21 - 06 - 2017
بررسی میزان عوارض آزادراه تهران- شمال
گروه حملونقل- تامین هزینههای نگهداری و بازگشت سرمایهگذاری در آزادراهها معمولا از دو راه دریافت عوارض سوخت و عوارض تردد تضمین میشود. یکی از روشهای متداول در دنیا استفاده از عوارض یا مالیات بر سوخت است که با این روش، برای وسایل نقلیه به تناسب مسیر طی شده به صورت اتوماتیک از سوخت مصرفی مبلغی برای نگهداری راهها اختصاص پیدا میکند اما به دلیل اینکه هزینه ساخت جادهها یکسان نیست این روش نمیتواند تامینکننده تمام هزینهها باشد. بر همین اساس در ایران معمولا از روش «پرداخت مستقیم» در «ایستگاههای عوارضی» استفاده میشود؛ به طوری که رانندگان در این ایستگاه به طور مستقیم عوارض مسیری که برای تردد انتخاب کردهاند را پرداخت میکنند.
آزادراه تهران- شمال یکی از مهمترین پروژههای راهسازی در کشور است که قرار است فاز اول آن تا پایان سال زیر بار ترافیک برود. این آزادراه به دلیل اهمیت و پیچیدگیهای فراوان هزینههای زیادی برای دولت به دنبال داشته و در مورد نحوه تامین هزینههای آن گمانهزنیهای فراوانی میشود. این پروژه از طرفی هزینه زیادی داشته و از طرف دیگر زمان اتمام آن طولانی شده؛ دو فاکتور مهمی که باعث میشود بازگشت سرمایه دیرتر انجام شود و ممکن است بر نرخ عوارض این آزادراه تاثیرگذار باشد. پیش از این مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور از احتمال اخذ عوارض جادهای سنگین از خودروهای عبوری قطعه یک پس از پایان ساخت آن خبر داده بود. این موضوع باعث شد پیشبینیهای زیادی در مورد عوارض احتمالی این آزادراه انجام شود.
به طور معمول عوارض باید پس از بررسی هزینه صرف شده و زمان بهرهبرداری محاسبه شود که به گفته مسوولان در حال حاضر معلوم نیست میزان آن در آزادراه تهران- شمال چه رقمی خواهد شد. در حالی که دولت معتقد است ساخت آزادراه تلفات مالی را به شدت کاهش خواهد داد در تعیین میزان عوارض عدد مشخص شده در صورتی میتواند بخش خصوصی را به سرمایهگذاری تشویق کند که متناسب با زمان بازگشت
سرمایه باشد.
پس از برخی گمانهزنیها که درباره احتمال بالا بودن نرخ عوارض آزادراه شمال- تهران مطرح شد، دبیر انجمن شرکتهای راهسازی نیز به تازگی اعلام کرده که هنوز هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است. در فاصله چند ماه تا افتتاح نهایی قطعه نخست آزاد راه شمال- تهران برخی گمانهزنیها حاکی از آن است که احتمال بالا بودن نرخ عوارض این آزادراه به دلیل طولانی بودن فرآیند ساخت و البته میزان سرمایهگذاری صورت گرفته در این پروژه وجود دارد؛ موضوعی که طبق اعلام دبیر انجمن شرکتهای راهسازی با واقعیت همراستا نیست. علی آزاد در گفتوگو با ایسنا گفته است: آنچه درباره احتمال بالا بودن نرخ عوارض این آزادراه مطرح شده به هیچ عنوان صحت ندارد زیرا هنوز هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.
دبیر انجمن شرکتهای راهسازی با بیان اینکه دو سرمایهگذار این پروژه یعنی وزارت راه و شهرسازی به عنوان نماینده دولت و بنیاد مستضعفان به دنبال بالا بودن نرخ عوارض نیستند، تاکید کرد: در این پروژه و دیگر برنامههای زیرساختی نیز بنا بر آن گذاشته شده که نرخ عوارض متناسب با توان مالی مردم اخذ شود و به نرخهای خیلی زیاد نرسیم.
آزاد با اشاره به اینکه در بسیاری از راههای ایران نرخ عوارض به شکل واقعی گرفته نمیشود، بیان کرد: با وجود این شرایط سرمایهگذاران به دنبال آن هستند که سود حاصل از ورود خود به این پروژهها را در کوتاهترین زمان ممکن به دست آورند؛ از این رو این درخواست از سوی آنها همواره وجود داشته که نرخ عوارض با نظر قطعی سرمایهگذاران تعیین شود تا به این ترتیب به یک تناسب قیمت موجه برسیم تا از این رو هم مردم حداکثر استفاده را از جادههای جدید داشته باشند و هم سرمایهگذار ضرر نکند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد