7 - 09 - 2021
مهار غولهای بازی سازی رایانهای چین با وضع قوانین سختگیرانه
پس از دههها سلطه ایالات متحده و ژاپن بر فضای بازیهای رایانهای، چین در حال افزایش نفوذ خود در سراسر جهان است. این کشور در سال ۲۰۱۹ با بیش از ۳۴ میلیارد دلار درآمد، بیشترین درآمد را در بازیهای رایانهای نصیب خود کرده است بعد از چین به ترتیب: آمریکا با بیش از ۳۱ میلیارد دلار، ژاپن با بیش از ۱۷ میلیارد دلار، کره جنوبی با بیش از پنج میلیارد دلار، آلمان با بیش از چهار میلیارد دلار، استرالیا با بیش از ۴ میلیارد دلار، فرانسه با بیش از سه میلیارد دلار، کانادا، اسپانیا و ایتالیا با بیش از دو میلیارد دلار بیشترین سهم بازار از درآمد بازیهای رایانهای را از آن خود کرده اند. سبقت چین از آمریکا در اقتصاد بازیهای رایانهای در حالی است که ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۴ در صدر کشورهای پردرآمد با کسب حدود۲۰ و نیم میلیارد دلار درآمد بوده است و بعد از آمریکا، کشورهای چین با بیش از ۱۷ و نیم میلیارد دلار، ژاپن با بیش از ۱۲ میلیارد دلار، آلمان با بیش از سه و نیم میلیارد دلار، انگلیس با بیش از سه میلیارد دلار کشورهای برتر در کسب درآمد از بازیهای رایانهای بوده اند.نکته قابل توجه آنکه چینیها برای تبلیغ ارزشهای چینی از این بازیها استفاده کرده و بازار بازیهای خود چین نیز به شدت تنظیم شده است. دولت چین اجازه نمی دهد بازیهایی که حاوی برخی از نظرات سیاسی، قمار ، برهنگی و بسیاری موارد دیگر هستند، در بازار داخلی آن منتشر و به فروش برسند. در چین گیمرهای زن چینی یک بازار عظیم (۵۰۰ میلیون نفر) را تشکیل میدهند و بسیاری از بازیها و استودیوهای بازی با تمرکز روی زنان است.
سرمایه گذاریهای گسترده Tencent و NetEase
سالهاست دو شرکت Tencent و NetEase که در حوزه بازی فراتر از مرزهای چین در حال فعالیت هستند. Tencent همچنان بازی شماره یک در آمریکای شمالی و اروپاست. به گفته رودولفو روسینی ، سرمایه گذار فناوری این شرکت، بازیهای رایانهای از نفوذ فرهنگی برخوردار هستند و در کنترل زمان حال و نحوه به تصویر کشیدن واقعیت بسیار قدرتمند است. به گفته وی اگر Tencent بخواهد در هر روزنامه و شرکت تلویزیونی نظری بدهد مردم در برابر آن خواهند ایستاد ولی در عوض آنها بازی طولانی را طراحی میکنند و بدون هیچ رقابتی دارای رسانه هستند و نسل بعدی را میخرند.
وضع قوانین سختگیرانه در چین برای مهار غولهای بازی سازی
البته مقامات چینی در ماههای اخیر تجارت الکترونیکی و آموزش آنلاین را هدف قرار داده و قوانین سختگیرانه جدیدی را برای مهار رفتارهای ضدرقابتی پس از سالها رشد سریع در بخش فناوری اعمال کردهاند که این مساله شرکتهای بازیسازی را نیز بینصیب نکرده است و باعث شده سهام این شرکتها در بازار بورس افت کند. مقررات جدید وضع شده بخشی از برنامه رو به رشد سرکوب و کنترل شرکتهای فناوری در چین است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد