12 - 03 - 2017
شهرداری نمیخواهد ما از درآمد تابلوهای تبلیغاتی باخبر شویم!
ایسنا- نایب رییس کمیسیون معماری و شهرسازی جزییاتی از ابعاد و زوایای قراردادهای نجومی سازمان زیباسازی در مورد تابلوهای تبلیغاتی شهر بیان کرد.
محمدمهدی تندگویان در مورد قراردادهای مبهم سازمان زیباسازی شهرداری تهران در واگذاری تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر، این قراردادها را نجومی خواند و با بیان اینکه در خصوص شفافسازی قراردادهای سازمان زیباسازی ۲۶ بار مکاتبه داشته و دو تذکر رسمی به شهردار تهران در این خصوص ارائه کردهام، گفت: متاسفانه بارها در پیگیریها، یا نامهها بیپاسخ مانده یا با پاسخهای گنگ و غیرشفاف از سوی شهرداری تهران مواجه شدهایم! با این حال بالاخره طی پیگیریهای انجام شده مقرر شد سامانهای برای کنترل و نظارت اعضای شورای شهر بر «تابلوهای اعلانات منصوب در معابر شهر تهران» راهاندازی شود که این سامانه نیز بعد از مدت زمان طولانی با پیگیری شورای شهر ایجاد شد اما سازمان زیباسازی طی نامهای در تاریخ ۲۳ آبان ۹۵ و بعد از گذشت سه سال با نص صریح اعلام کرد: «ایجاد دسترسی به اطلاعات آماری و مالی ابزارهای تبلیغاتی و اطلاعات کارگزاران تبلیغاتی به تمام اعضای شورا به لحاظ امنیت شبکه میسر نیست. »
نایب رییس کمیسیون شهرسازی افزود: شورا نهاد بالادستی و نظارتی شهرداری است اما حالا نهتنها با این نامه وظیفه اعضای شورا را زیر سوال بردند بلکه مایل به شفافسازی اقداماتشان در شهر تهران هم نیستند. صدالبته مایه بسی تعجب است که اعضای شورای شهر تهران که وظیفه نظارت بر عملکرد شهرداری تهران را دارند، نمیتوانند به دلایل امنیت شبکه روی اعلانات شهر تهران نظارت کنند. با این حال مشخص نیست آیا واقعا دلیل آن، امنیت شبکه است یا موضوعات دیگری که شهرداری نمیخواهد اعضای شورای شهر از آن اطلاع داشته باشند. در اینجا سوالاتی هم مطرح است که آیا شهرداری تهران با شرکتهایی خاص قراردادهایی نجومی دارد که نمیخواهد اعضای شورای شهر از آن مطلع شوند؟ آیا مبالغ قراردادها به صورتی است که مصلحت شهرداری تهران بر آن است که مردم از آن اطلاع نداشته باشند؟ از تذکرات و پاسخهای شهرداری قانع نشدیم و به دلیل عدم همراهی اعضای شورا نمیتوانیم حتی به فکر استیضاح شهردار باشیم. پس من اطلاعات را در اختیار سازمانهای مختلف و مردم قرار خواهم داد تا آنها اظهارات مرا در این خصوص بررسی کنند.
محمدمهدی تندگویان ادامه داد: دو سوال مشخص از مجموعه شهرداری دارم که چه تعداد تابلوی تبلیغاتی در شهر است و به چه قیمتی واگذار میشود. معاون شهردار فرافکنی میکند و در پاسخش عنوان کرده که این تابلوها از طریق مزایده واگذار میشود. خب این نکته درست اما واقعیت این است که چون ما به عنوان عضو شورای شهر اطلاعی از تعداد و قیمت تابلوهای در حال واگذاری نداریم، نمیدانیم چه چیزی در حال مزایده است. حجم کار را نمیدانیم و اگر اطلاعی از تعداد و قیمت نداشته باشیم، نمیتوانیم ادعایی در مورد هزینه و درآمدها داشته باشیم و حتی نمیتوانیم اظهارنظری در مورد عملکرد مثبت یا منفی آن سازمان در حوزه درآمدها و جذب سرمایه داشته باشیم. باید به تبلیغات درون ایستگاهها و خط مترو هم توجه کرد و درآمد حاصل از تابلوهای مراکز تجاری هم به این موضوع افزوده میشود. در آن صورت به این جمعبندی خواهیم رسید که ۱۵۰ میلیارد تومان که به عنوان درآمد یک سال اعلام شده، تنها بخشی از درآمد واقعی سازمان زیباسازی شهر تهران است که به دلیل عدم آگاهی ما ازحجم داراییها اعلام میشود. اعضای شورا هیچ چیز خاصی از شهرداری در مورد این سازمان نخواسته بلکه من فقط خواستم شفافسازی شود و جای سوال است که اگر شهرداری حسابش در این زمینه پاک است، چرا مقاومت میکند؟ متاسفانه باید به مردم شهرم اعلام کنم تمام تابلوهای شهر با قراردادهای نجومی در اختیار تعداد معدودی است و تنها چند شرکت خاص از مزایای این تابلوها بهره میبرند. وی در پاسخ به این شائبه که آیا ردپای عضوی از شورا نیز در این قراردادهای نجومی است گفت: خدا کند که نباشد اما اگر عضوی از شورا نیز در این قراردادهای نجومی نقش داشت، بعدا آقایان به ما گلایه نکنند که شما قبلا مطرح نکردید و قصد کار سیاسی و رسانهای داشتید چرا که من سه سال و نیم صبر و تنها مکاتبه کردم تا مساله حل شود اما وقتی بهانه میآورند که بنا به دلایل «امنیتی» به عضو شورا دسترسی نمیدهند یعنی باید مردم باخبر شوند. امکان ندارد رقم ۱۵۰ میلیارد تومان واقعی باشد چراکه مجموعههایی همچون شهرآفتاب، باشگاه ورزشی انقلاب و سایت نمایشگاهی سئول که حجم تابلوهایشان یکهزارم شهرداری نیست، رقمهای درآمدیشان از این محل با سازمان زیباسازی برابری میکند و مگر میشود سازمان زیباسازی با این حجم تابلو تنها ۱۵۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشد؟
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد