15 - 09 - 2022
عوارض شناور برای واردات خودرو یعنی سجده در برابر پراید
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بنا باشد با تعیین عوارض شناور برای خودروهای وارداتی، نرخ عوارض را بالا برده و خودروی ۳۰۰ میلیونی را ۷۰۰ میلیون به مردم بفروشیم قطعا باید برگردیم و به پراید سجده کنیم.
لطفالله سیاهکلی درباره آییننامه نوشتهشده برای واردات خودرو، بیان کرد: خوشبختانه قانون ساماندهی بازار خودرو در مجلس تصویب شد و بر اساس ماده ۴ این قانون که درباره واردات خودرو تعیینتکلیف شده است، دولت وظیفه داشت برای سازوکار واردات خودرو آییننامه تنظیم کند. اکنون این آییننامه تنظیم شده، اما بر اساس آنچه که بنده مطالعه کردم این آییننامه دارای ایراداتی است.
چرا باید جوانان را از ماشین خوب محروم کنیم
سیاهکلی با تقدیر از دولت برای تهیه این آییننامه، با بیان اینکه ایکاش با مجلس نیز در تهیه آییننامه مشورت میشد، اظهار کرد: یکی از ایرادات آییننامه واردات خودرو این است که بیشتر بر واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار تمرکز دارد. خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار باب میل مردم ما نیست. عموم مردم و جوانان کشور ما دوست دارند ماشین خوب داشته باشند. ماشین خوب با ماشین لوکس متفاوت است. هرچند که ممکن است عدهای علاقه داشته باشند ماشین لوکس سوار شوند برای آنها نیز باید راهکاری در نظر گرفت که عوارض و مالیات آن را بدهند و بعد هم ماشین لوکس سوار شوند. این عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: خودرو زیر ۱۰ هزار دلار خودروی خوبی نیست. نظر ما این است که عوارض واردات ۸۰ درصد خودروها زیر ۲۵ هزار دلار باشد و عوارض واردات ۲۰ درصد نیز بالای ۲۵ هزار دلار باشد. ولی خودروهایی که زیر ۲۵ هزار دلار ارزش دارند با عوارض گمرکی ۱۰ تا ۲۰ درصد وارد شوند و مابقی نیز با عوارض پلکانی ۲۰۰ درصد یا ۳۰۰ درصد وارد شود. هرکس میخواهد ماشین لوکس سوار شود باید پول آن را بپردازد. این درآمد نیز صرف افزایش کیفیت خودروهای داخلی شود. به گزارش ایسنا، نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یک خودرو باید جان سرنشینهایش را تضمین کند. در دنیا در تصادفات کمترین خسارت به سرنشینهای خودروها وارد میشود اما در کشور ما اینگونه نیست.
باید قدرت انتخاب را به مردم بازگرداند
سیاهکلی در ادامه تاکید کرد: نمیتوانیم به مردم بگوییم حق ندارید خودروی خوب و باکیفیت سوار شوید. مردم اختیار دارند انتخاب کنند و ما باید این قدرت انتخاب را به مردم بدهیم. این عضو کمیسیون صنایع مجلس عنوان کرد: ایراد دوم آییننامه واردات خودرو به عوارض گمرکی خودروهای وارداتی بازمیگردد. اکنون عوارض گمرکی خودروهای زیر ۲۰ هزار دلار را شناور گذاشتهاند، معلوم است که اگر عوارض گمرکی این خودروهای وارداتی بالا باشد ما باید به پراید سجده کنیم. دوباره باید برویم خدمت پراید و بگوییم ببخشید که ما به شما بیاحترامی کردیم، شما خیلی ماشین خوبی هستی. دوباره برگردیم و از خودروی بیکیفیت استفاده کنیم. تعیین عوارض شناور برای خودروهای وارداتی این مفهوم را میرساند.
وی در پایان گفت: باید عوارض واردات خودروی زیر ۲۰ هزار دلار مثلا ۱۰ درصد یا ۱۵ درصد تعیین شود. نباید عوارض را ۸۰ درصد در نظر گرفت و بعد خودروی ۳۰۰ میلیونی را ۷۰۰ میلیون به مردم فروخت. چرا باید به مردم ظلم کنیم. از نظر بنده این آییننامه نوشته شده توانایی تنظیم بازار خودرو را ندارد. مجلس قرار است کار تطبیق انجام دهد. پس از انجام آن، خرید و واردات خودرو بیش از دو تا سه ماه طول نمیکشد و نهایتا تا سه ماه آینده خودرو وارد کشور خواهد شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد