آقای پزشکیان مردم صرفهجو شدهاند
مسعود پزشکیان براساس قانوناساسی و در منصب ریاستجمهوری، نفر اول اجرایی کشور و مقام دوم در این نظام سیاسی است. وی که با آرای بخشی از شهروندان به این مقام دست یافته نزدیک به ۷۰روز است در حالی که ایران و ایرانیان درگیر جنگ با دشمنان تاریخی جمهوری اسلامی هستند ترجیح داده درباره مدیریت جنگ چیزی نگوید و کار تفویض اختیارات را ادامه دهد. وی اما در این مدت سخنرانیها و دستورهایی ارائه کرده که بیشتر در بستر تامین مواد خوراکی و نیز آرزوی تثبیت قیمتها بوده و هست. وی در تازهترین سخنرانی خود گفته است: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران وظایف خود را در مقابله با دشمن به خوبی انجام میدهند و مردم نیز باید با صرفهجویی در مصرف انرژی، سهم خود را در این میدان ایفا کنند.
به نظر میرسد رییس دولت چهاردهم حالا به جایی رسیده است که در گفتوگو با شهروندان درباره صرفهجویی انرژی از «باید» استفاده میکند و نوعی دستور از بالا را در دستورکار قرار میدهد. با توجه به مجموعه بحثها درباره داستان انرژی در شرایط حاضر و گفته یک مقام وزارت نیرو که قرار است انرژی فروخته شده به نیروگاهها به قیمت واقعی شود، کلید افزایش قیمت برق زده شده است. آقای نظیفی، رییس بورس انرژی گفته است در راستای سیاستهای دولت برای انتقال یارانه انرژی به انتهای زنجیره مصرف منتقل میشود. او گفته است نیروگاههایی که از سوخت گاز یا مایع استفاده میکنند، هزینه واقعی سوخت را پرداخت خواهند کرد و در مقابل، برق تولیدی خود را بهصورت آزاد در بازار عرضه میکنند. به این ترتیب تهدیدگونه رییس دولت چهاردهم برای صرفهجویی در انرژی به دلیل اینکه دولت آمادگی آن را پیدا کرده، مصرفکنندگان ناچار به صرفهجویی خواهند شد. واقعیت این است که رییسجمهور توجه ندارد که شهروندان ایرانی از سال گذشته تا امسال با چه نرخ تورم افسارگسیختهای برای خرید کالاهایی مثل گوشت و برنج و مرغ و لبنیات و… روبهرو شدهاند و دیگر توانی برای خرید ندارند. آقای رییسجمهور توجه داشته باشند شهروندان نیز با مدارا و بردباری در برابر نرخ تورم شتابان و تحمل سختیهای بسیار تاوان داده و سهم خود را در برابر وضعیت جنگی پرداخت کردهاند. قطعی اینترنت و از دست دادن هزاران هزار شغل از این مسیر و نیز احتمال بیکاری گسترده در دیگر بخشها و به کارگیری نیروی کار با مزدهای بسیار پایینتر از حداقل مزد نیز تاوانی است که مردم میپردازند و به این ترتیب صرفهجویی میکنند یا صرفهجو میشوند. آقای پزشکیان خوب است از مدیران اقتصادی بپرسد که وضعیت اشتغال و کسب درآمد و معیشت مردم الان در چه مرحله خطرناکی قرار دارد.اگر حالا دولت برای درآمد بیشتر میخواهد در هنگامه بیپولی مردم برق را نیز گران بفروشد این کار را انجام دهد اما سر مردم منت نگذارد. الان دیگر «باید» برای مردم معنا ندارد و دیوار آنها آنقدر کوتاه شده است که صرفهجویی را با همه سختیها انجام داده و سفرهشان را خالی کردهاند.
