21 - 05 - 2020
اقدام اصلاحطلبانهای از مجلس دهم ندیدیم
ناصر قوامی* – قبل از ارزیابی عملکرد مجلس دهم باید به این نکته توجه داشت که جایگاه این نهاد تضعیف شده و این هم ناشی از رویه و نظارت استصوابی شورای نگهبان است. علاوه بر این مجلس دهمیها خوب عمل نکردند. بخشی از این عملکرد بد به خود نمایندگان مربوط بود که کارشناسانه وارد نشدند و بخشی هم ناشی از این بود که اختیارات مجلس کاهش یافته است مثلا اجازه نداشتند که نرخ بنزین را در مجلس و در بودجه تصویب کنند و در نهایت آن فاجعه در آبان ماه به بار آمد.
در توضیح اینکه کدام یک از این عوامل موجب تضعیف عملکرد مجلس بوده است باید نقش اصلی را به نظارت شورای نگهبان داد زیرا بر این اساس افراد و شخصیتها برای ورود به مجلس ثبتنام نمیکنند و در نتیجه افراد باتجربه و متخصص وارد مجلس نمیشوند. نکته دیگر اینکه همانهایی که وارد مجلس شدند هم برای اینکه در دوره بعد رد صلاحیت نشوند، دست به عصا راه میروند. نکته دیگری که بر عملکرد مجلس اثرگذار است و به نمایندگان مربوط نیست، همین بحث نظارت شورای نگهبان بر طرحها و لوایحی است که مجلس تصویب میکند.نکته دیگری که مدام به آن پرداخته میشود، انتقاد از عملکرد اصلاحطلبان در مجلس دهم است اما نباید این را فراموش کرد که اصلاحطلبان ناچارا از این افراد حمایت کردند و اینها اصلاحطلبان دست اول نبودند. به نظر من کسانی که با رای اصلاحطلبان وارد مجلس شدند، عملکرد خوبی نداشتند و حتی حاضر نشدند یک فراکسیون اصلاحطلبی تشکیل دهند. دیدیم که نام فراکسیون خود را امید گذاشتند و اصلا معلوم نشد این لفظ از کجا آمد و چرا اسم اصلاحطلبی را از مجلس حذف کردند.حتی اصلاحطلبانی که آنان را به عنوان اصلاحطلب میشناختیم هم در این مجلس عملکرد قابل دفاعی نداشتند مثلا آقای عارف اصلا خوب عمل نکرد و همه اصلاحطلبان به این اذعان دارند. البته باید از خودشان سوال کرد که چرا شما که معاون رییس دولت اصلاحات بودی چرا در مجلس دهان خود را دوختی و مهر سکوت بر لب زدی؟ البته شاید او هم برای اینکه بعدا کاندیدای ریاستجمهوری شود تا این اندازه بیعمل و دست به عصا بود.در مجموع میتوان گفت که افرادی با سرمایه اصلاحطلبی به مجلس دهم راه یافتند اما هیچ آثاری از عملکرد اصلاحطلبانه ندیدیم برخلاف مجلس ششم که قوانین خوبی تصویب شد. مثلا قانون جرم سیاسی، منع شکنجه و قانون انتخابات که خیلی لایحه خوبی بود و از سوی دولت ارائه شده بود، اختیارت ریاستجمهوری و بسیاری از مواد در قانون مدنی تصویب شد و همه را شورای نگهبان رد کرد. منظور این است که در آن مجلس اصلاحطلب خیلی کارهای مهمی صورت گرفت هرچند که به نتیجه نرسید اما در مجلس شاهد چنین رویهای نبودیم.مساله حائز اهمیت این است که انتقادها به این مجلس را نباید به اصلاحطلبان وارد کرد زیرا اصلاحطلبان در همین مجلس هم اقلیت بودند نه اکثریت. البته اقلیت هم اگر اقلیت فعالی بود میتوانست نقشی ایفا کند اما متاسفانه اینها اقلیت فعالی نبودند.
* نماینده مجلس در دوره ششم
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد