14 - 07 - 2024
آسیب بخشنامههای هیجانی به تجارت بینالمللی
آنا- نایب رییس کمیسیون حملونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی گفت: در حوزه گمرک بخشنامههای هیجانی و لحظهای موجب آزار فعالان اقتصادی و کاهش راندمان فعالیتهای تجاری کشور بهویژه در بخش ترانزیت شده است.
مهران نجاتی درباره مطالبات بخش ترانزیت و لجستیک به عنوان جزئی از فعالان بخش خصوصی از دولت جدید گفت: با توجه به اهمیت و گستردگی مشکلات در این حوزه باید با تجمیع نظر افراد این کمیسیون از دولت چهاردهم برای ساماندهی مشکلات استمداد شود.
نایب رییس کمیسیون حملونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ادامه داد: در همین راستا در هفته ابتدایی مرداد جلسه کمیسیون حملونقل اتاق بازرگانی برگزار شده و در این جلسه تمامی مواردی که باید درخصوص ساماندهی آنها در حوزه حملونقل و ترانزیت با دولت چهاردهم رایزنی شود به صورت مدون جمعبندی و تنظیم خواهد شد. همچنین این موارد با قید فوریت در اختیار دولت پزشکیان قرار خواهد گرفت.
نجاتی تصریح کرد کیفیت حملونقل خارجی کشور به صورت مستقیم به مسائل بینالمللی و شرایط سیاست خارجی کشور وابسته است و بدیهی است که با بهتر شدن روابط با کشورهای همسایه و افزایش تعامل با جهان خارج، کیفیت ترانزیت کشور نیز افزایش مییابد. شایان ذکر است که توسعه کیفیت ترانزیت بینالمللی شرایط واردات کالا به کشور را تسهیل میکند و از این نظر بسیار حائزاهمیت است.
او اظهار کرد: در حوزه حملونقل داخلی نیز شرایط کشور طی دورههای گذشته ریاستجمهوری چندان تغییری نکرده است و وضعیت به گونهای است که نیازهای داخلی مرتفع میشود.
نایب رییس کمیسیون حملونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی گفت: در حوزه گمرک نیز بخشنامههای هیجانی و لحظهای موجب آزار فعالان اقتصادی از جمله تاجران و حتی رانندگان ترانزیت شده است. به عنوان مثال ناگاه شاهد هستیم که قیمت گوجه یا پیاز در کشور افزایش مییابد و واکنش ستاد تنظیم بازار به این اتفاق صدور بخشنامه ممنوعیت صادراتی در این کالاهاست.
او ادامه داد: در این شرایط تاجرانی را داریم که خارج از کشور برای تامین کالایی قرارداد بستهاند یا حتی بار آنها برای ترخیص در گمرک است و با صدور این بخشنامه از اجرای تعهد خود باز میمانند. این نوع موارد علاوه بر ضرر و زیان و خسارت هنگفت برای تاجر، موجب بدنامی و از دست رفتن بازارهای خارجی نیز خواهد شد.
نجاتی تصریح کرد: راهحل این مشکل مدیریت صحیح ستاد تنظیم بازار است و در این بخش باید مدیریت دقیقتری برای تامین کالای مورد نیاز بازار انجام گیرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد