12 - 02 - 2024
آزمندان راه ورود خودرو را بستند
یکم- پیش از اینکه به طور خلاصه موضوع امروز را آماده کنیم این پرسش وجود دارد که این نوشته هوادار واردات خودرو است. چنین نیست و البته اینطور هم نیست که مخالف واردات خودرو باشد. نوشته حاضر اصرار دارد باید بازارهای یک کالا از هر بند و بستی بر پایه رانت و انحصار آزاد شود.
دوم- آیا واردات خودرو که قرار بود در شمارگان بالا و قیمتهای زیر یک میلیارد تومان رخ دهد اتفاق افتاد؟ دولت سیزدهم با همه شعارهایی که داده شد نتوانست به این وعده خود وفادار باشد.
سوم- آیا دولت درباره اینکه خودروهای وارداتی با قیمتهای دو برابر قیمت وعدهدادهشده عرضه میشوند و اینکه چرا میزان خودروی وارداتی نزدیک به ۳ هزار خودرو بوده توضیحی داده است؟ البته در گوشه و کنار یادآوریها، اما به نظر میرسد سخن یک کارشناس بخش خصوصی درستتر باشد. او گفته است ۲۰ سازمان و دستگاه و موسسه انتظار دارند از درآمد و سود واردات خودرو سهم داشته باشند. این طوری شده که واردات از صرفه اقتصادی دور شده است. نزدیک به ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو طی دورانی که واردات خودرو آزاد بوده، وارد شده است. او گفته است میدانیم زمانی که واردات انجام میشود، بخشی از قیمت تمامشده، فقط قیمت خرید است. الان بیش از ۲۰ سرفصل هزینهای در نظر گرفته میشود؛ مثل عوارض گمرکی، خودروی اسقاط، هزینه بازرسی، هزینه استاندارد و… اینقدر سرفصل این موضوعات زیاد است که ۲۰ آیتم اینجا اضافه میشود…
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد