28 - 09 - 2024
آخرین وضعیت راهآهن خواف- هرات
مهر- مشاور و نماینده وزیر راهوشهرسازی در امور زیربنایی و طرحهای ویژه با اشاره به اینکه با احداث این خط ریلی مراودات تجاری ایران و دولت جدید افغانستان نسبت به گذشته رشد چشمگیری داشته است، گفت: پس از استقرار حکومت جمهوری در افغانستان توافق شد، کشورهای مختلف کمکهای برای توسعه افغانستان داشته باشند. ایران هم قبول کرد این کمکها را بهصورت غیرنقدی و با اجرای پروژههای زیرساختی انجام دهد که چندین احداث راه اصلی و فرعی، احداث بیمارستان و درمانگاه، احداث فضاهای فرهنگی و آموزشی و احداث راهآهن خواف- هرات در همین چارچوب تعیین و عمدتا اجرا و به بهرهبرداری رسید.
سید حسین میرشفیع ادامه داد: قطعه سوم راهآهن خواف- هرات در خاک افغانستان به طول ۶۲کیلومتر اجرا و در زمان دولت پیشین افغانستان و دولت دوازدهم ایران به افتتاح رسید اما در زمان افتتاح چند مورد نواقص وجود داشت که بنا شد ایران در فرصت دو ماهه این نواقص را برطرف سازد اما به علت وجود محدودیتهای اعتباری و تغییر در دولت افغانستان فرآیند اتمام پروژه به تعویق افتاد و پساز فرآیند انتخاب پیمانکار، برای رفع نواقص اقدام شد و هماکنون پیمانکار در حال کار است. مشاور وزیر راهوشهرسازی تاکید کرد: حکومت افغانستان پیگیری میکند تا هرچه سریعتر این خط ریلی برای حمل بارهای ترانزیتی عملیاتی شود؛ با رفع برخی مشکلات در این رابطه و هماهنگیهای فنی و قانونی این موانع نیز برطرف شد و هماکنون امکان حملونقل ترانزیت از طرف افغانستان به ایران و بالعکس فراهم شده است.
او افزود: کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان که متشکل از مجموعه شرکتهای تخصصی حملونقل ریلی کشور است، بهرهبرداری از راهآهن خواف- هرات را در افغانستان به عهده گرفته و کمک میکند تا بار ترانزیتی و تجاری افغانستان و ایران به مقاصد خود حمل شوند.
میرشفیع تصریح کرد: حکومت افغانستان به دنبال توسعه خط ریلی خواف- هرات به سمت سایر مراکز اقتصادی آن کشور است و ایران هم نسبت به همکاری با این کشور اعلام آمادگی کرده؛ برهمین اساس سال گذشته طی سفری که رییس کمیسیون اقتصادی حکومت سرپرستی افغانستان به ایران داشت، توافقنامهای با محوریت توسعه حملونقل و ترانزیت افغانستان مبادله و برنامهریزی برای ادامه طرح راهآهن خواف- هرات به سمت کابل و چین و از هرات به مزار شریف پیشنهاد شد.
نماینده وزیر راهوشهرسازی در امور زیربنایی و طرحهای ویژه ادامه داد: توسعه خط ریلی زابل- زرنج- قندهار در برنامه مطالعاتی قرار گرفت زیرا پروژه راهآهن چابهار- زاهدان درحال اتمام است و میتوان با توسعه و ادامه این خط از زاهدان به زابل و قندهار تا کابل کوتاهترین مسیر دسترسی اقیانوسی افغانستان را ایجاد کرد. او گفت: طی مذاکراتی که با افغانستان در راستای توسعه خطوط ریلی انجام شد، تامین مالی پروژهها از طرف حکومت سرپرست افغانستان خواهد بود و شرکتهای ایرانی به ساخت محورها کمک خواهند کرد. بیشک اجرای این طرحها با محوریت توسعه زیربنایی برای اقتصاد افغانستان حائزاهمیت است زیرا میتوانند برای ترانزیت بارهای معدنی از بنادر ایران از جمله بندرعباس و چابهار برنامهریزی کنند. براساس پیشبینیها، با احداث راهآهن خواف- هرات ظرفیت ترانزیت در این خط ریلی در کوتاهترین زمان به یکمیلیون تن خواهد رسید.
مشاور وزیر راهوشهرسازی افزود: البته ناگفته نماند، با عملیاتی شدن خط ریلی خواف به هرات مراودات تجاری بین دو تا کشور ایران و افغانستان نیز تقویت خواهد شد و بخشخصوصی دو کشور با ایجاد سرمایهگذاریها و منافعهای مشترک موجب منفعت اقتصادی برای مردم هر دو کشور خواهند شد. به گفته میرشفیع، ارتباط جمهوری اسلامی ایران با حکومت سرپرست افغانستان از نظر اقتصادی برای هر دو کشور مطلوب است زیرا هر دو کشور تمایلات جدی در راستای توسعه حملونقل ریلی دارند و این مساله موجب تقویت همکاری در همه زمینههای دیگر اقتصادی میشود. همچنین با افزایش ظرفیت ترانزیت کالا از مسیر ایران برای تجار افغانستانی امکان همکاریهای چند جانبه با کشورهای آسیای شرقی، آسیای میانه و همسایگان غربی ایران و کشورهای جنوب خلیجفارس فراهم میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد