9 - 11 - 2020
بلیت هواپیما ارزان میشود
گروه حملونقل- با کاهش شدید قیمت دلار در بازار آزاد موضع سازمان هواپیمایی در مورد جلوگیری از گرانی بلیت هواپیما محکمتر شده است. در حالی که قیمت بلیت هواپیما با اصرار شرکتهای هواپیمایی و انکار دولت در بلاتکلیفی به سر میبرد، حالا با مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا و کاهش قیمت دلار به نظر میرسد دولت اراده بیشتری برای کنترل بیشتر قیمتها خواهد داشت. تا پیش از این بحث بر سر ثابت نگه داشتن قیمت بلیتها بود اما حالا نهاد ناظر از قصد خود برای کاهش قیمتها خبر داده است. به تازگی رییس سازمان هواپیمایی گفته است که در نشست مشترک با اعضای کمیسیون عمران مقرر شد سازمان هواپیمایی نشستی را برای آنالیز هزینههای ایرلاینها برگزار کرده تا پس از آن، شورایعالی هواپیمایی نرخنامه جدید را اعلام رسمی کند. انشاءالله قیمت کنونی بلیت هواپیما کاهش خواهد یافت.
تورج دهقانیزنگنه رییس سازمان هواپیمایی کشور با اشاره به برگزاری نشست مشترک با اعضای کمیسیون عمران مجلس، رییس و دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، معاون سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و روسای شرکتهای هواپیمایی، گفت: در نشست امروز موضوع افزایش قیمت بلیت هواپیما مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دغدغههای نمایندگان مجلس در این رابطه استماع شد.
معاون وزیر راهوشهرسازی ادامه داد: مقرر شد که سازمان هواپیمایی نشستی را برای بررسی و آنالیز هزینههای ایرلاینها و قیمتهای درخواستی آنها برگزار کند تا پس از آن، شورایعالی هواپیمایی نرخنامه جدید پروازهای هوایی را اعلام رسمی کند. انشاءالله قیمت کنونی بلیت هواپیما کاهش خواهد یافت.
تعیین کف قیمتی از سوی ایرلاینها غیرقانونی است
دهقانیزنگنه با اشاره به تخلف ایرلاینها در بالا بردن کف قیمت بلیت هواپیما گفت: سازمان هواپیمایی به هیچوجه قائل به کف و سقف قیمتی نیست. ما میگوییم که بازار و نظام عرضه و تقاضا باید قیمت را تعیین کند. از این رو تعیین کف قیمتی از سوی ایرلاینها غیرقانونی بوده و سازمان هواپیمایی با آنها برخورد خواهد کرد.
لیست هزینههای ایرلاینها
در همین حال دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی لیست کاملی از هزینههای ارزی شرکتهای هواپیمایی ارائه داد که در آن دریافت هزینه خدمات فرودگاهی از سوی شرکت فرودگاهها به صورت ارزی نیز به چشم میخورد. صدور فاکتور ارزی برای خدمات فرودگاهی اگرچه در چارچوب قانون انجام میشود اما در دوره شیوع کرونا که ایرلاینهای داخلی به دلیل کاهش شدید مسافرتهای هوایی به شدت تحت فشار هستند و در عین حال از هر گونه حمایت مالی نیز محروم بودند، دولت میتوانست باز هم در چارچوب قانون برای یک دوره موقت، هزینه خدمات فرودگاهی را به صورت ریالی دریافت کند.
گرچه در ظاهر از افزایش رسمی نرخ بلیت هواپیما با اعلام وزیر راهوشهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری خبری نیست اما در عمل شرکتهای هواپیمایی افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی به بهانههایی چون «الزام ایرلاینها از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر فروش بلیت تا ۶۰ درصد ظرفیت پرواز» و «کاهش درآمدهای آنها به دلیل اجرای این مصوبه» و همچنین «افزایش نرخ ارز» را عملی کردهاند.
همه اولتیماتومها و اتمام حجتهای آمرانه و ناهیانه وزیر راهوشهرسازی و تهدید ایرلاینهای گرانفروش به معرفی به نهادهای نظارتی از جمله سازمان تعزیرات حکومتی هم نتوانست جلوی افزایش قیمت بلیت را بگیرد.
به همه اینها، نامهنگاریهای علیاصغر مونسان وزیر گردشگری با محمد اسلامی وزیر راهوشهرسازی را هم باید افزود؛ نامهای که منجر به صدور دستور اسلامی به شهرام آدمنژاد معاون حملونقل وزارت راهوشهرسازی مبنی بر برخورد با شرکتهای هواپیمایی متخلف و گرانفروش و همچنین تهدید سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به ابطال مجوز «پرواز» یا حتی «پروانه بهرهبرداری» آن دسته از ایرلاینهایی شد که بلیت پروازهای داخلی خود را با قیمتی بالاتر از نرخنامه سال گذشته به فروش میرسانند اما هیچیک نتوانست سد محکمی در برابر افزایش قیمت بلیت هواپیما باشد.
در آخرین دیداری که مدیران عامل شرکتهای هواپیمایی با وزیر راهوشهرسازی در واپسین روزهای مهر ماه داشتند، موضوع بررسی دقیقتر هزینههای ایرلاینها و صورت مالی شرکتهای هواپیمایی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری برای تعیین نرخنامه جدید مسیرهای هوایی به تصویب و به شرکتهای هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ شد. گفته میشود تاکنون تعدادی از شرکتهای هواپیمایی نسبت به تحویل صورت مالی خود به سازمان هواپیمایی کشوری اقدام کردهاند.
«نرخنامه» مسیرهای هوایی
مقصود اسعدیسامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در گفتوگو با مهر ضمن تایید این موضوع که چند ایرلاین صورت مالی خود را به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه کردهاند، اظهار داشت: در ماههای اخیر و در شرایط کرونایی، بسیاری از شرکتهای هواپیمایی بزرگ دنیا بر زیانده بودن صنعت هوانوردی و فعالیتهای خود تاکید کردهاند: صنعت هوانوردی ما نیز جدا از این صنعت در دیگر کشورها نیست، به خصوص که مشکلات افزایش نرخ ارز هم داشتهایم ولی شرکتهای هواپیمایی بزرگ دنیا که اعلام ورشکستگی یا زیانده بودن کردهاند، با چنین مشکلی روبهرو نبودهاند.
وی با تاکید بر اینکه شرکتهای هواپیمایی ایران در این چند ماهه با مشکلات زیادی روبهرو بوده و صورتهای مالی خود را به سازمان هواپیمایی کشوری یا ارائه دادهاند یا در حال ارائه آنها هستند، گفت: این ادعا که هزینههای ارزی شرکتهای هواپیمایی کمتر از ۲۰ درصد است، صحت ندارد و هزینههای ارزی سهمی بالای ۵۰ درصد در هزینه ایرلاینها دارد.
هزینههای ارزی شرکتهای هواپیمایی
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی تصریح کرد: این شرکتها با هزینههایی چون خرید هواپیما، اجاره هواپیما، تعمیر و نگهداری هواپیما، هزینه دستمزد خلبانان و… مواجه هستند. همچنین برخی شرکتهای داخلی تعمیر و نگهداری هواپیما از ایرلاینهای داخلی هزینه ارزی شامل ساعتی ۴۰ تا ۶۰ دلار مطالبه میکنند. ضمن اینکه هزینههایی چون نشست و برخاست هواپیما در فرودگاهها، هزینه پارکینگ و حتی هزینه روشنایی داخل فرودگاه را نیز باید به مراجع ذیربط پرداخت کنند.
اسعدیسامانی یادآور شد: از دیگر هزینههای ارزی ایرلاینها اقداماتی چون آموزش خلبانان، پروازهای سیمیلاتور (شبیهساز پرواز)، کیترینگ پروازهای خارجی، سوختگیری در خارج از کشور، نشست و برخاست در فرودگاههای خارجی و… است.
وی گفت: هزینه عضویت در یاتا (انجمن بینالملل حملونقل هوایی) رزرواسیون، مسیجینگ، هزینه هندلینگ و امثال اینها نیز به صورت ارزی از شرکتهای هواپیمایی اخذ میشود. بنابراین، اینکه گفته میشود شرکتهای هواپیمایی هزینههای ارزی چندانی ندارند، عمدتا از روی ناآگاهی است.
وقتی شرکت فرودگاهها با صورتحساب ارزی سراغ ایرلاینها میرود
فعال صنعت هوانوردی در پاسخ به این پرسش که شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از ایرلاینهای داخلی هزینه خدمات فرودگاهی پروازهای داخلی را ارزی اخذ میکند یا ریالی، خاطرنشان کرد: شرکت فرودگاهها هزینه خدمات فرودگاهی را به صورت ارزی از ایرلاینها اخذ میکند؛ ایرلاینها در این خصوص اعتراض کردهاند هر چند که کاملا قانونی است و بر اساس ماده ۲۳ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، شرکت فرودگاهها میتواند هزینه خدمات فرودگاهی را به صورت ارزی یا معادل ریالی آن از شرکتهای هواپیمایی اخذ کنند که در حال حاضر شرکت فرودگاهها این هزینه را بر اساس ارز نیمایی محاسبه کرده و از ایرلاینها مطالبه میکند.
اسعدیسامانی ادامه داد: فرودگاهها حتی هزینه پارکینگ هواپیما را نیز ارزی دریافت میکنند. هواپیماهایی که به خاطر کمبود قطعات زمینگیر شدهاند، ایرلاینها مجبورند هزینه پارکینگ آنها در فرودگاه را به صورت ارزی پرداخت کنند.
وی با اشاره به اخذ پنج درصد عوارض شهرداری از فروش هر بلیت هواپیما گفت: شهرداریها در حالی که کوچکترین خدماتی به فرودگاهها ارائه نمیدهند اما با اصرار و فشار دنبال اجرای قانون اخذ عوارض شهرداری از فروش بلیت پرواز هستند که به شرکتهای هواپیمایی فشار وارد میکند.
به گفته دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران نیز بعضا فشارهایی به ایرلاینها برای پرداخت بدهیهایشان وارد میکند هر چند که این شرکت در ماههای اخیر تا حدودی با ایرلاینها همکاری داشته، ولی اگر شرکتها بدهیهای خود را ندهند، شرکت فرودگاهها به آنها خدمات ارائه نمیدهد. حتی در قانون آمده که شرکت فرودگاهها میتواند از ایرلاینها بابت عدم پرداخت بدهیهای خود شکایت کند که در گذشته چند مورد احضاریه به دادگاه برای مدیران عامل شرکتهای هواپیمایی با شکایت شرکت فرودگاهها صادر شده بود.
اسعدیسامانی درباره درخواست مطالبات شرکت ملی پخش بابت هزینه سوخت از ایرلاینها نیز افزود: در حال حاضر شرکتهای هواپیمایی هزینه سوخت هر مورد پرواز را به صورت نقدی به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی پرداخت میکنند.دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی درباره مطرح شدن بحثی در خصوص اعلام آمادگی شرکتهای هواپیمایی خارجی برای انجام پروازهای داخلی با نرخهای ایرلاینهای ایرانی گفت: این اظهارات صحت ندارد. کسی که این ادعا را مطرح میکند درک درستی از امنیت و منافع ملی ندارد ضمن اینکه این اتفاق کاملا غیرقانونی است.
وی افزود: کدام شرکت هواپیمایی خارجی حاضر است بابت پرواز تهران- مشهد از مسافران ۲۰ دلار دریافت کند؟ کمااینکه همه دیدیم در ایام توقف پرواز شرکتهای هواپیمایی ایرانی به ترکیه در شرایط شیوع کرونا، قطرایرویز بلیت پرواز تهران- استانبول را به مسافران ایرانی بعضا تا ۱۰۰ میلیون تومان میفروخت و قطعا این شرکت حاضر نخواهد بود با هواپیماهای شش سال ساخت و چند صد میلیون دلاری خود، پرواز تهران- مشهد را با بلیت ۲۰ دلاری انجام دهد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد