونقل وزارت صمت گفت: برپایه توافقات انجامشده مابین وزارت صمت و بانک مرکزی، براساس اولویتبندی خودروسازان از هفته جاری ارز مورد نیاز تولید یا مونتاژ تامین خواهد شد.
هر دستگاه خودرو تولید داخل به صورت متوسط ۲ هزار و ۶۵۰ دلار ارزبری دارد، بنابراین میتوان دریافت که صنایع خودروسازی برای تامین قطعات یا مواد اولیه مورد نیاز خود که قابلیت تولید در کشور ندارند، نیازمند واردات هستند. از همین رو، افزایش تیراژ تولید یا ارتقای کیفیت مستلزم تامین ارز به موقع و تسهیل فرآیند واردات اقلام مورد نیاز خودروسازان به کشور است. اما، از ابتدای سال جاری بانک مرکزی برخلاف پیگیریهای متعدد دولت و مجلس شورای اسلامی در خصوص تامین ارز صنعت خودرو پاسخگو نبود.
معاون حملونقل وزارت صمت در پاسخ به سوالی مبنی بر کمبود ارز صنایع خودروسازی، بیان کرد: از ابتدای سال جاری یکی از دو خودروساز بزرگ کشور موفق به تامین چند صد میلیون دلاری ارز مورد نیاز خود شده است، این روند برای سایر شرکتهای تولیدکننده نیز تداوم خواهد داشت. منطقی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر چگونگی اولویتبندی خودروسازان برای تامین ارز، اظهار کرد: خودروهایی که بیشترین میزان خودکفایی را داشته در اولویت نخست تامین ارز قرار دارند. اولویت دوم نیز به محصولات عرضهشده در سامانه یکپارچه خودرو اختصاص دارد، البته باید اشاره کرد که خودروهای سنگین نیز در اولویت دوم قرار دارند.
ارزبری ۴ میلیارد دلاری صنعت خودرو
چندی پیش آرش محبینژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودروی کشور گفته بود: صنایع خودروسازی نهایتا ۴ میلیارد دلار ارزبری جهت تولید، توسعه و اشتغالزایی دارد، این درحالی است که این صنعت لکوموتیو ۶۴ رشته صنعتی دیگر در کشور است.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان کشور با اشاره به پیشران بودن صنعت خودرو برای سایر صنایع اظهار کرد: ارزشافزوده صنعت خودرو در زنجیره تامین بزرگ آن عدد قابلتوجهی در حدود ۴ برابر است. البته در یکسری از قطعات خاص ارزشافزوده حتی تا بالای ۵۰۰ برابر هم میرسد. با این حال به صورت میانگین حدود ۴ برابر ارزشافزوده را شاهد هستیم که جلوی خامفروشی
را میگیرد.
محبینژاد با اشاره به برنامه تولید خودرو در سال جاری و محدودیت منابع ارزی کشور بیان کرد: اگر در این کشور خودرو تولید نکنیم و یک میلیون و۵۰۰ هزار دستگاه وارد کنیم، بین
۳۰ الی ۴۰ میلیارد دلار در سال باید ارز برای واردات خودرو و قطعات اختصاص دهیم.
براساس اعلام وزارت صمت تولید خودرو در دو ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۵ درصدی را تجربه کرده است. براساس شنیدهها، خودروسازان داخلی بیشتر از ۵/۱ میلیون دستگاه تعهد پیشفروش براساس ثبتنام متقاضیان در طرح یکپارچه خودرو دارند. برنامه تولید سال جاری نیز از سوی وزارت صمت ۷/۱ میلیون دستگاه اعلام شده است، با در نظر گرفتن افت
۲۰۰ هزار دستگاهی خودرو در سال گذشته، انتظار تحقق تولید ۷/۱ میلیون دستگاه خودرو در سال جاری شاید به دور از انتظار باشد، چرا که سه ماهه نخست سال جاری خودروسازان در جنگ تامین ارز به سر میبردند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد