23 - 01 - 2025
«آهنگسازی» نقطه قوت آثار مکتوب «موسیقی فجر» است
«جهانصنعت»- شاهین فرهت بیان کرد که آثار ارسالشده به بخش پایاننامه جشنواره موسیقی فجر کمنقص بوده و بخش آهنگسازی نقش پررنگتری در میان پایاننامههای ارسالی داشته است. عضو هیات داوری بخش پایاننامه چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر با بیان اینکه هنرمندان جوان در بخش تکنیکهای آهنگسازی پیشرفت کردهاند، گفت: در میان پایاننامههای ارسالی استعدادهای درخشانی وجود داشت که کیفیت آثار در بخش آهنگسازی پررنگتر بود. پایاننامهها در بخش نوازندگی شرایط متفاوتتری داشتند. در واقع بهدلیل پیشرفتِ روز به روز تکنیکهای نوازندگی پایاننامههای موجود قابل توجه بودند و چندین اثر پژوهشی جدی در میان آثار ارزیابیشده وجود داشت. او با اشاره به اینکه آثار رسیده در بخش آهنگسازی دربرگیرنده موسیقی ایرانی، جهانی و حتی تلفیقی از این دو بود، توضیح داد: تنوع آثار در این بخش برای من بسیار قابل توجه بود، چون هم آثار تلفیقی و هم ایرانی بسیار درست و تکنیکی طراحی شده بود. نکته جالب این است که یکی از آثار به لحاظ نغمهپردازی و هارمونی خیلی شبیه آثار خودم بود. در واقع اثری در میان پایاننامهها وجود داشت که ایده نزدیکی به آثارم بود و از موضوع به وجد آمدم. عضو هیات داوری بخش پایاننامه چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر در پاسخ به این پرسش که جشنواره بینالمللی موسیقی فجر بهعنوان یک رویداد فرهنگی چگونه میتواند حامی هنرمندان جوان موسیقی باشد، گفت: در حقیقت اساس تشکیل جشنوارهها در همه دنیا علاوه بر به رخ کشیدن جلوههایی هنر موسیقی، درواقع فرصتی است برای حضور هنرمندان و گروههای موسیقی جوان که در جشنواره شرکت کردهاند. از همین رو باید شرایط مساعد برای اجراهای هرچند کوچک با ارکستر سمفونیک در جشنواره بینالمللی موسیقی فجر فراهم شود. ولی متاسفانه در حال حاضر شرایط، آماده پذیرش و اجرای تمامی آثار نیست. او عنوان کرد: به اعتقاد من میتوان با برنامهریزی درست و با حمایت دولت بعد از جشنواره بینالمللی موسیقی فجر به آثار برگزیده در بخش پایاننامهها فرصت اجرا داد. فرهت بیان کرد: شنیدهشدن اثر توسط مخاطب، حیاتیترین بخش زندگی یک هنرمند است از همین رو با توجه به نگاه تشویقی و حمایتی باید شرایط اجرا برای هنرمندان جوان فراهم شود. این آهنگساز پیشکسوت با بیان اینکه وجود رهبر دائمی در ارکستر سمفونیک تهران و ارتباط مستمر با هنرمندانِ جوان در مسیر رشد آنها بسیار مهم و راهگشاست، گفت: واقعیت این است که ارکستر سمفونیک تهران برای اجراهای خود معمولا سراغ آثار معروف از هنرمندان مشهور میرود و آثار ارزشمند و تکنیکال موزیسینهای ایرانی کمتر در ردیف اجرایی آنها قرار میگیرد. اما واقعا لازم است سراغ هنرمندان جوان که در همین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر به نوعی امتحان خود را پس دادند، بروند و آثاری از آنها را روی صحنه ببرند. فرهت در پایان درباره آثار بررسیشده اظهار کرد: بیش از ۱۰ عنوان پایاننامه مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد برخی آثار قابل توجه بود و بهویژه در بخش آهنگسازی به صورت کاملا علمی کار شده بود و نویسنده با هدف، عشق به موسیقی و اشتیاق پایاننامه را به رشته تحریر درآورده بود که از این جهت ستودنی و نقطه قوت آثار داوری شده در بخش پایاننامهها بود و از همه مهمتر که شاهد بودم آهنگسازی موسیقی ایرانی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد