17 - 02 - 2025
آثار مستند در جشنواره فجر آینده فراخوان مستقل داشته باشند
مهر- سعید رشتیان، عضو هیات انتخاب و داوری مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر درباره اهمیت حضور مستند در جشنواره و انتخاب و داوری آثار توضیح داد. او درباره حضور این بخش در جشنواره فیلم فجر گفت: حضور داشتن یا نداشتن مستند داستان کهنهای است که هر سال دوباره مطرح میشود. عدهای به برخی جشنوارههای بینالمللی که بخش مستند در آنها وجود ندارد استناد کرده و میگویند در جشنواره ما هم نباید اینگونه سینمایی وجود داشته باشد و در طرف دیگر هم برخی به جشنوارههای دیگری استناد کرده و میگویند اتفاقا باید تمام گونهها ازجمله مستند در چنین جشنوارهای حضور داشته باشد. او ادامه داد: فارغ از این مجادلههای موقعیتی، باید ببینیم چطور میتوانیم در کشور خودمان این بحث را حل و فصل کنیم. من طرفدار و جزو آن گروهی هستم که میگویند سینما، سینماست و شاخههای مختلفی دارد. اگر برای جشنواره خود عنوان جشنواره ملی فیلم فجر را انتخاب میکنیم باید شامل بخشهای مختلف سینما اعم از داستانی، مستند، فیلم کوتاه و انیمیشن باشد. از طرف دیگر، برخی میگویند مستند و فیلم کوتاه جشنوارههای تخصصی خود را دارند و دیگر لازم نیست در جشنواره ملی فجر حضور داشته باشند. من پشت این استدلالها نوعی از تمامیتخواهی برای سینمای داستانی بلند را میبینم که فکر میکنم جشنواره فجر باید از آن فاصله بگیرد. تاکید میکنم که اگر جشنواره ملی داریم، باید بخشی از آن مربوط به سینمای مستند باشد و اگر چنین چیزی نباشد من آن را یک نقص میدانم. عضو هیات انتخاب و داوری آثار مستند جشنواره چهل و سوم فجر درباره نمایش این آثار در جشنواره توضیح داد: در این دوره آقای منوچهر شاهسواری، دبیر جشنواره با سابقه و اعتباری که دارند، بسیار تلاش کردند تا نمایش و داوری این بخش نیز به وضعیت مطلوبتری نزدیک شود. قطعا یادتان هست که در دوره گذشته جایزه مستند در همان افتتاحیه و خیلی دمدستی اهدا شد ولی در این دوره، با تلاشهای آقای شاهسواری و آقای حسینی، این جایزه هم در اختتامیه و کنار سایر جوایز داده شد. او افزود: اگر قرار است اتفاقی بیفتد، باید به تدریج به آن دست پیدا کنیم و این زمانی به دست میآید که مدیریت جشنواره به ثبات برسد. ما طرف گفتوگوی مستقری پیدا کنیم تا بتوانیم با او به نتایج مورد انتظار برسیم. در این سالها به جای گفتوگو، بیشتر کشاکش داشتهایم که امیدوارم با رسیدن به ثبات در بحث دبیری و مدیریت، این مسائل نیز با گفتوگو به سمت بهتر شدن برود. او ادامه داد: به صورت کلی، توجه اصلی جشنواره فیلم فجر به آثاری است که رویکرد اکران عمومی دارند. در حال حاضر، چنین رویکردی در روند تولید آثار مستند غالب نیست و اکثر فیلمها با رویکرد تولید برای مخاطب خاص ساخته میشوند. اگر از زمان ایدهپردازی و در پروسه تولید، فیلممان را با رویکرد پخش برای مخاطب و اکران عمومی پیش ببریم، چنین آثاری بیشتر قابلیت ارائه برای جشنوارهای چون فجر را خواهند داشت. تاثیری که جشنواره فیلم فجر میتواند بر تولید آثار مستند داشته باشد این است که علاوه بر سنتهای تولیدی موجود، زمینههای شکلگیری روشهای جدید تولیدی را فراهم کند. رشتیان در پایان گفت: قطعا بخشهای مختلف مانند فیلمبرداری، صدابرداری و… سینمای مستند هم شایسته توجه و قدردانی است زیرا در بالاترین سطح موجود پیش میروند و باید این بخشها نیز در جوایز سینمای مستند مورد توجه قرار بگیرند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد