16 - 11 - 2021
نگاهی به افکار کارآفرینان ایران و جهان
«جهان صنعت»- هفته جهانی کارآفرینی ایران امسال برای چندمین سال متوالی به همت معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ۱۷ تا ۲۳ آبان برگزار شد. هدف از برگزاری این رویداد ترویج و توسعه کارآفرینی و ارزشآفرینی و ایجاد انگیزه و انتقال تجربه کارآفرینان کشور در شرایط اقتصادی و محدودیتهای کرونا به جوانان ایرانزمین است. با توجه به پاندمی ویروس کرونا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تلاش است با انتشار گسترده رویداد در سطح کشور، مخاطبان بیشتری بتوانند به صورت همسطح و عادلانه از برنامههای آنلاین آموزشی بهرهمند شوند و فرهنگ کارآفرینی در سطحی گستردهتر منتشر شود. برگزارکنندگان این رویداد در کشور با هدف هموار کردن بخشی هرچند اندک از مسیر توسعه و رشد اکوسیستم استارتآپی و کارآفرینی جوانان، تلاش دارند بتوانند بخشی از رکود اقتصادی ناشی از شیوع کرونا را در کشور جبران کنند. در این گزارش نگاهی اجمالی به ویبنارهای علمی و توسعه کارآفرینی وزارت مردم خواهیم داشت.
ایران پتانسیل بالایی برای نوآوری اجتماعی دارد
صدرقاضی پژوهشگر مرکز تحقیقات نوآوری و فناوری دانشگاه سازمان ملل گفت: کشور ایران برخلاف سایر کشورها از پتانسیل بالایی برای نوآوری اجتماعی برخوردار است، در حالی که اغلب کشورها تنها مصرفکننده نوآوری هستند.
صدرقاضی در وبینار تخصصی خود با عنوان «بررسی مثالهای جهانی موفق در نوآوری اجتماعی» بیان کرد: به طور سنتی اغلب جوامع، حل مسائل اجتماعی را برعهده دولت میدانند، اما حل این مسائل خارج از توان دولتها است، زیرا دولتها نمیتوانند راهحلهای خلاقانه ارائه دهند. وی تصریح کرد: سرمایهگذاران از طریق یک گروه میانجی میتوانند با نوآوران اجتماعی ارتباط برقرار کنند.
اعتمادسازی مولفه اصلی موفقیت در کارآفرینی است
سحر رحمانی کارآفرین فعال صنعت آلومینیوم در وبینار تخصصی خود با عنوان «نقش آلومینیوم در صنعت سیم و کابل» بیان کرد: صنعت آلومینیوم جاجرم با تولید سالانه ۲۵۰ هزار تن تولید آلومینیوم، یکسوم نیاز کشور را در این زمینه برآورده میکند و دوسوم دیگر از خارج وارد میشود.
رحمانی افزود: اعتماد به کارآفرینان یکی از اصولیترین موارد موفقیت یک کارآفرین محسوب میشود و در بیزینس اعتمادسازی دوطرفه کلید رابطه تجاری و تداوم آن است. رحمانی با اشاره به نقش زنان کارآفرین در جامعه گفت: برای زنان همیشه سقف شیشهای وجود دارد، ولی با داشتن پشتکار، خودباوری و اعتماد بهنفس میتوان بر موانع پیشرو فائق آمد. وی تاکید کرد: در حال حاضر ۸۰ میلیون تن آلومینیوم از خارج از کشور خریداری میشود.
اتحادیه اوراسیا؛ دروازه توسعه صادرات
علیرضا جعفری در وبینار تخصصی خود با عنوان «اتحادیه اقتصادی اوراسیا فرصتی ایدهآل برای توسعه صادرات غیرنفتی» بیان کرد: یکی از راههای برونرفت از وضع موجود توسعه صادرات غیرنفتی است. بیشک توسعه صادرات غیرنفتی باعث افزایش تولید و اشتغال پایدار میشود.
وی تاکید کرد: پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا (که متشکل از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان) سبب میشود که بتوانیم از پتانسیل بالای کشورهای همسایه بهرهمند شویم و بازار خوبی برای محصولات ایران فراهم کنیم.
شبکهسازی ماموریت اصلی پارک علم و فناوری دانشگاه شریف
مجید دهبیدیپور، رییس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در وبینار تخصصی خود با عنوان «توسعه نهادی در مسیر کارآفرینی» بیان کرد: ناحیه نوآوری دانشگاه شریف از سال ۱۳۷۹ تاسیس شد و در حال حاضر ناحیه نوآوری شریف در حدود ۲۵۰ هکتاری شامل و حدود سه هزار نفر در این محدوده مشغول به فعالیت هستند.
وی افزود: ماموریت این نهاد فرهنگسازی، توانمندسازی و حمایت از شرکتهای نوپای است. رییس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف گفت: شبکهسازی و تسهیل حضور سرمایهگذاران و استارتآپها ماموریت اصلی دانشگاه شریف است.
کارآفرینی موتور محرک توسعه اقتصادی کشورها است
علی ملکی رییس پژوهشکده سیاستگذاری علم فناوری و صنعت دانشگاه شریف در وبینار تخصصی خود با عنوان «کارآفرینی در چارچوب مزیتگرایی هوشمند» بیان کرد: برخی کشورها همچنان به روش سنتی و با تاکید بر منابع طبیعی خود به تولید محصولات و خدمات مرتبط با آن منابع پرداخته و به دلیل عدم کارایی این روش حال اقتصادشان خوب نیست.
وی افزود: اکتشاف کارآفرینانه موجب توسعه و رشد اقتصادی کشورها میشود و کشورهایی که به توسعه اقتصادی از نظر کمی و کیفی اهمیت دادهاند و با کشف مزیتهای منطقهای، مزیت محصول و نوآوری به دست افراد خلاق و کارآفرین به توسعه اقتصادی رسیدهاند.
ملکی با اشاره به روند توسعه اقتصادی کشورها تاکید کرد: هیچ کشوری نمیتواند در تمامی حوزهها پیشرو باشد و لازم است بر اساس محدودیت منابع و با استفاده از مدرنسازی، متنوعسازی، انتقال دانش و نوآوری بنیادین تغییرات ساختاری لازم در اقتصاد را انجام داده تا به رشد اقتصادی دست یافت. وی تصریح کرد که این امر باید با کمک همزمان دولت و کارآفرینان انجام شود.
فناوری نقش اساسی در زنجیره ارزش دارد
چارلی بارلو بنیانگذار و مدیر عامل شرکت
Health At Hhand و مدیر آکادمی فناوری گوگل در وبینار تخصصی خود با عنوان «کارآفرینان اجتماعی» بیان کرد: از چالشهای اصلی این حوزه لزوم رعایت قوانین و چارچوبهای دولتی کشورهای هدف است که برای این منظور روابط و مذاکرات خود را با بخش سلامت دولتی برقرار کردیم.
وی تصریح کرد: فناوری میتواند نقش اساسی در زنجیره ارزش داشته و از آنها حمایت و به ارائه خدمات بپردازد، نه اینکه لزوما جایگزین انسان شود.
چارلی بارلو با اشاره به تجربه شخصی خود در حوزه کارآفرینی اجتماعی گفت: کسب و کار و پلتفرمی راهاندازی کردیم که برای همه در دسترس بوده و از لحاظ استطاعت مالی برای همه افراد قابل استفاده باشد.
وی تاکید کرد: این پلتفرم حدود یک میلیون بیمار را تاکنون تحت پوشش دارد.
عصاره کارآفرینی درک و بهرهبرداری از فرصتها است
لاله حجازی مدیرعامل شرکت داروسازی باریج اسانس در وبینار تخصصی خود با عنوان « کارآفرینی از واژه تا معنا » بیان کرد: شرکت باریج اسانس با استفاده از اسانسهای گیاهی ماده موثر دارویی تولید میکند. مدیرعامل شرکت داروسازی باریج اسانس گفت: شخص کارآفرین اساس کارآفرینی است و عصاره کارآفرینی در درک و بهرهبرداری از فرصتها است.
وی افزود: تولید محصولات دارویی به شکل نوآورانه از اهداف مهم بنیانگذار شرکت ما بود که داشتن مرکز تحقیقات متشکل از محققان و آزمایشگاههای مجهز و اساتید دانشگاهها عامل اصلی حاصل شدن موفقیت است.
اتحادیهها موتور محرک توسعه تعاونیها
مهدی شفیعی دکترای مدیریت، پژوهشگر، مشاور توسعه و کارآفرینی اجتماعمحور و مشاور UNDPدر وبینار تخصصی خود با عنوان «انقلاب صنعت شیر هند، تشکیل اتحادیههای تخصصی تعاونیها براساس الگوی زنجیره ارزش» بیان کرد: تولیدکنندههای شیر، جوامع تعاونی سطح روستا، اتحادیههای فرآوری شیر در سطح بخش و فدراسیون بازاریابی سطح ایالت ساختار اصلی اتحادیهها در کشور هند را تشکیل میدهد. شفیعی با تاکید بر الگوی توسعه خوشهای اتحادیهها بیان کرد: شناسایی، اولویتبندی، انتخاب خوشهها، وظایف عامل تسهیلکننده، زنجیره ارزش، چگونگی پیادهسازی زنجیره ارزش، شناسایی زیرفعالیتهای هر فعالیت اصلی از گام اصلی رشد و توسعه اتحادیههای تعاونی است .
وی تصریح کرد: مالکیت اشتراکی اعضا و انتخابات، باز و شفاف و مدیریت مشارکتی کارکردهای اصلی مدل اقتصادی تعاون است. شفیعی خاطرنشان کرد: تعاون با فرهنگ ایرانی سازگاری دارد.
در عصر دیجیتال نقش زنان کارآفرین پررنگتر شده است
خانم لیسا رییس هیاتمدیره و مالک خدمات مدیریت پسماند نفتی در وبینار تخصصی خود با عنوان «کارآفرینی و زنان» بیان کرد: از مولفههای موفقیت یک فرد در فرآیند کارآفرینی میتوان به بحث تعهد، ارتباطات و شبکهسازی و قدرت تصمیمگیری اشاره کرد. وی افزود: رشد فضای دیجیتال بسیار گسترش یافته و این روند تازه آغاز ماجرا است. وی با اشاره به روند رو به رشد کارآفرینی تاکید کرد: با گسترش عصر دیجیتال بستر حضور زنان در عرصه کارآفرینی فراهمتر میشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد