9 - 12 - 2021
بازار رقابتی خودرو در بورس کالا
ورود خودروهای لوکس به بورس کالا، چنانچه با مدیریت و نظارت درستی صورت گیرد به نحوی که قیمت این خودروها براساس عرضه و تقاضا مشخص شود به طور قطع جذابیتی که برای فروشنده و سهامداران به دنبال میآورد میتواند سبب ترغیب ورود سایر تولیدکنندگان خودرو به این بازار شود.
به تازگی رییس سازمان بورس هم از ورود خودروهای لوکس به بورس کالا خبر داده است. اهالی بازار سرمایه از یک سو و تولیدکنندگان و مصرفکنندگان خودرو این اقدام را آغازی برای ورود تمامی انواع خودرو به بورس کالا میدانند؛ فضایی که میتواند به رقابتی منصفانه میان تمامی عرضه و تولیدکنندگان خودرو منتهی شود.
زیرساختهای آماده بورس کالا برای عرضه خودرو
رسول علیمحمدی کارشناس بورس کالا در مورد صحبتهای اخیر رییس سازمان بورس مبنی بر ورود خودروهای لوکس به بورس کالا گفت: از آنجایی که تاکنون خودروهای لوکس مشمول قیمتگذاری دستوری نشدند و از طرفی دیگر مکانیسم مشخصی برای کشف قیمت ندارند بورس کالا میتواند به سبب زیرساختها و ابزارهایی که دارد مکانیسمی برای شفافیت قیمت این دست از خودروها فراهم آورد. او با اشاره به همکاری وزارت صمت برای انجام این کار تصریح کرد: وزارت صمت این بار به منظور ارتقای شفافیت در نرخ قیمت خودروهای لوکس با سازمان بورس و بورس کالا همکاریهای لازم را به عمل آورده تا این طرح با شکست مواجه نشود. این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: اگر ورود خودروهای لوکس به بورس کالا با مدیریت و نظارت درستی صورت گیرد به نحوی که قیمت این خودروها براساس عرضه و تقاضا مشخص شود به طور قطع جذابیتی که برای فروشنده و سهامداران به دنبال میآورد میتواند سبب ترغیب ورود سایر تولیدکنندگان خودرو به این بازار شود.
این کارشناس بورس کالا در گفتوگو با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) بیان کرد: با وجود شفافیتی که در بورس وجود دارد، متاسفانه قیمت خودرو براساس مکانیسم عرضه و تقاضا مشخص نمیشود، در حالی که به نظر میرسد با وجود مصائبی مانند تحریمهای متعدد، وجود دلالان، لاتاری خودروسازها و سایر موارد، بهترین مسیر شفاف برای کشف نرخ خودرو عرضه این محصول در بورس کالا باشد.
فضای رقابتی شفاف
علیمحمدی تصریح کرد: خودرو هنگامی که در بورس کالا عرضه میشود به سبب رقابتی که به دنبال خود میآورد، میتواند کمی از بحث حضور دلالان در این صنعت بکاهد اما این امر به طور صددرصد رخ نمیدهد، زیرا تمام متقاضیان میآیند و درخواست خود را ثبت میکنند و سپس با یکدیگر به رقابت میپردازند، در این میان دیگر نمیتوان به تشخیص چنین مسالهای پرداخت که آیا اشخاص دلال در لیست خریداران هستند یا خیر؟ بنابراین ادعایی مبنی بر اینکه این امر میتواند حضور دلالان را به صفر برساند اظهارنظر اشتباهی است اما قطعا منفعت عرضه این کالا در بورس کالا به مراتب بیشتر از اشکالات احتمالی است.
او بیان کرد: عرضه خودرو در بورس کالا به سبب قیمت مطلوب با استقبال خوبی از سمت اشخاص مواجه خواهد شد که لازمه آن تامین زیرساختهای اساسی و وجود دستورالعملهای خاص است بنابراین مکانیسمی که اکنون در بورس کالا وجود دارد نیاز به تغییرات و اصلاحاتی برای پاسخگویی به عرضه و تقاضای این محصول دارد.
معضل قیمتگذاری دستوری
مهدی میرزایی دیگر کارشناس بازار سرمایه هم عنوان کرد: قیمت خودرو به صورت مدام و مستمر در سربالایی قرار دارد اما به دلیل برخی تصمیمات نادرست سالهاست سهامداران صنعت خودرو متحمل ضرر و زیان هستند که امید میرود با آزادسازی قیمت خودرو که روز گذشته اولین قدم آن از سوی ستاد تنظیم بازار برداشته شد، شاهد روزهای خوب برای این صنعت و ذینفعان آن باشیم. وی با بیان اینکه ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندههای خودرو در خاورمیانه محسوب میشود و این یک مزیت بزرگ برای کشور به شمار میآید گفت: منطقا برای سرمایهگذاری باید به سمت شرکتهایی گام برداشته شود که سودساز بوده و ریسک بالایی به پرتفوی سهامداران وارد نکنند تا سرمایهگذاران در بلندمدت ذینفع باشند و سودهای خوبی از آن دریافت کنند نه آنکه با تحمیل انواع تهدیدها سرمایه سهامداران را به خطر انداخت. وی با اشاره به موضوع تحریم و انحصاری بودن تولید خودرو عنوان کرد: افزایش کیفی خودروی داخلی نیازمند ارتقای رقابت میان خودروسازان بومی است و این در حالی است که انحصاری بودن تولید خودرو، مانعی برای کیفیسازی در صنعت مولد خودرو است. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تحریم در صنعت خودروسازی تاثیر بسیار منفی را به همراه داشته است به طوری که همکاریهای بینالمللی را کاهش داده و همچنین شرکای قدیمی که به صورت سنتی با ایران همکاری داشتند را بیانگیزه کرده و این موضوع تاثیر منفی در تیراژ خودرو گذاشته است.
سرمایهگذاری در خودرو، خوب یا بد؟
میرزایی در ادامه صحبتهای خود و در پاسخ به این سوال که سرمایهگذاری در صنعت خودرو در بلندمدت خوب است یا خیر؟ گفت: متاسفانه گروه خودرویی به دلیل مسائل مختلف چون قیمتگذاری دستوری، تحریمها و هزینههای سرباری که بابت برخی تصمیمگیریهای غلط در ادوار گذشته به این صنعت تحمیل شده، زیانده است اما اگر شاهد آزادسازی نرخ فروش محصولات خودرویی باشیم و یا بحث ورود آنها به بورس کالا عملی شود، به طور قطع، خودرو با قیمت تمامشده به دست مصرفکننده میرسد و گروه خودرویی و سرمایهگذاری در این صنعت، جذاب و سودساز خواهد بود. وی تاکید کرد: برای سرمایهگذاری در صنعت خودرو باید به سمت شرکتهایی گام برداشته شود که سودساز بوده و ریسک بالایی به پرتفوی سهامداران وارد نکنند تا سرمایهگذاران در بلندمدت ذینفع بوده و سودهای خوبی از آن دریافت کنند.
تهدیدهای اصلی صنعت خودرو
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تهدیدهای موجود در صنعت خودرو گفت: قیمتگذاری دستوری، تحریمهای بینالمللی، انحصاری بودن خودرو و همچنین نقاط ضعف داخلی، از جمله مواردی است که صنعت خودروی کشور را با مشکلات بزرگی مواجه کرده است. وی اظهار کرد: تعداد نیروی انسانی شرکتهای خودروساز بسیار زیاد است و تعدیل نیرو هم به راحتی نیست اما در کنار مشکلات موجود، افزایش تیراژ تولید خودرو و صادرات خودرو از جمله مباحثی است که باید توسط مسوولان کشور در اولویت برنامهها قرار گیرد، در غیراین صورت امکان توجیهپذیر کردن تولید وجود ندارد و حتی اگر قیمتهای خودروسازان به قیمت بازار هم نزدیک شود بازهم مشکلات آنها به صورت کلی برطرف نمیشود. میرزایی ادامه داد: بالا بودن هزینهها، تورم، بالا رفتن قیمت خرید مواد اولیه به دلیل وجود تحریمها و ازدیاد نیروی انسانی در خودروسازیهای ایران از جمله مشکلات صنعت خودرو به شمار میرود.
راهحل بورس کالا
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تاکید کرد: اگر خودروسازان به بورس کالا بیایند و اجازه فروش محصولات خود را با قیمت واقعی داشته باشند، پتانسیلهای این صنعت رشد کرده، قیمتها واقعی شده و شاهد احیای صنعت خودرو خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: فاصله قیمتی خودرو بین کارخانه و بازار آزاد بسیار زیاد و خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایهای تبدیل شده است و در این میان سود اصلی به جیب دلالان میرود. در این شرایط، هم مردم و هم خودروساز متضرر شده و زیان اصلی متوجه اقتصاد کشور است. میرزایی ادامه داد: با عرضه خودرو در بورس کالا تولید به تعادل رسیده و شاهد کشف قیمت واقعی خودرو خواهیم بود و با توجه به نیاز مالی خودروسازان به منابع مالی، فروش اوراق سلف خودرو از جمله راهکارهایی است که میتواند هم منابع مورد نیاز خودروساز را تامین کند و هم باعث تضمین سود سرمایهگذاران شود. این کارشناس بازار سرمایه افزود: خوشبختانه با توانمندی بسیار کشور در صنعت خودروسازی، باید زمینه را برای رقابت بیشتر تولید خودرو با کیفیت و کمیت بالا فراهم کرده و با مدیریت صحیح، ظرفیتهای این صنعت را مجدد احیا کرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد