2 - 10 - 2022
از بنزین پتروشیمی تا خودروی برقی
«جهان صنعت»- مدیر سابق برنامهریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی میگوید: دو پالایشگاه میعانات گازی با ظرفیت مجموع ۱۸۰ هزار بشکه در حال ساخت است و با راهاندازی آنها که در یکی دو سال آینده انجام میشود، ۱۳۵۰۰۰ بشکه در روز نفتا تولید و با احداث واحد تبدیل کاتالیستی میتوان آن را تبدیل به بنزین کرد. بدینترتیب حداقل بیست درصد بر تولید بنزین کشور افزوده میشود.
موضوع کمبود بنزین به دلیل افزایش مصرف در ماههای اخیر چالشبرانگیز شده است. در حالی که برخی گزارشها از احتمال واردات بنزین خبر میدهند، با این حال هنوز دولت رسما در این رابطه خبری اعلام نکرده است. شهابالدین متاجی مدیر سابق برنامهریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در گفتوگو با ایلنا، درباره وضعیت تولید بنزین در کشور گفته است که هماکنون تولید بنزین حتی بیشتر از ظرفیت طراحی دستگاههای تولید بنزین است، در گذشته هم چنین بوده است. در اکثر پالایشگاههای دنیا، میزان تصفیه واقعی کمتر از ظرفیت اسمی است، اما در ایران واحدهای عملیاتی بیش از ظرفیت طراحی کار میکنند و این به دلیل رشد مصرف است.
به گفته وی تداوم این وضعیت سبب میشود که در مواردی مانند تعمیرات دستگاهها یا اشکالاتی که بهطور طبیعی در هر واحد عملیاتی پدید میآید مصرف بر تولید پیشی گیرد. همین وضعیت در مواردی که رشد مصرف مقطعی به وجود میآید، وجود دارد. در اینصورت از ذخایر انبارهای بنزین استفاده میشود و یا از موادی که اجزای بنزین بوده و در پتروشیمیها به عنوان محصول فرعی یا میانی تولید میشوند، استفاده میشود. تامین کمبود مقطعی از طریق واردات نیز امکانپذیر است، با توجه به رشد مصرف سالانه در صورتیکه برای حفظ تعادل تولید داخلی و مصرف برنامهریزی نشود در آینده نیاز به واردات خواهیم داشت.
این کارشناس انرژی هشدار داده که در صورت ادامه رشد مصرف و عدم افزایش تولید ناگزیر به واردات هستیم. متاجی در عین حال گفته است که راههایی هم برای افزایش تولید وجود دارد که از جمله آن اختلاط برخی از محصولات فرعی پتروشیمیهای آروماتیکساز و مواد اکتانافزای اکسیژنه برای تولید بنزین است. موضوعی که بنا به گفته کارشناسان محیطزیست میتواند تبعات زیستمحیطی برجای بگذارد.
متاجی همچنین درباره احتمال تولید بنزین از پتروشیمیها هم تاکید کرده که ابتدا لازم است به فرآیند تولید پتروشیمیها اشاره شود. اما با رشد مصرف به عنوان راهحل کوتاهمدت نیاز به دریافت بنزین پتروشیمیها وجود دارد.
مدیر سابق برنامهریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی میگوید: هماکنون هیچکاری برای کاهش مصرف صورت نگرفته است؛ در حالی که میتوان تولید بنزین را افزایش داد. باید توجه شود که برخی از روشهای تولید بنزین در پتروشیمی، سبب کاهش درآمد آنها میشود و باید با هزینه واردات بنزین مقایسه و گزینه مناسب انتخاب شود.
متاجی راهکار دیگر کاهش مصرف بنزین را افزایش استفاده از سیانجی میداند و در این رابطه میگوید: البته به دلیل اینکه خودروهای پایهگازسوز یعنی دارای موتورهایی با طراحی مناسب گاز، به اندازه کافی در دسترس نیست و نیز عدم توزیع مناسب ایستگاههای سیانجی، از تمام ظرفیت آن استفاده نمیشود، استفاده از گاز مایع نیز راهحل مناسبی است. در شهرهایی که توزیع مناسبی از ایستگاههای سیانجی وجود ندارد و نزدیک به مراکز تولید گاز مایع هستند، گاز مایع جایگزین خوبی برای بنزین است، احداث جایگاههای گاز مایع برای سوختگیری خودروها و در دسترس قرار دادن تجهیزات لازم برای احتراق، لازمه این کار است. باتوجه به سرمایهگذاری انجام شده برای سیانجی و عدم استفاده از ظرفیت کامل آن، وارد کردن گاز مایع به سبد سوخت حملونقل و انتخاب محل احداث جایگاه باید با مطالعات کافی صورت گیرد.
به گفته وی یک برنامه طولانیمدت برای کاهش مصرف سوخت در داخل شهرها استفاده از خودروهای برقی است. گرچه در کشور برای تولید برق از سوختهای فسیلی استفاده میشود و با توجه به راندمان تولید برق، جایگزینی بنزین با باطری از نظر کاهش گازکربنیک اثری ندارد، اما استفاده از برق، آلودگی شهرها را کاهش میدهد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد