23 - 10 - 2022
آغاز فروش اقساطی خودرو توسط تولیدکنندگان
«جهان صنعت»- مدیر صنایع خودرو وزارت صمت خاطرنشان کرد: سال آینده زمینههای فروش لیزینگی بیشتر تولیدات ۲ خودروساز داخلی فراهم خواهد شد.
عبدالله توکلیلاهیجانی در پاسخ به این پرسش که سایپا فروش لیزینگی خودرو شاهین را با سود ۲۱ درصد آغاز کرده آیا این سود منطقی است و بازار کشش این سود را دارد؟ گفت: پاسخ دادن به این پرسش در حوزه کاری وزارت صمت نیست و این مساله به سیاستهای داخلی این بنگاه اقتصادی بازمیگردد و ما نمیتوانیم در این حوزه اظهارنظر کنیم.
این مقام مسوول ادامه داد: اگر شکایتی در زمینه بالا بودن سود سایپا ثبت شود سازمان حمایت از مصرفکنندگان میتواند به این مساله ورود و موضوع را بررسی کند. وی با بیان اینکه بعد از سالها شاهد فروش اعتباری خودرو هستیم، افزود: همانگونه که اشاره شد فروش اقساطی در حوزه وظایف و سیاستگذاریهای وزارت صمت نیست اما بدون تردید این شیوه فروش میتواند در تنظیم بازار تاثیرگذار باشد. مدیر صنایع خودرو وزارت صمت با مقایسه فروش خودرو در سال جاری و سالی که گذشت، تصریح کرد: سال گذشته برای فروش خودرو مردم صف میکشیدند. این در حالی است که امسال شاهد فروش قسطی خودروها هستیم و امسال برای فروش خودرو، تولیدکنندگان وام در نظر گرفتهاند. پس از اینکه ۵۰ درصد از خودروها از فرآیند قرعهکشی خارج شدند بدون تردید فروش قسطی تاثیر خود را در بازار میگذارد و باعث متعادل شدن آن خواهد شد.
توکلی لاهیجانی در پاسخ به این پرسش که آیا این امکان وجود دارد که شاهد فروش قسطی خودروهای ایرانخودرو در ماههای آینده باشیم؟ اذهان کرد: به تدریج خودروهای دیگر نیز به فرآیند فروش اقساطی اضافه خواهند شد؛ در قدم نخست ایرانخودرو فروش از فرآیند قرعهکشی را حذف خواهد کرد؛ سپس بعد از دنبال کردن سیاست افزایش تولید (در قدم اول ایران خودرو تولید تارا را افزایش داده است) به سمت فروش لیزینگی خواهند رفت.
به گفته این مقام مسوول؛ سال آینده زمینههای فروش لیزینگی اکثر تولیدات ۲ خودروساز داخلی فراهم خواهد شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر تولید خودروهای کامل در ۶ ماه نخست سال جاری ۲۸۸ درصد افزایش داشته است، چراکه جریان تولید در خودروسازان تثبیت و نظمی در حوزه تامین فراهم شده است و دیگر شاهد تولید خودروهای ناقص نیستیم و خودروهایی که به پارکینگ میرفتند صفر شدهاند و این آمار نشان میدهد که افزایش تولید باعث شد که یک خودروساز (سایپا) به صورت کامل از فرآیند قرعهکشی حذف و دیگر خودروساز (ایرانخودرو) نیز در مسیر خروج از فرآیند قرعهکشی قرار بگیرد.