9 - 01 - 2025
آقایان توان جمع کردن زبالهها را ندارند، چه برسد به خرید واگن
علیرضا زاکانی در صحن علنی شورای شهر در مقابل اعضای شورا و نماینده رسانهها اعلام کرد: پیشپرداخت قرارداد واگنهای چینی پرداخت شده و اولین رام قطارهای چینی بهمنماه به تهران میرسد اما پس از تغییر زودهنگام دولت و نزدیک شدن به زمان تحقق وعدهها مشخص شد دولت سیزدهم سهم خود از قرارداد چین را پرداخت نکرده است. پروژه تامین ۲هزار واگن مترو مصوبه شورای اقتصاد را به تاریخ ۱۰شهریور سال۹۵ دارد. در تاریخ ۲۸شهریور ماه مناقصه تامین این واگنها منتشر میشود و تبادل قرار تجاری در ۱۳دی ماه سال۹۷ انجام میشود. ۱۵درصد قرارداد قرار بوده از محل صندوق توسعه ملی تامین شود و ۸۵درصد از محل فاینانس کشور چین اما این قرارداد تا امروز گرفتار مشکل تامین اعتبار است. دوشنبه ۱۷دیماه، سخنگوی شهرداری تهران گفت که مهلت مقرر برای واریز پیشپرداخت گذشته است اما باید تلاش کنیم این موضوع را به سرانجام برسانیم. او ترکفعلها در دولت روحانی را دلیل بروز مشکلات این قرارداد دانست.
زمانه چرخید و مشکلات تحریمها به خودشان رسید
محمد علیخانی، رییس کمیسون عمران و حملونقل شورای پنجم شهر تهران در این رابطه به خبرآنلاین گفت: واقعیت این است که کسی نمیخواهد این ماجرا را گردن بگیرد، همین مسببان وضع موجودند که بلاهای مختلف را بر سر کشور آوردند و تحریمها و مشکلاتی که ناشی از نپیوستن به FATF و چالشهای انتقال پول و مشکلاتی که برای کشور از این ناحیه به وجود آمد را موجب شدند.
وی بیان کرد: همین آقایی که الان شهردار تهران است ادعا میکرد که ۸۰درصد مشکل از بیعرضگی مسوولان بوده و ۲۰درصد از تحریمهاست. زمانه چرخید و مشکلات رسید به دوره خود آقایان. همین موضوع خرید واگنها یک نمونهاش است که اعلام کردند ما موضوع را حل کردیم و تمام شده و انجام میشود و حالا تازه میگویند ما سهممان را دادهایم، دولت نداده و…! هر کسی مشکلات را بر گردن دیگری میاندازد. اینها بازی با کلمات و جملات است و نمیخواهند واقعیت را به مردم بگویند. بیایند صادقانه به مردم اعلام کنند که ما این بلا را سر کشور آوردیم، به گونهای که امروز حتی خریدن یک واگن برای مترو چنین مشکلات پیچیدهای پیدا کرده است.
رییس کمیسیون عمران و حملونقل شورای پنجم شهر تهران ادامه داد: مشکلات متروی تهران هم مثل بقیه مشکلات کشور است. نسل اول واگنهایی که به مترو آمد، فرسوده و از رده خارج شدهاند و شاهد خرابیهای پی در پی در تجهیزات و ناوگان مترو و در نهایت نارضایتی بیشتر متروسواران هستیم. این مشکلات را در همه بخشها شاهدیم و مترو یک نمونه آن است. در صنعت نفت و گاز، برق و… همه جا با نظیر همین مشکلات روبهرو هستیم. حالا بیایند و بدون ریشهیابی و گفتن واقعیتها به گردن این و آن بیندازند!
علیخانی تاکید میکند: اتفاقا برخلاف ادعاهایی که میکنند، مدیران آن زمان افراد کاربلدی بودند که مانع اصلیشان تحریمها بود. در ادامه مدیران ناکاربلد، چه در دولت قبل و چه شهرداری جایگزین شدند که باعث شد مشکلات مضاعف شود. در حال حاضر برخی اعضای شورای شهر گلایههایی از وضع موجود دارند و بارها این نکته را مطرح کردهاند که این آقا در این مدت چه تحولی ایجاد کرده است؟ واقعیت این است که اینها توانایی نظافت و جمعآوری زبالهها در خیابانها را هم ندارند. در حالی که با شما مصاحبه میکنم، در حال قدم زدن در مکانی هستم که همه باغچههای کنار خیابان پر از زباله است، به طوری که آدم فکر میکند این شهر رها شده است. اینها توانایی جمعآوری زباله را هم ندارند، چه برسد به اینکه بروند واگن بخرند.
او اظهار میکند: سال۹۵ و در دوره آقای قالیباف، دولت تصمیمی مبنی بر خرید 2هزار واگن برای کلانشهرهایی که دارای مترو هستند، گرفت و قرار بود سهم تهران از این مصوبه هزار واگن باشد. این مصوبه به هر دلیل، در آن دوره اجرایی نمیشود و به نوعی به فراموشی سپرده میشود و به بایگانی میرود. زمانی که شورای پنجم آغاز به کار کرد، اولین تصمیم آقای محسن هاشمی و کمیسیون عمران و حملونقل این بود که به سراغ این مصوبه برویم و آن را احیا کنیم. رفتیم و پیگیری کردیم و جلساتی در دولت به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رییسجمهور برگزار و به نوعی این مصوبه احیا شد. در ادامه مناقصه برگزار شد و شرکت چینی شریک واگنسازی تهران، برنده مناقصه شد و به مرحله قرارداد رفت اما متولی قرارداد شهرداری تهران نبود و یکی از مشکلات اساسی همین بود که اگر از ابتدا کار را دست شهرداری تهران میدادند، شاید این کار زودتر و راحتتر انجام میشد.
علیخانی تاکید میکند: در آن مقطع این داستان متولیهای زیادی داشت اما متولی خرید وزارت کشور (سازمان شهرداریها) بود و قرارداد را باید اینها میبستند و استانداردها را باید مترو، سازمان گسترش و وزارت صمت مشخص میکرد. هر کدام از اینها پروسه خودش را داشت. روندهای اداری این پروسهها انجام شد و زمانی که برنده مناقصه اعلام شد، سازمان بازرسی کل کشور وارد موضوع شد و ایراداتی گرفت و چندین ماه شاید تا یک سال این پرونده بین وزارت کشور و بازرسی کل کشور در رفت و آمد بود تا موانع برطرف شد و به مرحلهای رسید که بانک مرکزی بتواند پیشپرداخت را به شرکت چینی بدهد.
وی افزود: در این مرحله بانک مرکزی اعلام کرد که به دلیل موانع انتقال پول، تحریم و… در واریز پیشپرداخت دچار مشکل شده و امکان پرداخت را ندارد. در این مرحله بودیم که دوره شورای پنجم تمام شد. گویا این مشکل هنوز هم پابرجاست و مدعیان دیروز خودشان دچار مشکلاتی شدهاند که خودشان به وجود آوردهاند، یعنی تحریمها و… شهرداری و شورا تقصیری نداشتند. شورا و شهرداری تکالیف خود را انجام داده بودند. پیگیریها و احیای مصوبه انجام شده بود. دیگر دولت و بانک، تحریم و… در اختیار ما نبود که بخواهیم کاری کنیم.
رییس کمیسیون عمران و حملونقل شورای پنجم شهر تهران بیان کرد: آقایانی که میگویند ۸۰درصد بیعرضگی است و ۲۰درصد تحریمها، چه حرفی برای گفتن دارند؟ همان زمان هم معتقد بودیم که آنها در اشتباه هستند و ۲۰درصد اشکال مدیریتی و ۸۰درصد تحریمها مانع کار ما است (البته من نقش تحریمها را حتی بیش از ۸۰درصد میدانم!) ولی ادعای این آقایان این بود که همه این مشکلات را حل میکنیم. خب سه سال گذشته! تکلیف قرارداد که مشخص بود، مناقصه که برگزار شده بود، برنده مناقصه هم معلوم بود، فقط باید مبالغ قرارداد پرداخت میشد. در این سه سال آقایان که مدعی عرضه داشتن هستند، در همین مرحله ماندهاند و هنوز نتوانستهاند کاری انجام دهند. حالا هم گردن وزارت کشور میاندازند، آنها هم میگویند ماجرا چیز دیگری بوده است.
علیخانی درباره ادعای اخیر مطرح شده درباره «ترک فعل از سوی مدیران شهری دوره گذشته» گفت: این باید پیگیری شود تا مشخص شود چه کسانی ترک فعل کردهاند. ما یا آنهایی که تحریمها را درست کردند و مملکت را به بدبختی و فلاکت انداختند تا ما امروز به شرایطی بیفتیم که حتی برق مصرفیمان هم اینگونه قطع شود و به قولی دچار ناترازی انرژی شویم؟ آنها هم درباره ترکفعلهای خود و مشکلاتی که برای برجام و دولت روحانی به وجود آوردند، بگویند. البته به نظر بنده خیلی از این مشکلات که برای کشور ایجاد شده به «عمد» بوده است. جریان نفوذ در کشور ما، سالهاست که مانع حل مشکلات بوده است و برخی هم نمیخواهند اعتراف کنند و واقعیتها را به مردم بگویند.
علیخانی ادامه میدهد: اگر بخواهیم بگوییم موفقترین جریانی که توانسته در کشور خوب کار کند و به اهداف خودش برسد، چه کسانی بودهاند، میتوان گفت همین جریان نفوذ بوده که توانسته کشور را به مرحله فرسودگی و به لبه پرتگاه ببرد، به طوری که در همه چیز دچار مشکل شویم، در انرژی، برق، نفت، بنزین و… مشکل پیدا کنیم و حتی در حد خرید واگن مترو هم دچار مشکل شویم. شاید باورش برای سایر کشورها سخت یا خندهدار باشد که امروز حتی در خرید یک اتوبوس ناتوان شدهایم!
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد